اقتصادی

راه اندازی ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی

مادنیوز – افزایش ظرفیت تولید گاز درپالایشگاه چهارم پارس جنوبی، ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می‌شود، بومی سازی ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت و کاهش ۹ درصدی بارندگی در بلندمدت ازمهمترین اخبار آب وانرژی در هفته جاری بودند.

ارتقای ۳۰ درصدی مقدار تولید گاز پارس جنوبی از طریق تجهیزات دانش بنیان

عباس صیادی، رئیس پژوهش و فناوری مجتمع گاز پارس جنوبی از امکان ارتقای تا ۳۰ درصدی مقدار تولید گاز این مجموعه از طریق تجهیزات دانش‌بنیان و از مسیر بهینه‌سازی خبر داد و گفت: ما در بحث ارائه محورهای قابل طرح در خدمات دانش‌بنیان و توسعه زیست‌بوم‌های نوآوری برای روزآمد کردن و استقرار فناوری‌های جدید در سه محور هوشمندسازی، فرآیند محیط زیست و استقرار سیستم‌های مدیریت دارایی فیزیکی با هدف ارتقای بازده، پایداری تولید، مدیریت انرژی و تولید پایدار با کاهش اثرات محیط زیستی ناشی از آن در بخش پژوهش و فناوری برنامه‌ریزی داریم.

وی ادامه داد: اکنون می‌توان مقدار تولید گاز را به لحاظ کیفی و کمّی تا سقف ۲۵ تا ۳۰ درصد از طریق تجهیزات ارتقا داد که در قالب خدمات فنی و مهندسی و مدیریت طرح قابل اصلاح است، زیرا توسعه بسیار سریع انجام‌شده و اکنون بهینه‌سازی ضرورت دارد و نقطه بهبود تولید پارس جنوبی است که از طریق خدمات دانش‌بنیان محقق می‌شود.

بومی سازی ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت

مجید دفتری، مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی گفت: ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت از سوی شرکت‌های معتبر داخلی تولید می‌شود و هم‌اکنون کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای منطقه صادرو با موفقیت در مجتمع‌ها استفاده می‌شود.

وی با اشاره به اینکه ۹۹ کاتالیست، فعال‌کننده و جاذب در صنعت نفت استفاده می‌شود، افزود: ۸۵ مورد از اینها از سوی شرکت‌های داخلی در حال تولید هستند و ۱۵ مورد باقیمانده یا حجم مصرف بسیار ناچیزی در داخل دارند، یا اینکه صرفه اقتصادی برای تولید نداشته‌اند.

مدیرعامل شرکت پژوهش و فناوری پتروشیمی با بیان اینکه از نظر وزنی ۹۸ درصد کاتالیست‌های صنعت نفت از سوی شرکت‌های بنام در داخل کشور تولید می‌شود، ادامه داد: حدود دو سال است که گام‌های مطلوبی برای صادرات کاتالیست‌های ایرانی به کشورهای منطقه آغاز شده و شرکت‌های منطقه در حال استفاده از کاتالیست‌های ایرانی هستند.

کاتالیست‌های ایرانی به کاتالیست‌های اروپایی تنه زده‌اند

مرتضی شاهمیرزایی، مدیرعامل شرکت ملی صنایع پتروشیمی به صادرات کاتالیست‌های ایرانی به روسیه اشاره و اظهار کرد: کاتالیست‌های ایرانی تنه به کاتالیست‌های اروپایی زده‌اند.

وی ادامه داد: ظرفیت صنعت پتروشیمی پیش از انقلاب حدود ۳ میلیون تن در سال با تولید واقعی حدود ۱.۵ میلیون تن بوده است.

تولید حدود ۲ میلیون تن اتان در پارس جنوبی

احمد باهوش، مدیرعامل مجتمع گاز پارس جنوبی گفت: از ابتدای امسال تاکنون، بیش از ۱۶۵ میلیارد و ۳۲۰ میلیون مترمکعب گاز به خط لوله سراسری کشور تزریق و بیش از یک میلیون و ۹۷۵ هزار تن اتان در این مجموعه تولید شده است.

وی ادامه داد: در ۴۵ روز گذشته از فصل زمستان از پالایشگاه‌های سیزده‌گانه مجتمع گاز پارس جنوبی بیش از ۲۵ میلیارد و ۸۴۱ میلیون مترمکعب گاز به شبکه سراسری انتقال تزریق شده است.

کاهش ۹ درصدی بارندگی در بلند مدت / ثبت ۱۰۹ میلیمتر بارندگی

فیروز قاسم زاده سخنگوی صنعت آب گفت: بر اساس آخرین آمار ثبت شده و با توجه به بارش‌های نسبتاً خوبی که داشتیم بارش‌ها ۱۰۹ میلی لیتر است اما نسبت به بلند مدت ۵۴ ساله ۹ درصد کاهش بارندگی داشتیم؛ که سومین سال خشک را سپری می‌کنیم.

وی ادامه داد: قزوین، اردبیل، سیستان و بلوچستان، آذربایجان شرقی، خراسان شمالی و رضوی و تهران کمترین بارندگی را در سال جاری داشته‌اند همچنین استان‌های اصفهان، چهارمحال و بختیاری، یزد و کهگیلویه و بویر احمد و گیلان بیشترین میزان بارندگی را داشته‌اند.

وی در پاسخ به سوال مهر مبنی بر میزان مصرف تهرانی‌ها با توجه به فصل سرد سال گفت: با توجه به اینکه در فصل خنک سال قرار داریم از پیک‌هایی که در تابستان داشتیم فاصله گرفتیم اما همچنان از استاندارد بسیار فاصله داریم به طوری که الگوی مصرف ۱۵۰ متر مکعب باید مصرف داشته باشند در حالی که میزان مصرف ۲۲۰ است. که انتظار می‌رود این شکاف ۵۰ درصدی کاهش پیدا کند.

ایرانی ترین پالایشگاه پارس جنوبی راه اندازی می‌شود

مجسن خجسته مهر، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران گفت: برنامه ریزی شده تا سال ۱۴۰۸ تولید گاز کشور ۵۰۰ میلیون متر مکعب اضافه شود که ۱۲۰ میلیون متر مکعب از این میزان مربوط به توسعه میدان گازی کیش است.

وی ادامه داد: اکنون ۴۰۰ مخزن نفتی و گازی داریم. بیش از یک میلیارد متر مکعب در روز تولید گاز در کشور داریم که حاصل بلوغ و تکامل صنعت نفت ایران بعد از انقلاب است. در تاریخ صنعت نفت قبل از انقلاب، کارشناسی و مدیریت نقشی نداشت. امروز در چهل و چهارمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صنعت نفت استقلال یافته و توانمند داریم. در ساخت، نصب، راه اندازی، بهره برداری و تولید، توانمندی داخلی داریم و حتی پروژه‌های فراسرزمینی هم اجرا می‌کنیم.

خجسته مهر با بیان اینکه میدان گازی کیش از میادین بزرگ گازی کشور بعد از پارس جنوبی است، ادامه داد: این میدان با وسعت ۷۷۵ کیلومتر مربع که در عمق ۳ کیلومتری خلیج فارس قرار دارد. قرارداد فاز اول توسعه این میدان را منعقد کرده‌ایم که بر اساس آن ۲۸ میلیون متر مکعب گاز و ۱۱ هزار بشکه میعانات گازی تولید و به عسلویه منتقل می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مصارف رو به رشد گاز در کشور تصمیم سریع برای توسعه این میدان گرفتیم که طی ۱۴ ماه با سرمایه گذاری ۹۰۰ میلیون دلاری، ۲۸ میلیون متر مکعب به شبکه سراسری گاز تزریق می‌شود.

ظرفیت تولید گاز در پالایشگاه چهارم پارس جنوبی افزایش می‌یابد

بهزاد سالاری، مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی گفت: مجموعه با اقدام‌هایی مانند تعمیرات اساسی، افزایش تولید و فعالیت‌های در ۹ ماهه امسال حدود ۲۲ میلیارد مترمکعب گاز ترش را تحویل پالایشگاه‌های دیگر و خطوط گاز داده است ما در این بازه زمانی همچنین موفق به تولید ۲۴ میلیون بشکه میعانات گازی، ۳۷۴ هزار تن پروپان، ۲۳۶ هزار تن بوتان و یک میلیون و ۳۰۰ هزار اتان شدیم که طبق تعهد و حتی در مواردی بیش از آن بوده است.

وی افزود: پالایشگاه چهارم برای افزایش تولید گاز و جلوگیری از کمبود گاز کشور به‌ویژه در فصل سرد سال، طرح افزایش ظرفیت و دریافت حدود هزار فوت‌مکعب در روز را از میدان گازی کیش برنامه‌ریزی کرده که تا سال آینده توسط شرکت ملی نفت ایران اجرایی خواهد شد.

مدیر پالایشگاه چهارم پارس جنوبی تصریح کرد: این پالایشگاه با بهره‌مندی از توان داخلی موفق شده در داخلی‌سازی تولیدات هم اقدام‌های فراوانی انجام دهد و تجهیزات بسیار مدرنی در پالایشگاه چهارم استفاده می‌شود.

تأمین یک‌سوم درآمد ارزی کشور از منطقه ویژه انرژی پارس

سخاوت اسدی، مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس با اشاره به اینکه نزدیک به ۱۵۰ میلیارد دلار در منطقه ویژه انرژی پارس سرمایه‌گذاری شده است، گفت: بیش از ۷۰ درصد گاز کشور و نزدیک به ۵۰ درصد محصولات پتروشیمی در این منطقه تولید می‌شود.

وی با بیان اینکه بیش از یک‌سوم درآمد ارزی کشور از منطقه ویژه انرژی پارس تأمین می‌شود، افزود: بیش از ۱۱ میلیارد دلار در ۱۰ ماه امسال از منطقه ویژه انرژی پارس صادر شده که نسبت به مدت مشابه پارسال حدود ۵۰ درصد افزایش یافته است.

مدیرعامل سازمان منطقه ویژه انرژی پارس ادامه داد: با وجود همه تنگناها و تحریم‌های ظالمانه، ۲۶ طرح در بخش‌های بالادستی و پایین‌دستی صنعت نفت با ۲۱ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری در منطقه ویژه انرژی پارس در حال اجراست که از ۱۰ تا ۸۰ درصد پیشرفت دارند و این سرمایه‌گذاری از طریق فاینانس‌ها و مشارکت بانک‌های داخلی انجام می‌شود. ۲۶ طرح شامل پنج طرح پتروپالایشگاه ۳۰۰ هزار بشکه‌ای، هفت طرح پی‌دی‌اچ، سه طرح الفین، متانول و اوره و آمونیاک و … است.

بازدید وزیر نفت از نمایشگاه ایده‌های نو در صنعت نفت

وزیر نفت از نخستین نمایشگاه رویداد توسعه فناوری، ایده‌های نوآورانه و کار جهادی (تاک) بازدید کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا