اجتماعی

نظارت و پیگیری اجرای قوانین از سوی نمایندگان دخالت در انتصابات محسوب نمی‌شود/ مصوبه «درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها» تایید شد

به گزارش پایگاه خبری ماد ، نشست خبری هادی طحان نظیف سخنگوی شورای نگهبان صبح دیروز (شنبه 25 تیرماه) با حضور اصحاب رسانه در خصوص  آخرین بررسی های این شورا نسبت به مصوبات مجلس شورای اسلامی، اساسنامه‌های دولت و استعلامات دیوان عدالت اداری برگزار شد.

 

طحان نظیف ابتدا به تشریح نظر شورای نگهبان نسبت به لایحه آیین‌نامه مؤسسه‌های به رسمیت شناخته شده (آر- اُ) در زمینه ارائه خدمات صدور گواهینامه‌های قانونی فنی و ایمنی دریایی الحاقی به کنوانسیون بین‌المللی ایمنی جان اشخاص دردریا (سولاس)، لایحه موافقتنامه بین دولت جمهوری اسلامی ایران و جمهوری قزاقستان در زمینه معاضدت حقوقی متقابل در امور مدنی ، طرح شفافیت قوای سه‌گانه، دستگاه‌های اجرائی و سایر نهاد‌ها ، طرح دوفوریتی اصلاح مواد (63) و (64) قانون محاسبات عمومی کشور ، طرح اصلاح ذیل جدول (4-24) محرومیت‌زدائی تبصره (14) قانون بودجه سال 1401 کل کشور ، اساسنامه صندوق ملی مسکن  و چند موضوع دیگر پرداخت.

 

طحان نظیف گفت: در مورد بحث ادغام یا انتزاع وزارتخانه ها اصولا شورای نگهبان ورود محتوایی نمی کند زیرا بحث کارشناسی است که باید در مجلس شورای اسلامی و در تفاهم با دولت صورت بگیرد. در واقع شورای نگهبان باید مصوبه را با شرع یا قانون اساسی تطبیق دهد؛ مثلا اگر به صورت طرح ارائه شود بار مالی آن باید درنظر گرفته شود و شورا به آن توجه می کند.

 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: سال 98 که یکبار این طرح از سوی مجلس به شورای نگهبان ارائه شد، دولت وقت نیز بار مالی آن را قبول کرد. باید یادآور شد هفته گذشته شنیده شد که دولت موافقت خود را با این مصوبه اعلام کرده است. بنابراین در خصوص مباحثی که در صلاحیت شورای نگهبان نیست، وارد نمی شویم بلکه نخبگان و کارشناسان در دولت و مجلس باید آن را بررسی کنند و اکنون نیز این بحث ها در حال مطرح شدن بوده و موافقان و مخالفان نظراتشان را بیان می کنند.

 

وی ادامه داد: بنابراین بحث تطبیق مصوبه با شرع و قانون اساسی از سوی شورای نگهبان است و این موارد مدنظر قرار دارد؛ یادآور می‌شود از زمانی که این وزارتخانه ها تشکیل شده، مکرر نسبت به همین وزارتخانه نیز مباحثی مطرح بوده که ادغام شدند یا انتزاع پیدا کردند.

 

سخنگوی شورای نگهبان  از تایید لایحه درآمد پایدار و هزینه شهرداری ها و دهیاری ها که در مراحل قبل با اشکالات و ابهاماتی این شورا مواجه شده بود خبر داد و تصریح کرد: طرح اصلاح قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری با اشکالات و ابهاماتی مواجه شد که جهت اصلاح به مجلس شورای اسلامی اعاده می شود.

 

وی با اشاره به برسی مصوبات مجلس در شورای نگهبان در یک سال گذشته، اظهار کرد: در یک سال گذشته، ۶۰ مصوبه ارسالی را بررسی کردیم که 14 مصوبه در مرحله اول تایید شدند و 21 مصوبه در مراحل بعد و 25 مصوبه هم در حال اصلاح است. در این مدت ۱۱ اساسنامه هم به شورای نگهبان ارسال شده که 9 اساسنامه تایید و 2 اساسنامه مورد ایراد واقع شده است.

 

سخنگوی شورای نگهبان تصریح کرد: همچنین در یک سال گذشته، 174 نامه از دیوان عدالت اداری دریافت کردیم که توسط فقهای شورای نگهبان بررسی شده است؛ این شورا از 26 تیر سال 1400 تا امروز، 137 جلسه برای بررسی مصوبات داشته است.

 

طحان نظیف با بیان اینکه در پاسخ به سوالی نسبت به نظر این شورا در رابطه با نقش نمایندگان در اموری مانند انتصابات، ادامه داد: وظایف و صلاحیت‌های مجلس براساس قانون مشخص است که شامل قانون گذاری و نظارت است. تاکنون نسبت به این موضوع چندین بار صحبت شده و رهبر معظم انقلاب هم تاکیداتی داشتند. این وجه را هم باید مورد توجه قرار دهیم که نظارت و پیگیری قوانین، دخالت در انتصابات نیست. مجلس این حق را دارد که قوانین وضع شده را پیگیری کند که در این مورد هم پیش بینی در قانون صورت گرفته است لذا این وظیفه به معنای دخالت در امور اجرایی نیست و در عین حال، پیگیری و نظارت بر قوانین وضع شده هم نباید دخالت تلقی شود.

 

وی در خصوص ارزیابی از عملکرد این شورا و نقاط ضعف این نهاد، گفت: ارزیابی عملکرد شورای نگهبان بر عهده مردم، نخبگان و رسانه‌ها است. ما در شورای نگهبان اقدامات زیادی انجام می‌دهیم و جلسات متعددی برای بررسی مصوبات مجلس برگزار می‌کنیم لذا به نظر می رسد باید اطلاع‌رسانی بیشتری از اقدامات شورای نگهبان داشته باشیم تا مردم بیشتر در جریان اقدامات و فرآیندهای کاری شورای نگهبان قرار گیرند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص احتمال ابقای آیت‌الله جنتی به عنوان دبیر شورای نگهبان یا احتمال تغییر در این سطح، تصریح کرد: بر اساس قانون اساسی انتخاب فقهای شورای نگهبان با مقام معظم رهبری است و رسانه‌ها بهتر است از گمانه‌زنی در این باره خودداری کنند زیرا به زودی این موضوع مشخص می‌شود.

 

بر اساس این گزارش، طحان نظیف  در رابطه با نظر شورای نگهبان نسبت به موضوع افزایش تعداد نمایندگان در راستای اعمال ماده 64 قانون اساسی و بررسی این موضوع در کمیسیون های تخصصی مجلس، اظهار کرد: تاکنون یک نوبت این کار انجام شده و آن هم از طریق لایحه بوده و اساساً این موضوع در قالب طرح نبوده است. واقعیت این است که ما رویه دیگری هم در این خصوص نداریم. مثلاً اینکه ببینیم یک بار این موضوع در قالب طرح به شورای نگهبان آمده و این شورا چه مواجهه ای با آن داشته است، یعنی اینکه این طرح را واجد بار مالی دانسته است و یا خیر، نداشتیم.

 

وی در این راستا، افزود: با این حال این موضوع هم فعلاً در مجلس تصویب نشده تا شورای نگهبان بخواهد در این بخش اظهار نظر کند. البته ما هم در شورای نگهبان بحثی در این خصوص نداشتیم که بخواهیم نتیجه آن را اعلام کنیم لذا باید اجازه داد این طرح تصویب شود و بعد از آن منتظر پاسخ شورای نگهبان باشیم.

 

سخنگوی شورای نگهبان در خصوص موضوع اصلاح قانون انتخابات ریاست جمهوری، گفت: مصوبه ساماندهی ثبت نام‌ها برای وزارت کشور لازم الاجرا است. البته دولت قبل به مصوبه عمل نکرد و مبنای عمل ما در شورای نگهبان همین مصوبه بوده و خواهد بود.

 

وی تاکید کرد: اگرچه دولت قبل این مصوبه را اجرا نکرد، اما طبق آمار و ارقام معتقدیم که این مصوبه اثر خودش را گذاشت و تعداد ثبت نام‌ها در انتخابات ریاست جمهوری سال 1400 نسبت به انتخابات ریاست جمهوری سال 96 کاهش یافت و از 1636 نفر به 593 نفر رسید.

 

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره اظهار نظر یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام مبنی بر اینکه برخی اعضای شورای نگهبان به دلیل کهولت سن در جلسات حضور پیدا نمی‌کنند، اظهار کرد: علت عدم حضور فقهای شورای نگهبان در برخی جلسات مجمع تشخیص مصلحت نظام، همزمانی برگزاری جلسات مجمع با جلسات شورای نگهبان است. جلسات شورای نگهبان با حضور همه اعضا برگزار می‌شود و به ندرت پیش می‌آید که حتی یک نفر از اعضا هم در جلسات غیبت داشته باشند.

 

سخنگوی شورای نگهبان در رابطه با اینکه چرا در سامانه نظرات شورای نگهبان مشروح مذاکرات منتشر نشده است، گفت: انتشار مشروح مذاکرات فرآیندی را می‌طلبد زیرا پیاده‌سازی و مطابقت زمان میبرد و ما همزمان در حال انتشار مشروح مذاکرات سال‌های قبل هستیم. همچنین دوستان ما در حال انتشار استدلال‌ها هستند و برای مثال اگر در خصوص بحث شفافیت قوا همین حالا به سامانه مراجعه کنید استدلال‌ها را خواهید دید.

 

طحان نظیف در پایان نسبت به اینکه راه ارتباط نخبگان با شورای نگهبان چیست، خاطرنشان کرد: به غیر از اعضا که نامه و درخواست دریافت می‌کنند، پژوهشکده شورای نگهبان ارتباط مستمر با نخبگان را دارد. البته صلاحیت شورای نگهبان این است که هرگاه مغایرت با شرع و قانون اساسی وجود داشت اعلام نظر کند./

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا