آخرین خبرگردشگری

مدیرکل وزارت گردشگری مصر هفته آینده به تهران می‌آید

رییس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: مدیرکل وزارت گردشگری مصر در صدر هیأتی از فعالان صنعت گردشگری این کشور هفته آینده به تهران می‌آید.

به گزارش ماد حرمت‌الله رفیعی روز یکشنبه – یازدهم تیر ماه ۱۴۰۲- در نشست خبری با اهالی رسانه که در دفتر این انجمن برگزار شد، اظهار داشت: هفته گذشته در سفر به مصر با مسئولان دولتی و بخش خصوصی حوزه گردشگری مصر پیرامون آغاز گردشگری میان ایران و مصر مذاکره کردیم. و قرار شد هفته آینده بعد از تعطیلات چند روزه عید قربان مدیرکل وزارت گردشگری مصر در صدر هیأتی از فعالان صنعت گردشگری این کشور به تهران بیاید.

وی با بیان اینکه مذاکرات توسعه گردشکری با مصر با واسطه عراق انجام شد، افزود: تا زمانی که در مصر کنسولگری نداشته باشیم سفرها و تورهای (غیرمستقیم) گردشگری از ایران به عراق و بعد به مقصد مصر انجام می‌شود.

رفیعی با بیان این که به‌زودی پرواز مستقیم تهران-قاهره به صورت نمادین انجام خواهد شد، ابراز امیدواری کرد: به زودی یخ روابط سیاسی تهران-قاهره آب شود.

پرواز نمادین تهران- قاهره به زودی

رفیعی با اشاره به توقف مراودات گردشگری با مصر بعد از انقلاب گفت: البته در ادوار مختلف هیأت هایی رفته و برگشته اند اما کار اساسی انجام نشده است، پیشنهادی به ما شد که از طریق عراق می‌توانیم به مصر برویم و با متولیان صنعت گردشگر نصر گفت و گو کنیم، پس از مشورت با نهادهای مختلف این سفر انجام شد.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: یکی از مقاصد گردشگری مصر «شرم الشیخ» است که بیشتر از ساحل استفاده می‌شود البته دیدارهای رسمی مصری ها هم آنجا انجام می‌شود، اما برای ایرانی‌ها قاهره جاذبه بیشتری دارد. ما هم در شرم الشیخ جلسه گذاشته و اعلام کردیم که می‌خواهیم از همه اماکن گردشگری مصر بازدید برای ایرانی‌ها انجام شود برعکس تاکیدی که آنها همیشه دارند که امکان بازدید فقط از شرم الشیخ مسیر وجود دارد.

وی گفت: در حال حاضر و با شرایط موجود پرواز مستقیم به مصر نداریم، اما برای سفر به مصر باید به شهر بغداد عراق و از آنجا به ‌رفتیم. در این دیدار که با متولیان دولتی مصر انجام شد اعلام کردم اولین پرواز ما به صورت نمادین از تهران به قاهره شروع شود و پس از بهبود روابط سیاسی مستقیماً از ایران ویزا صادر شود.

تاکید ما بازدید از همه مصر است نه فقط شرم الشیخ

رفیعی گفت: تا یک ماه دیگر تکلیف حضور گردشگران ایرانی در مصر مشخص می‌شود. نگرانی ها و ملاحظاتی برای دو طرف وجود دارد که در جلسات درباره آن مذاکره می کنیم و به مرور با آغاز سفرهای حل خواهد شد، در سفر هفته آینده هیات مصری درباره جزئیات، بیشتر صحبت کنیم، زمان اولین سفرها بعد این جلسه مشخص می‌شود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران افزود: تاکید ما امکان بازدید از همه مصر است و در کنارش شرم الشیخ هم می‌تواند باشد؛ اگر فقط مقصد شرم الشیخ باشد به صلاح نیست چون این سفر گران می‌شود و مقاصد دیگر نیز با بسته‌های ارزان و بهتر وجود دارد. همان جا هم گفتم که بهتر است تورها ترکیبی و به شهرهای دیگر مصر هم باشد. در حال حاضر طبق مذاکرات قرار شد ویزای گردشگری در فرودگاه صادر شود.

وی افزود: در کل سفر هوایی به مصر با یک ساعت ترانزیت در عراق سه ساعت و نیم طول می‌کشد. هزینه بسته‌های سفر به مصر هم الان مشخص نیست. در واقع هزینه بسته سفر به هواپیمایی مستقیم بستگی دارد. بنابراین وزارت راه و وزارت خارجه باید مجوز پرواز مستقیم به مصر را بدهند.

استاد فرصت‌سوزی هستیم

رفیعی گفت: اکنون روس‌ها با شرایطی که در جهان به وجود آمده آمادگی و تمایل دارند به ایران سفر کنند، ۵ تا ۶ میلیون گردشگر به ترکیه می روند، ما چه چیز کمتر از ترکیه داریم، اگر چه ما ثابت کرده ایم استاد فرصت سوزی هستیم و به موقع از موقعیت ها و فرصت های خود استفاده نمی کنیم.

رییس هیات مدیره انجمن صنفی خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی گفت: معنی گردشگری به هیچ وجه ولنگاری و بی عفتی نیست، گردشگر خارجی که به ایران می آید می داند به کجا سفر کرده است، برنامه ریزان باید نگاهشان را به این صنعت تغییر دهند.

ورود هواپیماهای روسی به ناوگان هوایی

رفیعی درباره سفر به روسیه نیز گفت: تفاهم‌نامه ای از قبل آماده کرده بودیم پیرو آن مذاکرات خوبی با همتایان روسی انجام دادیم. روسیه وزارت گردشگری ندارند و این بخش زیر مجموعه یک وزارت دیگر است، با بالاترین مقام گردشگری روسیه صحبت کردیم و قرار شد سه هواپیمای جت صد نفره اجاره‌ای وارد ناوگان هوایی ایران شود.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی ایران خاطرنشان کرد: ایجاد دفاتر مشترک ایران با کشورهای گردشگرپذیر به رشد گردشگر ورودی کمک خواهد کرد. به شرط انکه این دفاتر با هماهنگی بخش خصوص و با تمرکز بر تبلیغات بازاریابی گردشگری اداره شود.

وی گفت: با این موضوع موافق نیستم که گردشگران روس تنها به دنبال گردشگری ساحل هستند، اگر هم باشند که به ایران نمی آیند، و چون در خودشان امکانات بهتری دارند برای این موضوع دارند. حتی در برخی شهرهای روسیه صدای اذان مساجد بلند است، آنها مسلمان هم دارند و می‌خواهند به امکان زیارتی ما بیایند چرا روی این بخش از گردشگران روس کار نمی کنیم؟

هزینه سفر در ایران گران است

رفیعی افزود: اگر دولت همراه و حامی بخش خصوصی شود و کمک کند و کار را به بخش خصوصی واگذار کند و خود در جایگاه تسهیل گری خود قرار بگیرد، هدف جذب ١۵ میلیون گردشگر سالانه را قبل از پایان برنامه هفتم توسعه محقق می کنیم، اگر چه در چشم انداز هدف در ۱۴۰۴ جذب ۲۰ میلیون گردشگر بود و اکنون بدو هیچ دلیلی و فقط به خاطر نداشتن برنامه از ۲۰ میلیون به ۱۵ میلیون تنزل کردیم.

وی تاکید کرد: هزینه سفر در ایران گران است، وزارت راه اشتباه کرد که هزینه بلیت را گران کرد، نباید با گرانفروشان همراهی می کرد، عنوان «سفر ارزان» ظلم و توهین به مردم است، اگر هزینه گردشگری واقعی شود دیگر نیاز نیست سر مردم منت بگذارند که سفر را می خواهیم ارزان کنیم.

رئیس انجمن دفاتر خدمات مسافرت هوایی و جهانگردی همچنین با اشاره به اینکه هزینه سفر در ایران باید ارزان شود گفت: در حال حاضر هواپیمایی‌ها، پرواز مسیر تهران به نجف را ۱۵ میلیون تومان می‌فروشند در حالی که باید ۵ میلیون تومان باشد، اما ایرلاین می‌گوید پول سوخت می‌دهم. به همین دلیل است که می‌گویم بسته سفر در ایران گران است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا