خبر ویژهخبر یکدولتسیاست کلان

سیاست ایران چندجانبه‌گرایی اقتصادی و همکاری با قدرتهای نوظهور است

رئیس‌جمهور، سیاست ایران را همگرایی و چندجانبه‌گرایی اقتصادی، همکاری جامع و متوازن با قدرتهای نوظهور آسیایی چون چین، هند و اندونزی دانست.

به گزارش ماد، آیت الله سید ابراهیم رئیسی چهارشنبه شب پس از بازگشت از سفر ۲ روزه به اندونزی در پاویون فرودگاه مهرآباد، گفت: ارتباط ما با کشورهای مختلف بر اساس سیاست منطقه‌گرایی و همسایگی است.

رئیس‌جمهور، اقتصاد تهران و جاکارتا را مکمل همدیگر دانست و گفت: سفر به پرجمعیت‌ترین کشور مسلمان جهان که جایگاه ویژه و ممتازی در منطقه و همچنین در آ س آن دارد دارای ابعاد مختلفی بود.

رئیسی افزود: در این سفر ۱۱ سند همکاری در حوزه‌های اقتصادی، تجاری، فرهنگی و انرژی به امضا رسید.

رئیس جمهور تصریح کرد: مذاکرات با ابتکار متخصصان ایرانی برای بهره گیری از دستگاه جراحی رباتی آغاز و بنا شد ۱۲ بیمارستان اندونزی به این تجهیزات مجهز شوند. تجهیزاتی که همگی با کار دانش‌بنیان و نوآوری‌های جدید بوجود آمده است.

آیت‌الله رئیسی تصریح کرد: کشور ما در حوزه‌های پزشکی و درمانی گام‌های خوبی برداشته و موفقیت‌های چشمگیری داشته است. در این راستا قراردادهایی را منعقد کردیم که این همکاری‌ها بین دو کشور تداوم داشته باشد.

وی گفت: بیش از ۱۷ سال میان ایران و اندونزی درباره تعرفه ترجیحی مذاکرات انجام می‌شد که به نتیجه نرسید که در این سفر این موضوع را به نتیجه رساندیم و توافق کردیم مسیر تجارت بین دو کشور و منطقه هموار شود.

رئیس جمهور افزود: کار نوآوران دیگر در حوزه اقتصاد، تهاتر بود. همچنین در حوزه انرژی و در بخش‌های پایین‌دستی و هم بالادستی نفت و گاز توافقاتی صورت گرفت.

آیت الله رئیسی با اشاره به روابط تاریخی، تمدنی و فرهنگی ایران و اندونزی، روابط دو کشور را ناگسستنی و بسیار عمیق دانست.

رئیس جمهور در ادامه به دیدگاه‌های مشترک دو کشور برای حمایت از فلسطین و افغانستان و مردم میانمار تاکید کرد.

آیت‌الله رئیسی گفت: در نشست مشترک با مسئولان عالی، رئیس جمهور و روسای مجالس اندونزی، اراده دو کشور بر توسعه روابط تجاری و اقتصادی، سیاسی و فرهنگی مورد تاکید قرار گرفت. به همراه رئیس جمهور اندونزی وزرای مربوطه را مامور کردیم تا از همان روز مذاکره نشست‌های جهت همکاری آغاز کنند.

رئیس جمهور با اشاره به نشست با فعالان اقتصادی، تجار و بازرگانان ادامه داد: در این نشست بیش از ۱۵۰ نفر از تجار و بازرگانان بحث‌هایی درباره موانع پولی و بانکی، موانع گمرکی و ترانزیت مطرح کردند و قرار شد همکاران ما موانع را برطرف کرده و زمینه را برای همکاری تجاری و اقتصادی بین جمهوری اسلامی ایران و اندونزی فراهم کنند.

وی با قدردانی از استقبال دولت و ملت اندونزی از هیات ایرانی، افزود: ابراز محبت ملت اندونزی به ملت و رهبری معظم انقلاب اسلامی، نشاندهنده جایگاه عمیق ایران اسلامی در دل‌های مردم مسلمان منطقه است.

آیت‌الله رئیسی تاکید کرد: امیدوارم این رفت و آمدها به ارتقای سطح روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در اقتصادی و تجاری بیانجامد که حتما به نفع دو دولت، دو ملت و مردم منطقه خواهد بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا