اجتماعی

فقر عامل اصلی متلاشی شدن خانواده ها است

مریم بهرامی
خانواده اولین اجتماعی است که هر فرد در آن حضور و پرورش می یابد، جامعه از تشکیل خانواده‌ ها بوجود می‌آید اگر زیربنای خانواده صحیح و اصولی پایه گذاری شود و برای این زیربنا سرمایه گذاری لازم انجام بگیرد، قطعاً سرمایه چند برابری به جامعه باز خواهد گشت. هر فردی به سن بلوغ و جوانی که می رسد در قبال خانواده از جمله پدر، مادر، خواهر، برادر، همسر و اطرافیان خود در مسئول است. لذا از جمله عوامل تاثیر گذار در شکل گیری شخصیت هر فرد می توان به خود خانواده تا کانون‌ های آموزشی، آموزش های عمومی و ملی، رسانه ها و همچنین هر آنچه که در دنیا اتفاق می‌افتد را نام برد چون ما بی ارتباط با جهان نیستیم. بنابراین باید ابتدا آسیب شناسی کنیم بعد آسیب ها را به حداقل برسانیم چون حل تمام مشکلات و آسیب ها غیرممکن است و داشتن شخصیت فردی قوی و مستحکم خود بزرگترین کمک است که بتوانیم آسیب‌ها را به حداقل برسانیم.
مسئله ای که امروزه بسیاری از جوانان با آن دست به گریبان هستند طلاق به هر نوع واقعی و عاطفی است. هر ازدواجی ممکن است به ناسازگاری ختم شود و از همین جهت ، نهاد طلاق پیش بینی شده است تا زن و مرد بتوانند به صورت شرعی به ازدواج خود ازپایان دهند و خود را از بند مشکلات روحی و روانی که به دنبال ناسازگاری در زندگی مشترک ایجاد می شود برهاند.
ریشه اصلی میل به طلاق در زوجین عدم سازگاری و نداشتن تفاهم های فکری و عاطفی است . که از جمله مواردی که باعث ناسازگاری زوجین می شود، فقر است، در حقیقت نداشتن شغل ثابت، بیکاری، مشکلات مالی و برطرف نکردن نیازهای زوجه یا فرزندان یکی از علل اصلی طلاق در جامعه امروز است.
براساس جدیدترین آمار ثبت احوال کشور، در سال جاری در سراسر کشور تا ابتدای مرداد ماه،نزدیک به 200 هزار مورد ازدواج 65 هزار و 355 مورد طلاق در کشور به ثبت رسیده است.
همچنین براساس همین آمار، می توان استنباط نمود تقریبا نیمی از جمعیتی که ازدواج کرده اند به دلایل مختلف به طلاق گرایش پیدا کرده اند!
اما با یک گزارش میدانی درمی یابیم یکی از اصلی ترین دلایل طلاق امروزه فقر است ، در حقیقت حقوق های ناکافی، بیکاری، اعتیاد، برطرف نشدن نیازهای مادی طرفین به تبع آن بی توجهی به همدیگر آماری که مشاهده می کنیم را در جامعه اسلامی ایران به وجود آورده است، همانگونه که حضرت علی (ع) می فرمایند: از دری که فقر وارد شود از در دیگر ایمان بیرون می رود.
با توجه به بالارفتن سن ازدواج، نیاز ورود مسئولین به این حیطه به شدت احساس می شود. مقرر کردن امتیازهایی برای جوانان از جمله وام های کم بهره و بدون ضامن ، مسکن مناسب ، کمک هزینه تامین لوازم ضروری زندگی و از همه مهمتر ایجاد مشاغل مناسب با حقوق مکفی که بتوانند با آن نیازهای زندگی خود را تامین کنند ، از ضروریاتی است که در جامعه ما احساس می شود.
در شرایط کنونی جامعه زوجین تمام هم و غم خود را برای برآوردن کردن نیازهای مالی گذاشته و از روح و روان خود غافل مانده اند زمانی که جوانی خود را در غم نان سپری کردند دیگر توان و انرژی برای پرورش نسل آتی ندارند و این یک هشدار بسیار خطرناک برای آیندگان است .آینده این مملکت در گرو وجود خانواده هایی که سلامت روحی و روانی داشته باشند که بتوانند فرزندانی سالم و توانا راهی اجتماع کنند.
چند ایرانی در سال 1402 طلاق گرفته‌اند؟
سازمان ثبت احوال کشور اعلام کرد که در ۲ ماهه نخست امسال (تا ابتدای خردادماه ۱۴۰۲) در کل کشور ۷۹ هزار و ۲۶۰ مورد ازدواج و ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده است.
به گزارش ماد به نقل از ایسنا، بر پایه آمار ثبت احوال کشور، طی فروردین و اردیبهشت امسال، از کل ازدواج‌های ثبت‌شده بیشترین ازدواج‌ها به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۹۲۷۲ مورد، خراسان رضوی با ۷۱۲۵ مورد و خوزستان با ۶۱۵۷ مورد است.
در هر ساعت 20 طلاق ثبت می‌شود
همچنین کمترین ازدواج ثبت شده در کشور نیز در همین زمان به ترتیب مربوط به استان‌های سمنان با ۴۶۰ مورد، ایلام با ۶۶۳ مورد و کهگیلویه و بویراحمد با ۱۱۵۷ مورد بوده است.
بر پایه این گزارش از ۳۷ هزار و ۷۰۱ مورد طلاق به ثبت رسیده، کمترین طلاق به ترتیب مربوط به استان‌های ایلام با ۱۸۵ مورد، خراسان جنوبی ۳۱۲ و کهگیلویه و بویراحمد با ۳۷۴ مورد است.
همچنین بیشترین طلاق ثبت شده در ۲ ماه نخست سال جاری نیز به ترتیب مربوط به استان‌های تهران با ۶۲۲۹ مورد، خراسان رضوی ۴۰۶۸ مورد و اصفهان با ۲ هزار طلاق بوده است.
1402/04/10

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا