پزشکی

ابتلای ۱۰ نفر به وبا در کشور

هر سال با شروع فصل گرما و افزایش مسافرت‌ها ابتلا به بیماری‌های اسهالی مانند وبا افزایش پیدا می‌کند، بررسی‌های خبرنگار ما نشان می‌دهد، امسال نیز تاکنون حدود ۱۰ نفر در کشورمان به وبا مبتلا شده‌اند.
به گزارش ماد ، معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان درباره اینکه امسال تاکنون چند نفر در کشورمان به بیماری وبا مبتلا شده‌اند، گفت: شرایط امسال نسبت به سال گذشته بهتر است و کمتر از ۱۰ نفر تاکنون به این بیماری مبتلا شده‌اند.

دکتر بابک عشرتی در پاسخ به این پرسش خبرنگار جام جم آنلاین مبنی بر این که خطر شیوع وبا امسال چقدر جدی است؟ عنوان کرد: هر سال با گرم شدن هوا و شروع مسافرت‌ها شاهد افزایش بیماری‌های اسهالی هستیم که یکی از عوامل این بیماری‌ها وباست.

وی با اشاره به اینکه شهروندان باید در روز‌های گرم سال بهداشت فردی را بیش از گذشته جدی بگیرند، افزود‌: بهداشت فردی و شست وشوی دست‌ها با آب صابون در پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار مهم است.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان با بیان اینکه بحث استفاده از آب و غذای سالم نیز در پیشگیری از بیماری مهم است، توضیح داد: شهروندانی که به طبیعت می‌روند، باید توجه داشته باشند که زلالی آب دلیلی بر آلوده نبودن آن نیست. به همین دلیل بهتر است در طبیعت از آب‌های بسته بندی آشامیدنی استفاده شود و یا اگر ناچار به استفاده از آب چشمه یا رودخانه شدند، باید قبل از مصرف آن را بجوشانند.

دکتر عشرتی با اشاره به اینکه افزایش دمای هوا سبب شده شهروندان بیشتر از یخ استفاده کنند، تاکید کرد: بحث سالم بودن یخ نیز بسیار مهم است، زیرا عوامل بیماری‌های اسهالی با سرما از بین نمی‌روند.

وی ادامه داد‌: شهروندان باید از یخ‌هایی که در منزل تهیه می‌شود، استفاده کنند و چنانچه ناچار شدند از یخ‌هایی که از سلامت آن اطمینان ندارند، استفاده کنند باید یخ را خرد کرده و درون کیسه‌های پلاستیکی پاکیزه قرار دهند و به این شکل برای خنک کردن آب یا مواد غذایی از آن استفاده کنند.

معاون فنی مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت و درمان با اشاره به اینکه بهتر است شهروندان از مواد غذایی که بصورت فله عرضه می‌شود، استفاده نکنند، عنوان کرد: مواد غذایی نیز باید گرم استفاده شوند و معمولا ویروس وبا اگر حدود پنج دقیقه در دمای حدود ۶۰ درجه قرار بگیرد از بین می‌رود.

دکتر عشرتی در پاسخ به این پرسش که احتمال ابتلا به بیماری وبا در کدامیک از مناطق کشور بیشتر است؟ به جام جم آنلاین گفت: به طور کلی می‌توان گفت شهروندان در مناطق مرزی کشور بیشتر در خطر ابتلا به بیماری‌های اسهالی هستند، زیرا تردد زیادی در مرز‌های زمینی انجام می‌شود و احتمال انتقال بیماری افزایش پیدا می‌کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا