اجتماعی

اصول دوچرخه سواری در شهر

هرکدام از دوچرخه‌سواران می‌توانند سفیر فرهنگی جامعه باشند اما رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی شهری آنها را به یک دوچرخه‌سوار مسئولیت‌پذیر تبدیل می‌کند بنابراین اولین قدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی است.

لازم است بدانید آزادراه‌ها و تونل‌ها مسیرهای ممنوعه برای دوچرخه‌سواران هستند و می‌توانند بسیار خطرناک باشند. شما نمی‌توانید از هر مسیری عبور کنید یا در خیابان‌های یک طرفه به صورت مخالف وارد شوید، از خودروها سبقت بگیرید، حق تقدم عابران پیاده و خودروها را رعایت نکنید و در هر جای مسیر که تمایل داشتید دور بزنید.

به یاد داشته باشید که در خیابان‌هایی که مسیر ویژه دوچرخه وجود دارد، مجاز به خارج شدن از مسیر اصلی و حرکت در خیابان اصلی و همچنین پیاده‌روها نیستید. در تقاطع‌ها و چهارراه‌ها هنگامی که چراغ نارنجی و قرمز شد نباید حرکت کنید.

اگر شخص پیاده‌ای تصمیم دارد از خط‌کشی عبور کند باید سرعت خود را کم کنید و اجازه دهید عابر پیاده عبور کند زیرا در چنین شرایطی حق تقدم با اوست. علاوه بر این همیشه سعی کنید در خیابان‌ها از سمت راست مسیر حرکت کنید مگر اینکه در شرایطی قرار بگیرید که حرکت از سمت چپ مسیر برایتان ایمن‌تر باشد.

همیشه از کنار خودروهای پارک شده به اندازه یک در خودرو فاصله داشته باشید زیرا همیشه احتمال باز شدن درِ آنها وجود دارد و این یکی از شایع‌ترین اتفاق‌هایی است که برای دوچرخه‌سواران رخ میدهد. همچنین سعی کنید قبل از تغییر مسیر با حرکت دست راننده‌های پشت سر را از تغییر مسیر خود آگاه کنید و در ترافیک‌های ایجاد شده پشت تقاطع‌ها با بررسی لاین سمت چپ و رعایت نکات ایمنی خودتان را به پشت چراغ قرمز برسانید.

احتمال رخ دادن حادثه در تقاطع ها بالاست بنابراین همه نکات ایمنی را در نظر بگیرید علاوه بر این در تقاطع ها مراقب اتوبوس ها و ماشین های بزرگ باشید، آنها نقاط کور زیادی دارند و میتوانند برای دوچرخه سواران خطر زیادی داشته باشند.

دوچرخه سواران با تجربه همیشه از خودروها دوری می‌کنند؛ اگر سرعت حرکت اتوبوس یا وسایل نقلیه بزرگ کمتر از سرعت شما بود و فضای مناسب امن در سمت چپ داشتید سعی کنید آنها را پشت سر بگذارید. قبل از هرگونه تغییر مسیر پشت سر خود را بررسی و راننده‌ها را با حرکت دست آگاه کنید.

در تقاطع‌هایی که قصد دارید به سمت چپ بپیچید کم خطرترین راه این است که تغییر مسیر را در دو مرحله انجام دهید و برای این کار ابتدا هنگام سبز شدن چراغ به سمت راست حرکت کنید و بعد از سبز شدن چراغ تقاطع سمت راست، به سمت مسیر مورد نظر حرکت کنید. قبل از ورود به میدان‌ها نیز پشت سر خود و ورودی میدان‌ها را بررسی کنید.

حتما از کلاه و دستکش دوچرخه‌سواری استفاده کنید و بدانید که استفاده از چراغ جلو و عقب در شب ضروری است زیرا رانندگان خودرو شبها دید کمی دارند. اگر از اپلیکیشن های مسیریابی استفاده می‌کنید نیز تنظیمات آن را در حالت دوچرخه قرار دهید زیرا همه مسیرها برای تردد دوچرخه مناسب نیستند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا