اقتصادیکرمانشاه

رئیس اتاق بازرگانی کرمانشاه: سلیمانیه قرابت تجاری دیرینه‌ای با ایران دارد

کیوان کاشفی در نشست فعالان اقتصادی با سرکنسول ایران در سلیمانیه عراق که امروز (۲۳ بهمن) برگزار شد، از سبقه تعاملات تجاری بین ایران و عراق یاد کرد که آغاز آن از طریق سلیمانیه و اقلیم بوده است و افزود: سلیمانیه قرابت تجاری دیرینه‌ای با ایران دارد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی ماد، کاشفی ادامه داد: در طول تاریخ بیشترین تبادل هیات‌های تجاری را نیز با سلیمانیه و پس از آن اربیل و دهوک داشتیم.

به گفته عضو هیات رییسه اتاق ایران، همین حالا نیز تعداد قابل توجهی از شرکت‌های ایرانی در سلمانیه دفاتر فعال دارند و اقبال برای سرمایه‌گذاری در این بخش نیز بسیار بالا است.

کاشفی با بیان اینکه اقلیم و خصوصا استان سلیمانیه همچنان نقش کلیدی و متفاوتی در زمینه تجارت با عراق دارد، عنوان کرد: اگرچه طی سال‌های اخیر تجارت با عراق بواسطه تعدد استان‌ها و جمعیت بالا به سمت بخش عربی عراق سوق پیدا کرده اما همچنان اقلیم جایگاه ویژه خود را دارد.

وی از اقلیم عراق به عنوان دروازه‌ای برای ورود کالاهای ایرانی به سوریه و لبنان یاد کرد و افزود: هم اکنون بسیاری از کالاهای ما چه به صورت رسمی و چه غیررسمی از طریق اقلیم به سوریه و لبنان می‌رود که نقش مهمی در شناسایی کالای ایران به بازار این کشورها دارد.

به گفته رئیس اتاق کرمانشاه، با توجه به راه‌اندازی حمل یکسره کالا با عراق در آینده نه چندان دور، این حمل یکسره هم از اقلیم شروع خواهد شد.

کاشفی معتقد است، مجموع این موارد نشان می‌دهد که تعاملات تجاری با اقلیم همچنین جایگاه ویژه‌ای دارد و باید تقویت شود.

وی اضافه کرد: با توجه به شرایط و ظرفیت‌هایی که اقلیم دارد تعاملات تجاری با این بخش الگو و سیاست‌گذاری خاص و منحصر به فرد خود را نسبت به بخش عربی نیاز دارد.

وی یکی از مهمترین سیاست‌های تجاری که باید بین کرمانشاه و اقلیم تقویت شود را سفرهای استانی در سطح مدیران عالی و استانداران دانست که می‌تواند برای رفع مسائل لب مرز بسیار راه گشا باشد.

عضو هیات رییسه اتاق ایران تاکید کرد: در شرایطی که در سالیان گذشته هر سال حداقل یکبار سفر استانداران دو طرف را داشتیم اما اکنون نزدیک به هشت سال است که این روند تضعیف شده و باید از سر گرفته شود.

کاشفی رفع مشکلات لب مرز، حل و فصل مشکلات مربوط به قوانین و مقررات، تعرفه‌ها و رفت و آمدها را از مهمترین مزایای تبادلات هیات‌های تجاری دانست.

موضوع دیگری که رئیس اتاق کرمانشاه به آن اشاره کرد و لازم است بین دو بخش ایران و اقلیم مرتفع شود را تطبیق استانداردهای دو طرف دانست که باید دقیق‌تر و برای اقلام بیشتری انجام شود.

کاشفی با بیان اینکه زمانی از طریق شرکت‌های بین‌المللی امکان اخذ تاییدیه استاندارد برای کالاهای صادراتی ایران وجود داشت، افزود: اکنون بواسطه شرایط تحریم‌ها این شرکت‌ها برای حضور در ایران دچار چالش هستند و باید فکری به حال این موضوع کرد.

رئیس اتاق کرمانشاه از اهمیت تطبیق استانداردها بین دو طرف یاد کرد که می‌تواند بر ارتقا کیفی کالاهای صادراتی اثر بگذارد و گفت: عراق بازاری بزرگ و دارای اقتصادی باز است که برخی کشورها مانند ترکیه هم در این بازار حضور دارند و باید بتوانیم از لحاظ کیفی با محصولات این کشورها رقابت کنیم.

وی در پایان به تجارت ریالی بین ایران و اقلیم هم اشاره کرد که فعالین اقتصادی را در زمینه رفع تعهدات ارزی با چالش مواجه کرده و باید برای حل این مشکل از ظرفیت صرافی‌های قوی سلمانیه استفاده شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا