اجتماعیخبر ویژهخبر یک

خبر خوش برای کارگران

پوشش حداکثری هزینه‌‌های سلامت روان در بنگاه‌‎های اقتصادی

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی روند تدوین سند ارتقای سلامت روان جامعه کار و تولید را تشریح کردو از پوشش حداکثری هزینه‌‌های سلامت روان در بنگاه‌‎های اقتصادی خبر داد.

به گزارش ماد، هادی بهداد، مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون،کار و رفاه اجتماعی با تاکید بر اهمیت سلامت روان کارگران، اظهار کرد: موضوع سلامت روان کارگران از چند جهت برای ما اهمیت دارد،کارگران به عنوان طیف کنشگر اقتصاد و تولید کشور، پرجمعیت ترین گروه از جامعه هستند.

وی ادامه داد: تأثیر سلامت روان بر موضوع بهره‌روی تولید و آسیب‌های اجتماعی بسیار مهم است و با تاکید بر این مسأله، موضوع سلامت روان را به عنوان یک اولویت برای پرداختن در جامعه کار و تولید مشخص کرده‌ایم.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ابراز نگرانی از آخرین وضعیت سلامت روان جامعه کار و تولید، خاطرنشان کرد: براساس آخرین پژوهش‌ها در سال ۱۳۹۷، وضعیت سلامت روان در جامعه کار و تولید وضعیت مناسبی نیست و این روند در چندسال گذشته روند مثبتی ندارد.

وی یادآور شد: سند ارتقاء سلامت روان جامعه کار و تولید را تدوین کردیم و تلاش کردیم در آن سازمان‌های تحت پوشش وزارت کار مانند بهزیستی،تأمین اجتماعی، وزارت صمت، وزارت بهداشت و سازمان امور اجتماعی وزارت کشور را به عنوان متولیان آسیب‌های اجتماعی وظیفه‌مند کنیم.

بهداد درباره چگونگی اجرای سند ارتقا سلامت روان جامعه کار و تولید، گفت: ارتقا سلامت همگانی روان از طریق افزایش آموزش ها و کاهش استرس‌های شغلی پیگیری می‌شود. موضوع استرس های شغلی بسیار حائز اهمیت است و تا جایی که امکان دارد تلاش کردیم تا با ازظرفیت‌های خانه های بهداشت و ایستگاه‌های بهگر در بنگاه های مختلف تولید بهره مند شویم.

وی با تبیین برنامه های وزارت کار برای توجه به سلامت کارگران، عنوان کرد: برنامه همیار بنگاه‌های اقتصادی ۵۰ تا ۵۰۰ نفر و برنامه یاری‌گران کار و تولید در بنگاه‌های ۲۰ تا ۵۰ نفر را پیگیری کرده ایم که بسیاری از کارگران در دسته دوم قرار دارند. اجرای این برنامه‌ها می‌تواند کارگران و کارفرمایان را نسبت به استرس‌های شغلی حساس و به شناسایی افراد دارای نشانه‌های اولیه مشکلات رواشناختی کمک کند.

بهداد با اشاره به روند شناسایی کارگران دارای مشکلات روانشناختی، اظهار کرد: اگر کارگری دارای نشانگان اولیه از مشکلات روانشناختی باشد غربالگری اولیه انجام می‌شود و برای مراکز مشاوره به همکاران بهزیستی معرفی می شود تا مشکل رفع شود.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ابراز کرد: تقریباً افراد تحت پوشش شبکه ما قریب به ۲میلیون نفر هستند که از این شبکه خدمت می‌گیرند، این به آن معنا نیست که همه اینها نیازمند خدمات روانشناختی هستند بلکه این آمار افرادی است که این امکان را فراهم کردیم تا از آموزش‌های اولیه استفاده کنند و اگر مشکلی داشتند در سیستم نظام ارجاع به سطوح بالاتر ارجاع شوند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بر ارائه خدمات سلامت روان به صورت رایگان تأکید کرد و گفت: برای اینکه بتوانیم در سطوح بالاتر خدماتی تعریف کنیم هم در سازمان بهزیستی و هم در وزارت ورزش صحبت‌هایی انجام شده که کارگرانی که مشکل مالی دارند از تخفیف ۵۰ درصدی در برخی استانها استفاده کنند که در مجموع ۱۰ هزار نفر از کارگران در سال گذشته از خدمات سلامت روان ما در بنگاه‌های اقتصادی بهره مند شده اند.

وی ادامه داد: هزینه مشاوره و سلامت بسیار سنگین است و بسیاری از افراد در دهک پایین درآمدی قادر به پرداخت آن‌ها نیستند از این رو از امکانات بهزیستی استفاده شده و بعضاً در برخی استانها به صورت رایگان و برخی دیگر به صورت ۵۰ درصد تخفیف کارگران از خدمات مشاوره بهره مند می‌‌شوند.

مدیرکل امور اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی خاطرنشان کرد: باید از همین تربیون از کارفرمایانی که به کارگران خدمات سلامت روان ارائه می‌دهند قدردانی کنیم، بعضاً برخی از مجموعه‌ها هستند که حتی با عقد قراردادهایی زمینه بهره مندی خانواده کارگران از خدمات سلامت روان را فراهم کرده‌اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا