خبر ویژهخودرو

لزوم تغییر مدیریت در ایران خودرو برای رحمانی مستحب است یا واجب؟!

پس از سکانداری رضا رحمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هدایت این وزارت خانه عریض شاهد تغییرات رویکردی مهمی نسبت به صنعت کشور بوده ایم.فعالیت رضا رحمانی در وزارت صمت بعنوان قائم مقام نعمت زاده ، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان شریعتمداری و همینطور سابقه طولانی وی در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو و رئیس کمیسیون صنایع معادن و شرکتهای صنعتی را نمیتوان در دیدگاه های او بی اثر دانست.

ماد نیوز – پس از سکانداری رضا رحمانی در وزارت صنعت، معدن و تجارت و هدایت این وزارت خانه عریض شاهد تغییرات رویکردی مهمی نسبت به صنعت کشور بوده ایم.فعالیت رضا رحمانی در وزارت صمت بعنوان قائم مقام نعمت زاده ، معاون طرح و برنامه وزارت صنعت، معدن و تجارت در زمان شریعتمداری و همینطور سابقه طولانی وی در مجلس شورای اسلامی به عنوان عضو و رئیس کمیسیون صنایع معادن و شرکتهای صنعتی را نمیتوان در دیدگاه های او بی اثر دانست. تغییراتی که در مدیریت صنعت اتفاق افتاده اگرچه در شرکتها برنامه ریزی شده اما به هر حال نگرش و رویکرد رحمانی باعث شد تا این تغییرات شکل مطلوبی به خود بگیردتغییرات مدیریتی در صنایع مختلف از جمله شرکت ملی مس باعث شد تا معاونین و مدیران به منظور تطابق با این تغییرات شتاب بیشتری بگیرند .
اردشیر سعد محمدی نیز پس از بازنشستگی بنی اسدی راد در دوره وزارت رضا رحمانی و در اردیبهشت ماه سال جاری بعنوان مدیرعامل جدید شرکت ملی مس معرفی شد. در دوره نخست مدیریتی وی بر شرکت مس، ۵۴ طرح توسعه‌ای تعریف شد و چشم‌انداز تولیدی شرکت مس به ۷۰۰ هزار تن کاتد افزایش یافت.

میتوان گفت سعد محمدی انتخاب هوشمندانه ای بود.وی از مدیران خوب و باتجربه صنعتی و معدنی کشور است که در همین ابتدای کار طرح‌های توسعه‌ای بسیار خوبی در استان آذربایجان‌شرقی و مجتمع مس سونگون تعریف کرد
جسارت رحمانی باعث شد تا وزارت صنعت، معدن و تجارت در مقایسه با وزارت بی تکلیف زمان شریعتمداری ، به ساختاری منظم دست یابد. از طرفی ایجاد تغییر به موقع مدیریتی در سایپا سبب شد این شرکت در حالی که از رکورد تولید خود خارج شده بود بار دیگر به تولید برگردد
تیم جدید مدیریت سایپا در حالی شرکت سایپا را با انبوهی از بدهی از مدیرعامل پیشین تحویل گرفت که بسیاری از قطعه سازان به دلیل مشکلات مالی قادر به تأمین قطعات خط تولید نبودند و آمار تولید در سایپا به پایین‌ترین میزان تولید خود طی سال‌های اخیر رسیده بود. اما پس از تغییر مدیریتی در سایپا مدیرعامل جدید توانست به‌سرعت این مشکل را مرتفع کند و نتیجه آن شد ثبت رکوردی که جند روز پیش خبر آن منتشر شد. در واقع سایپا در شرایطی موفق شد با تولید بیش از 2 هزار و 300 دستگاه در هفته گذشته به میانگین روزانه 1800دستگاه برسد. بد نیست بدانید یکی از دلایل این موفقیت تجربه بالای سلیمانی برای مقابله با تحریم بود. میر جواد سلیمانی در دوره تحریم‌های پیشین به‌عنوان قائم‌مقام مدیرعامل در گروه صنعتی ایران‌خودرو مشغول به کار بود و در همان شرایط توانست با کمک دیگر مدیران ایران‌خودرو محصول رانا را به بازار معرفی کند.
.مدیرعامل جدید سایپا توانست با تعامل مناسب و البته تجربه گذشته خود، تولید را به ثبات برساند و با افزایش تولید و حتی ارتقاءکیفیت در چند ماه اخیر از تمام توان و ظرفیت تولیدی خود جهت تحویل خودروهای معوقه مشتریان و پاسخ‌گویی به تعهدات پیشین استفاده کند.
جسارت بهنگام رحمانی در ایجاد تغییرات و عدم توجه او به توصیه هایی که البته در برخی موارد موجب ناراحتی نمایندگان شد و همچنین مخالفتهایی در ریاست جمهوری را به همراه داشت، باعث شد تا رحمانی نتیجه مثبت این تغییرات را شاهد باشد. البته به موجب تاثیرات مثبت این تغییرات ناراحتی های نمایندگان و مخالفتهای ریاست جمهوری مرتفع شود..در خصوص ایران خودرو البته، تصمیم گیری به نوعی دیگر رقم خورد و هم اکنون یکه زارع بیش از 5 سال است که هدایت ایران خودرو را به عهده دارد .
در این سالها وضعیت ایران خودرو با مدیریت هاشم یکه زارع نه تنها بهتر نشد، بلکه در شرایط زیان دهی بی‌سابقه هم قرار گرفت. زیانهای شدید ایران خودرو در مقابل دریافت وامهای سنگین در طول سال های گذشته برای یکه زارع و مدیرانش بسیار گران تمام شد و شاهد رشد 31 درصدی زیان خالص ایران خودرو از سال 1392 تا 1396 یعنی تا قبل از تحریم ها بود و با وجود افزایش 8000 نیروی کار طی 4 سال گذشته افزایشی در تولید نداشت. ضعف مدیریتی در این شرکت باعث شد تا نه تنها ایران خودرو در طول این سالها کوچکترین پیشرفتی در تولید و کیفیت محصولاتش نداشته باشد بلکه به دلیل عدم مدیریت مناسب و به بار آوردن بدهی های سنگین موجبات به زمین نشستن تولیداتش در کف کارخانه را به همراه داشته است
رضا رحمانی علی رغم انتقادات فاحش به مدیریت ایران خودرو، هیچ عکس العملی نشان نداده است. به نظر میرسد وی که جسارت تغییر را ازخود نشان داده، در این مقوله ترسی از تغییرات در ایران خودرو دارد.ترسی که شاید از مدیران و اعضای هیئت مدیره سفارشی در شرکتهای زیرگروه ایران خو درو و یا نمایندگان مجلسی که طرفدار یکه زارع هستند ناشی می شود.البته در این بین شریف حسینی ، معاون امور مجلس و حقوقی رحمانی میبایست زمینه لازم را فراهم آورد تا رحمانی بتواند بر این ترس فائق آمده و تغییر صحیح را با کمک سهامداران این شرکت انجام دهد .رحمانی باید نشان دهد که میتواند برای بهبود شرایط ایران خودرو، مدیری با درایت به ایران خودرو معرفی کند.
اگر بخواهیم بگوییم این تغییر برای رحمانی مستحب است یا واجب باید با توجه به اشتغال و اهمیت تولید بگوییم واجب است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا