آخرین خبراقتصادیاقتصادی

وزیر صمت: فاصله ارز نیمایی و آزاد در دولت چهاردهم کاهش یافت

وزیر صنعت، معدن و تجارت گفت: در مدت زمان کوتاه عمر دولت چهاردهم، فاصله ارز نیمایی و ارز آزاد هر روز کمتر شده است و هماهنگی بین وزارت صمت و بانک مرکزی وجود دارد.

به گزارش ماد، «سید محمد اتابک» امروز (دوشنبه) در نشستی با اعضای اتاق بازرگانی ایران اظهار داشت: گاهی همسو نبودن سیاست های ارزی و تجاری منجر به بروز مشکلاتی برای تجار می شود.

وی گفت: گاهی مشکل از طرف وزارتخانه نیستریال بلکه از طرف سیاست‌گذار ارزی است. بانک مرکزی مسئولیت کنترل تورم کشور را برعهده دارد، اما مسئولیت تجارت و صنعت را ندارد و این موضوعات باید هماهنگ شود.

اتابک افزود: در گذشته شورای عالی صادرات فعال بود، از آنجایی که در موضوع صادرات چندین سازمان دخالت می‌کنند عملاً فرابخشی است.

وی خاطرنشان کرد: احیای شورای عالی صادرات را درخواست کردیم و حتما از صادرکنندگان دعوت می کنیم که در این شورا شرکت کنند تا نتیجه آن هماهنگی بین سیاست های ارزی و تجاری باشد.

وزیر صمت، با اشاره به موضوع بحث ناترازی انرژی گفت: بحران انرژی در تابستان شامل برق و در زمستان شامل قطعی گاز می شود، هیچ جلسه دولتی نبوده که ما پیگیر این موضوع نباشیم و رئیس جمهور نیز در این زمینه دستورات بسیار محکمی صادر کرده است.

وی ادامه‌داد: اکنون وزرای نیرو و نفت هر دو دنبال حل این مساله هستند، ضمن اینکه اگر بخش خصوصی برای تامین نیاز بخش صنایع ورود کند ما تضمین‌های لازم را ارائه خواهیم کرد.

این عضو کابینه دولت چهاردهم اضافه‌کرد: برق تولیدی نیروگاه های خورشیدی و حرارتی می تواند به شبکه سراسری برق تزریق شود تا مورد استفاده صنایع قرار گیرد.

اتابک بر تشکیل بسته تامین نیاز ارزی تاکید کرد و گفت: تامین مالی مهمترین نیاز صنایع است که باید در این حوزه، مسائل باید با همکاری بانک مرکزی احصا شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت بر توسعه تجارت اشاره کرد و گفت: باید تعرفه‌های گمرکی که جلوی فعالیت تجار را گرفته است برداشته شود که روز گذشته در جلسه ای در این زمینه تواقف شد.

وی ادامه داد: اکنون تجارت ایران با ارمنستان با افزایش سه برابری مواجه شده است که تداوم این روند نیازمند ایجاد تسهیلاتی در زمینه ضمانت نامه ها و تبادلات بانکی است.

این عضو کابینه دولت چهاردهم با اشاره به تجارت بین ایران و پاکستان، گفت: پاکستان در حوزه نساجی بسیار قوی است و به دلیل ظرفیت های ایران، تمایل به خرید کالاهای صادراتی ما را دارد؛ بر این اساس به دنبال توافق در تعرفه ها هستیم.

وی ادامه‌داد: پیش از این دولت، در وزارت صمت هفت تفاهمنامه با ازبکستان امضا شده بود که در آن هیچ چیز وجود نداشت. به اصرار وزیر صنعت، معدن و تجارت ازبکستان جلسه هایی برگزار شد و در مرحله اول تجارت ۱۰ کالای اولویت‌دار امضا و مقرر شد تا تعرفه این کالاها توسط هر کدام از کشورها به میزان ۵۰ درصد کاهش یابد.

اتابک با بیان اینکه ارمنستانی‌ها به مس کشور ما نیاز فراوانی دارند، اظهار داشت: آنان به خرید کارخانه مس ما نیاز داشتند و اعلام کردند که تکنولوژی های ما را قبول دارند؛ در همین راستا توافق شد تا برای آخر اسفند امسال با مقام های مسئول آنان رایزنی کنیم.

وی بیان‌داشت: باید با مقام های مسئول وارد مذاکره شد، گاهی اوقات جلسه هایی گذاشته و وقت تلف می شود در نهایت مشخص می شود که طرف مقابل از رایزن های بازرگانی بوده و حق امضا ندارد.

مشکلات صادرات فرش

وزیر صمت، با اشاره به موضوع صادرات فرش گفت: در این زمینه با همکاری میراث فرهنگی مقرر شد تا جلسه‌هایی برگزار شود تا با حل مشکلات، به مساله صادرات فرش کمک کنیم.

اتابک ادامه‌داد: فرش با مشکلات تحریم و برخی مشکلات تولیدکنندگان روبه‌رو است، از آنجایی که به دنبال کارگر ارزان بودیم باعث شد تا کارگاه های فرش به افغانستان و پاکستان برود و از آنجا به کشورهای اروپایی صادر شود.

وی با بیان اینکه بودجه‌ ۱۴۰۴ نسبت به بودجه سال های گذشته از شفاف ترین حالت ممکن برخوردار است، گفت: در سال های قبل یکسری ردیف‌ها در خارج از بودجه ردیف می‌شد و فشار به دولت می آورد، اما در این لایحه همه مخارج و منابع در بودجه لحاظ شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا