آخرین خبراقتصادیخبر ویژهخبر یککشاورزی

محصولات کشور شناسنامه‌دار می‌شود

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی گفت: این وزارتخانه در صدد است تا تمامی عرصه‌ها، محصولات و موارد مربوط به تولیدات کشاورزی را در کشور شناسنامه‌داکشاورزی ر کند که در همین راستا دستورالعمل تولید محصول سالم تدوین شده است.

به گزارش ماد، حسین رنجبر اقدم روز چهارشنبه در آیین بهره‌برداری از ۳۶ طرح کشاورزی چهارمحال و بختیاری اظهار داشت: این اقدام با ۲ هدف ارتقای کیفیت محصولات کشاورزی و تامین سلامت مردم در داخل و ارتقای کیفیت محصولات تولیدی کشور برای حفظ بازارهای بین‌المللی در دستور کار قرار گرفته است و از آنجاکه از رویکردهای اساسی وزارت جهاد کشاورزی به شمار می‌رود اهتمام ویژه‌ای برای اجرای آن به کار گرفته است.

وی ادامه داد: سامانه‌ای برای ثبت اطلاعات مربوط به تولیدات کشاورزی کشور راه‌اندازی شده است و کشاورزانی که از ثبت اطلاعات محصولات خود در این سامانه خودداری کنند با موانع قانونی روبرو می‌شوند.

رییس سازمان حفظ نباتات وزارت جهادکشاورزی با بیان اینکه بسیاری از کشورها استانداردهای خود را در خصوص محصولات کشاورزی برای ما ارسال کرده‌اند، تصریح کرد: صادرات محصولات به این کشورها مستلزم رعایت این استانداردهاست از همین رو برای حفظ صادرات و بازارهای جهانی باید محصولات خود را شناسنامه‌دار و متناسب با استانداردهای بین‌المللی تولید کنیم.

رنجبر اقدم به حداقل رساندن استفاده از سموم و آفت‌کش را از دیگر رویکردهای اساسی سازمان حفظ نباتات کشور اعلام کرد و گفت: در حال حاضر بسیاری از کشاورزان به سبب نداشتن آگاهی و یا نبود الگوی مناسب از آفت‌کش‌ها استفاده می‌کنند که ما به دنبال تغییر این رویکرد هستیم و تلاش داریم با ارائه الگوی مناسب استفاده از آفت‌کش‌ها را به حداقل برسانیم.

وی با بیان اینکه میزان استفاده از آفت‌کش‌ها در شرایط کنونی استاندارد نیست و باید کنترل شود، اظهار داشت: آفت‌کش ها در فرایند تولید، بین یک تا ۲ درصد هزینه‌ها را به خود اختصاص می‌دهند از همین رو استفاده از مواد استاندارد هزینه چندانی برای کشاورزان در برنخواهد داشت.

رنجبر اقدم خاطرنشان کرد: بخشی از مدیریت آفت‌کش‌ها به تقاضای کشاورزان از فروشگاه‌ها برمی‌گردد از همین رو اصلاح مدیریت این خواسته از تولید و عرضه‌کنندگان سموم نیاز به همکاری کشاورزان دارد.

وی در ادامه کمبود آب و تغییرات اقلیمی را ۲ چالش جدی بخش کشاورزی کشور دانست و گفت: اگرچه خشکسالی‌های متوالی و یا نبود توازن در بارش‌ها برخی استان‌ها را با چالش جدی کمبود آب روبرو کرده است اما می‌توان بخشی از این چالش را با خودداری از کشت محصولات غیرآب‌بر و غیراقتصادی مهار کرد.

رییس سازمان حفظ نباتات افزایش ضریب امنیت غذایی و اقتدار غذایی را از مهمترین اهداف دولت سیزدهم در وزارت جهادکشاورزی اعلام کرد و افزود: تلاش ما بر این است که نه تنها از نظر کمی و کیفی نیاز کشور به محصولات کشاورزی را جوابگو باشیم بلکه بخشی از نیاز غذایی کشورهای دیگر را نیز تامین کنیم.

رنجبر اقدم خاطرنشان کرد: در همین راستا سال گذشته سند الگوی کشت در حوزه زراعت وارد مرحله اجرا شد و امسال نیز این سند در حوزه باغات روند اجرایی به خود می‌گیرد تا بر اساس ظرفیت هر یک از مناظق کشور، محصولات کشاورزی باکیفیتی تولید کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا