آخرین خبرعمومی

جمع آوری 230 هزار دستگاه ماینر طی سه سال گذشته

مدیر عامل شرکت توانیر از جمع آوری 230 هزار دستگاه ماینر با میزان مصرف بیش از 700 مگاوات طی سه سال گذشته خبر‌داد.

به گزارش ماد _ مصطفی رجبی مشهدی” امروز (جمعه) در حاشیه بیست و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی صنعت برق در پاسخ به سوالات خبرنگاران گفت: جلسات متعددی با وزارت نفت برای تامین سوخت مورد نیاز و پایدار نیروگاه‌ها برای زمستان امسال برگزار شد. حجم بیشتر سوخت در کشور  در نیروگاه‌های کشور گاز است و وزارت نیرو از این بابت استقبال می‌کند که سوخت حداکثری گاز را در اختیار داشته باشد.

وی افزود: با توجه به برودت هوا و سرما و افزایش سهم گاز مصرفی در سایر بخش‌ها درخواست استفاده از سوخت جایگزین مطرح می‌شود. در شرایطی عادی برای تامین سوخت نیروگاه‌ها 80 درصد از سوخت گاز و 20 درصد سوخت مایع استفاده می‌شود که در دوره زمستان به 50 درصد از سوخت گاز و 50 درصد سوخت مایع می‌رسد. این در شرایطی است سهم سوخت گازوئیل دوبرابر سوخت مازوت است که 16 نیروگاه در کل کشور امکان استفاده از سوخت مازوت دارند.

مدیرعامل شرکت توانیر با بیان اینکه نیروگاه‌ها زمانی که از سوخت مازوت استفاده می‌کنند دچار استهلاک بیشتری می‌شوند، اضافه کرد: در استفاده از سوخت مازوت با هماهنگی دستگاه‌های مربوطه ملاحظات زیست محیطی در نظر گرفته خواهد شد.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر تامین برق پایدار در زمستان جاری اضافه کرد: برنامه‌ریزی شده است تا سوخت نیروگاه‌ها تامین شود تا مشکلی برای تامین برق خانگی پیش نیاید، اما این امر بی‌تردید نیازمند صرفه‌جویی مردم نیز هست.

رجبی مشهدی با بیان اینکه مصرف برق در روزهای جاری به حدود 45 هزار مگاوات رسیده است، ابراز داشت: بر این اساس 35 هزار مگاوات از مصرف دوره تابستان کاسته شده است و چنانچه مردم در مصرف برق و گاز صرفه‌جویی کنند امید است مشکلی در تامین برق زمستانی را شاهد نباشیم.

تحویل سوخت نیروگاهی متناسب با راندمان نیروگاه‌ها

وی درباره اینکه آیا درخصوص فروش سوخت نیروگاهی گزارشی به توانیر ارائه شده است یا خیر گفت: تمهیدات لازم برای اینکه سوخت نیروگاه‌ها متناسب با ظرفیت مخازن و لوله‌ها از طریق ثبت باشد، اندیشیده شده و مورد مراقبت قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: ممکن است تا قبل از تحویل سوخت نیروگاهی اتفاقاتی رخ دهد اما در این زمینه نیز تهمیدات لازم پیش‌بینی شده و همکاری بسیار خوبی با وزارت نفت و شرکت پخش و پالایش برای جلوگیری از هرگونه دخل و تصرف در سوخت نیروگاهی برقرار شده است.

مدیرعامل شرکت توانیر گفت: سوخت تحویلی متناسب با راندمان نیروگاه‌ها تحویل داده می‌شود و بررسی‌های لازم صورت می‌گیرد و در این زمینه گزارشی دریافت نشده است.

تعیین سقف بازار برق در آبان ماه

رجبی مشهدی درخصوص اصلاح قیمت به عنوان درخواست تولیدکنندگان برق توضیح داد:  طی سه روز گذشته اعضای هیئت تنظیم بازار برق توسط وزیر نیرو معرفی شدند به طوری که هفت نفر عضو جدید اعضای تنظیم بازار برق کشور هستند، مهم‌ترین تکلیفی در این بخش تعیین سقف قیمت بازار است. پیش‌بینی می‌شود که در آبان‌ماه سقف قیمت جدید اعلام شود؛  بی تردید وزارت نیرو در جهت حمایت از بخش خصوصی تلاش خواهد کرد.

مدیرعامل شرکت توانیر همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر افزایش سهم انرژی تجدیدپذیر بیان کرد: در این زمینه برنامه‌ریزی بلندمدت برای توسعه ظرفیت نیروگاه‌های تجدیدپذیر صورت گرفته است که در برنامه هفتم پیش‌بینی شده 12 هزارمگاوات ظرفیت نیروگاه تجدیدپذیر افزوده شود.

مصرف ماینرهای جمع آوری شده معادل یک نیروگاه 

رجبی مشهدی با بیان اینکه بیش از 230 هزار دستگاه ماینر با میزان مصرف بیش از 700 مگاوات جمع آوری شده است، ابراز داشت: بر این اساس یک نیروگاه 1000 مگاواتی برای این میزان ماینری که به صورت غیرمجاز فعالیت می‌کردند لازم بود. بر اساس اطلاعاتی که از مراجع بین‌المللی دریافت کردیم باید بیش از 1500 مگاوات به صورت غیرمجاز از شبکه برق برای تولید رمز ارز استفاده شود. این میزان یا از تعرفه‌های غیریارانه ای یا از شبکه عمومی بدون اندازه گیری استفاده می‌کنند.

وی در این زمینه تاکید کرد: جرایم بسیار سنگینی برای افرادی که در این زمینه فعالیت می کنند پیش‌بینی شده است، به طوری که قیمت 100 برابری برق از زمانی که استفاده می‌کنند از آن‌ها اخذ خواهد شد که بسیار جریمه سنگینی است. علاوه بر این سرمایه‌گذاران و سودجویان سرمایه خود را به طورکامل از دست خواهند داد به طوری که دستگاه‌های ماینر امحا می شود و در صورت تکرار انشعاب آن‌ها جمع آوری می‌شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا