آخرین خبراقتصادی

تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات سه کلید توسعه تجارت خارجی

رییس سازمان توسعه تجارت ایران از تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات به عنوان سه کلید توسعه تجارت خارجی نام برد که می‌تواند مسیری جدید برای جهش صادرات غیرنفتی فراهم کند.

به گزارش ماد_ محمدعلی دهقان‌دهنوی در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات ، حضور رئیس جمهور در آئین روز ملی صادرات را نشانه عزم دولت برای حمایت از صادرکنندگان دانست و اظهار کرد: تقدیر از تلاش‌گران عرضه تجارت خارجی، بهانه‌ای است برای یادآوری این موضوع که مسیر رشد اقتصادی کشور و توسعه و تقویت تولید رقابت‌پذیر در مسیر رفاه و آبادانی کشور از طریق توسعه صادرات محقق می‌شود.

وی با بیان اینکه روز ملی صادرات همه ساله در 29 مهر برگزار می‌شود، افزود: بیست‌و هشتمین دوره روز ملی صادرات با اولین دوره ریاست جمهوری آقای پزشکیان مقارن شده است؛ امید است که این روز مبدا اصلاحات و تحولات تسهیل و توسعه صادرات در دولت چهاردهم شود.

معاون وزیر صمت با اشاره به فرآیند انتخاب صادرکنندگان نمونه و ممتاز، تصریح کرد: فرآیند انتخاب صادرکنندگان از ماههای قبل در کمیته ملی انتخاب صادرکنندگان آغاز شد؛ این کمیته متشکل از نمایندگان دولتی، اتاق‌های بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی و اتاق تعاون ایران بود. در این کمیته تدوین شاخص‌های ارزیابی ثبت‌نام در 3 گروه، کالایی، خدمات و فن‌آورانه مورد ارزیابی قرار گرفت.

وی ادامه داد: در بیست و هشتمین دوره روز ملی صادرات از 4 شرکت صادرکننده مدال‌آور که 8 دوره به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شدند و 3 شرکت ممتاز که 5 بار به‌عنوان صادرکننده نمونه انتخاب شد و 48 شرکت نمونه ملی و یک شرکت شایسته تقدیر با امضای ریاست‌جمهور تقدیر خواهد شد.

دهقان‌دهنوی با اشاره به تراز تجاری منفی در سال گذشته و 6 ماه نخست سال جاری، تاکید کرد: تراز تجاری منفی بیش از 16 میلیارد دلار در سال گذشته و و ناترازی حدود 7 میلیارد دلاری در 6 ماه نخست سال جاری به‌تنهایی نشان می‌دهد که تجارت خارجی متناسب با ظرفیت‌های کشور انجام نمی‌گیرد؛ اما وزارت صمت و سازمان توسعه تجارت ایران ذیل نگاه وفاق‌ساز دولت به آینده روشن ایران عزیز معطوف است.

وی از انباشت مقررات‌ زائد که دست صادرکنندگان را بسته است انتقاد کرد و یادآور شد: به‌ نظر می‌رسد با نگاه وفاق‌آمیز بین دستگاه‌های نظارتی و مشورتی بخش‌خصوصی و تسهیل فرآیند رفع مقررات مخل و زاید فضای بهتری در فضای صادرات کشور ایجاد کنیم. این مهم با 3 کلید توسعه تجارت آزاد، کاهش تعرفه‌های تجاری و تقویت تولید رقابت‌پذیر امکان‌پذیر است.

معاون وزیر صمت با بیان اینکه ترویج صادرات محوری بهره‌وری از توسعه صادرات در لایحه‌ها و طرح‌های خرد و کلان کشو باید دیده شود، در پایان خطاب به رئیس جمهور، گفت: امیدواریم با دستورات شما و در پیش گرفتن 3 گانه تسهیل فرآیندها، توسعه تجارت آزاد و ترویج صادرات، مسیر جدیدی برای توسعه و جهش صادرات غیرنفتی فراهم کنیم

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا