آخرین خبرکرمانشاهکرمانشاه

واقعا رتبه بیکاری کرمانشاه ۶ پله بهتر شد؟

چگونه رتبه بیکاری کرمانشاه ۶ پله بهتر شد؟
مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه با اشاره به چند عامل مهمی که منجر به کاهش ۵.۲ درصدی نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل بهار شد، گفت: امیدواریم در فصل‌های آینده نیز نرخ بیکاری کرمانشاه کاهشی باشد.

مختار احمدی با اشاره به اینکه بر اساس آخرین اعلام مرکز آمار ایران نرخ بیکاری کرمانشاه در فصل بهار ۱۴۰۲ کاهش ۵.۲ درصدی داشته و پس از سال‌ها از جایگاه اول بیکاری کشور فاصله گرفتیم، افزود: هم اکنون کرمانشاه در رتبه هفتم بیکاری کشور قرار دارد که امیدواریم این جایگاه باز هم بهبود یابد.

وی با برشمردن عواملی که باعث شده کرمانشاه تا این اندازه با کاهش نرخ بیکاری مواجه شود، برنامه محور بودن اشتغالزایی در کرمانشاه را از جمله مهمترین این موارد عنوان کرد و ادامه داد: برخلاف بسیاری از استان‌های دیگر که برنامه خاصی برای اشتغال ندارند، ما اواخر سال گذشته سند اشتغال سال ۱۴۰۲ استان را تدوین کردیم و بر اساس آن از دستگاه‌ها خواستیم برنامه‌های اشتغالزایی خود را بدون اجبار و بر اساس برش شهرستانی و برش بخشی(صنعت، معدن، کشاورزی و خدمات) ارائه دهند و بر اساس این سند پیش رفتیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه عنوان کرد: دومین عامل مهم کاهش نرخ بیکاری کرمانشاه، تشکیل قرارگاه ملی اشتغال است که تیرماه سال گذشته در جریان سفر رئیس جمهور به استان به تصویب رسید و تا کنون چندین جلسه این قرارگاه ملی به ریاست معاون اجرایی رئیس جمهور برگزار شده و مصوبات خوبی داشته است.

احمدی با بیان اینکه راه‌اندازی واحدهای راکد استان نیز بر کاهش نرخ بیکاری موثر بوده، اظهار کرد: ذیل کارگروه ستاد تسهیل و رفع موانع تولید، چند کارگروه فرعی در بخش گردشگری با دبیری اداره کل میراث فرهنگی و گردشگری، در بخش صنایع کوچک( با کمتر از ۵۰ نفر اشتغال) با دبیری شرکت شهرک‌های صنعتی، در بخش صنعت و معدن با دبیری خانه صنعت و معدن و در بخش کشاورزی با دبیری جهاد کشاورزی داریم. در این جلسات اقدامات خوبی برای احیاء واحدهای راکد و نیمه فعال و برگشت آنها به چرخه تولید و اشتغال انجام شده است.

وی از تسهیلات اشتغالزایی پرداختی نیز به عنوان یکی دیگر از عوامل مهم ایجاد اشتغال یاد کرد و گفت: سال گذشته از محل جز “یک” بند “ب” تبصره ۱۶ در حوزه بهزیستی ۲۹۳ میلیارد تومان تسهیلات به ۳۳۲۰ طرح با اشتغالزایی ۳۳۸۹ نفر پرداخت شد و در بخش کمیته امداد نیز ۸۱۵ میلیارد تسهیلات پرداختی برای ۸۲۰۰ طرح با اشتغالزایی ۸۳۰۶ نفر داشتیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه همچنین از پرداخت ۸۰ میلیارد تومان تسهیلات به ۶۵ طرح و با اشتغالزایی ۵۶۵ نفر در بخش روستایی و عشایری در سال گذشته خبر داد.

چگونه رتبه بیکاری کرمانشاه ۶ پله بهتر شد؟

احمدی عنوان کرد: در تسهیلات جز “دو” بند “ب” تبصره ۱۶ نیز که عمدتا امسال صورت گرفته ۵۵۵ میلیارد تومان تسهیلات به ۵۹۱۱ طرح با اشتغالزایی ۵۹۶۲ نفر پرداخت شده و در بخش تسهیلات مشاغل خانگی نیز ۱۰۶ میلیار تومان به ۱۸۹۱ طرح با اشتغالزایی ۲۲۶۳ نفر پرداخت شده است.

وی همچنین از پرداخت تسهیلات اشتغالزایی سفر رئیس جمهور به استان به مبلغ ۱۵۸۹ میلیارد تومان هم یاد کرد و با بیان اینکه تا زمستان گذشته تنها ۵۰ میلیارد تومان این تسهیلات پرداخت شده بود، اما در ماه های اخیر رشد خوبی داشته، افزود: پرداخت این تسهیلات نیز کمک بسزایی به اشتغالزایی در استان کرده که بخش زیادی از نتایج و اشتغال حاصل از پرداخت این تسهیلات، در بهار امسال محقق شده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان کرمانشاه معتقد است، سفرهای اخیر شهرستانی استاندار نیز تاثیر بسزایی در کمک به حل مشکلات اشتغال و سرمایه‌گذاری در شهرستان‌ها و ایجاد اشتغال کرده است.

احمدی از نقش رونق طرح‌های نهضت ملی مسکن نیز بر ایجاد اشتغال در کرمانشاه یاد کرد.

وی با بیان اینکه مجموع اقداماتی که آغاز شده ادامه دار بوده و نتایج آن در فصل‌های بعدی نیز خود را نشان خواهد داد، گفت: تجربیاتی که داریم و همچنین روند کاهشی نرخ بیکاری در دو فصل گذشته و مجموع سال ۱۴۰۱ نشان می‌دهد روند کاهشی بیکاری کرمانشاه در فصول آتی نیز ادامه دار خواهد بود.

احمدی ابراز امیدواری کرد با این روند در فصول آینده رتبه بیکاری کرمانشاه بار هم بهتر شود و به میانگین کشور نزدیک شویم.

اخیرا مرکز آمار ایران نرخ بیکاری استان کرمانشاه در فصل بهار را ۱۰.۲ درصد اعلام کرد که نسبت به بهار سال گذشته با نرخ بیکاری ۱۵.۴ درصد، کاهش ۵.۲ درصدی داشته است.

متوسط نرخ بیکاری کشور نیز در فصل بهار امسال ۸.۲ درصد اعلام شده که نسبت به بهار سال گذشته با نرخ بیکاری ۹.۲ درصد، یک درصد کاهش داشته است.

مقایسه این آمار نشان می‌دهد نرخ بیکاری کرمانشاه با شتاب بیشتری نسبت به میانگین کشور به سمت کاهش رفته است.

براساس اعلام صورت گرفته، در بهار امسال شش استان سیستان و بلوچستان، لرستان، هرمزگان، چهارمحال و بختیاری، خوزستان و کردستان نرخ بیکاری بالاتری از استان کرمانشاه داشته‌اند و کرمانشاه هفتیمن استان بیکار کشور بوده است.

سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری استان کرمانشاه(در تمام فصول) ۱۴.۲ درصد اعلام شده بود و کرمانشاه دومین استانی بود که بالاترین نرخ بیکاری را در کشور داشت و تنها استان هرمزگان با نرخ بیکاری ۱۵.۳ درصد، نرخ بیکاری‌اش از کرمانشاه بالاتر بود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا