آخرین خبرخبر ویژهخبر یکسیاسی

مسوول دفتر نظارت شورای نگهبان:
پایان شائبه رد صلاحیت بی‌دلیل نامزدها در این دوره انتخابات رقم می‌خورد

– مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: طبق اصلاح قانون انتخابات باید به شائبه رد صلاحیت بدون دلیل نامزدهای انتخابات، در این دوره از انتخابات پایان دهیم.

به گزارش ماد کمال سرویها در همایش آموزشی فرمانداران و روسای هیات های نظارت شورای نگهبان در شهرستانهای خراسان رضوی افزود: در دوره های گذشته انتخابات همیشه این شائبه از سوی برخی جناح ها و افراد وجود داشت که افراد با دلایل سیاسی رد صلاحیت می شوند و هیچ دلیل و مدرکی برای عدم احراز صلاحیت آنها ارائه نمی شد، اما هیات های اجرایی و نظارت در این دوره دلایل را اعلام کنند.

وی گفت: شفاف و راحت با نامزدها صحبت کنید و با منطق و دلایل مستند از مراجع پنجگانه، باید دلایل عدم اثبات صلاحیتها پاسخ داده شود.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی ادامه داد: برای احراز و بررسی صلاحیتها از فرمانداری مشهد، مکان لازم برای گفت وگو با نامزدها را مطالبه کردیم که بلافاصله در اختیار هیات های اجرایی و نظارت قرار گرفت.

وی اظهار کرد: همواره وزارت کشور در دوره های قبل اصل را بر برائت می گذاشت، یعنی اگر در احراز صلاحیت نامزد مطلبی نبود و پرونده فرد اصطلاحا سفید بود، صلاحیت وی را تایید می کردند.

سرویها در تشریح اهمیت نمایندگی مجلس شورای اسلامی گفت: وقتی فردی می خواهد کسب و کار عادی راه بیندازد نهاد متولی نمی گوید پایه و بنیان تایید صلاحیت شغلی شما بر برائت از ناکارآمدی است، بلکه اثبات صلاحیت و کارآمدی و توانمندی فرد از وی مطالبه می شود، کاری که در همه دنیا مرسوم است.

وی بیان کرد: اصلاح قانون انتخابات انجام شده و نظام فرصت می دهد تا فرد خود را برای تصدی پست مهمی مانند مجلس شورای اسلامی اثبات کند، متاسفانه قبلا اصل بر اثبات توانمندی و کارآمدی نبود و فقط اگر مدرک صریحی از مراجع نظارتی می رسید، صلاحیت رد می شد.

اصل بر تایید و اثبات صلاحیت توسط خود نامزد است

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی اضافه کرد: اکنون نیز برای احراز صلاحیت نامزدهای نمایندگی مجلس، اصل بر تایید و اثبات صلاحیت توسط خود نامزد است.

وی گفت: در بحث احراز صلاحیت، فردی که می خواهد پستی را بگیرد باید هم مومن و هم کاردان باشد، نمی شود یکی از شاخصه ها را فقط مد نظر داشت.

سرویها با بیان اینکه طبق قانون و مطابق تاکیدات وزیر کشور بررسی صلاحیتها در هیات های اجرایی انجام می شود، افزود: وقتی عده زیادی در انتخابات ثبت نام کردند و عمده آنها سابقه شرکت در انتخابات ندارند و شناخته شده نیستند و سابقه اجرایی مشخص و مطرحی نیز ندارند، باید در استعلام ها به سمتی بروید که صلاحیتها برای هیات های اجرایی به اثبات برسد.

وی افزود: ایراد تایید صلاحیت‌ها در گذشته این بود که اصل بر برائت نامزد از عدم صلاحیت بود، لذا اثبات صلاحیتها به هیات نظارت با وقت و امکانات کم سپرده می شد و ما باید مسایل فرد را استخراج می کردیم اما اکنون اثبات صلاحیت بر عهده خود نامزد است.

مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: گاهی در عملکرد، فردی مجرمیت ندارد و به قول معروف پرونده وی سفید است، اما همین فرد مثلا ۲ سال عضو هیات مدیره شرکتی شده و در این مدت چهار واحد تجاری برای خودش و ۲ تا برای خانمش خریده و اعضای خانواده اش هم صاحب خودروی شاسی بلند شده اند، کسی که تا دیروز خانه و خودروی سواری معمولی داشته باید اثبات کند این اموال را چطور بدست آورده است.

به گفته وی، وقتی فردی در پرونده اش بدهکاری بانکی میلیاردی دارد، اگر از این افراد عبور کنیم و اینها بروند مجلس چه اتفاقی می افتد.

سرویها به وجود افراد غیر خبره در مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: در هیچ جا لیست گسترده ای از افراد شناخته نشده برای انتخابات مجلس در اختیار جامعه نمی گذارند، باید لیستی از افراد اصلح یا صالح را برای انتخابات به مردم عرضه کرد تا لااقل فرد نخبه و صالح به مجلس برود.

مشارکت حداکثری سرلوحه کار همه فرمانداران

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در این نشست نیز ضمن تاکید بر اینکه مشارکت حداکثری در انتخابات باید سرلوحه کار فرمانداران قرار گیرد، گفت: همان طور که از لحاظ قانونی خود را ملزم به انجام وظایف‌مان در خصوص برگزاری انتخابات سالم و پرشور و امن طبق نظر رهبر معظم انقلاب می دانیم، باید از منظر ولایی نیز پیرو و گوش به فرمان رهبری باشیم.

سید هادی طباطبایی افزود: اگر بخواهیم انتخابات سالم برگزار شود، باید خودمان از هر شائبه جانبداری مبرا باشیم، حرفی از حضور فرمانداران در جلسات انتخاباتی و ارتباطات خاص نباید باشد، خودمان باید از بروز هر شائبه انتخاباتی جلوگیری کنیم.

وی دقت در انتخاب هیات اجرایی را مهم توصیف کرد و گفت: دشمن تمام توان خود در فضای مجازی و حقیقی را در سالگرد اغتشاشات به کار گرفت تا مشکل ایجاد کند اما ناکام ماند و اکنون نیز به دنبال این است که حضور مردم در انتخابات را تحت تاثیر قرار دهد.

معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی گفت: دشمن تا برپایی انتخابات، به بهانه ها و رویدادهای مختلف روند برگزاری انتخابات را هدف قرار گرفته است.

وی در بخشی از سخنانش با گرامیداشت هفته وحدت نیز بیان کرد: قرآن بارها پیش بینی دوگانگی ها در خصوص شیعه و سنی را داشته است، چنانچه می فرماید: “با هم نزاع نکنید و به حبل متین الهی دست بیندازید”.

طباطبایی بیان کرد: با وجود تاکید قرآن متاسفانه برخی در جامعه اهل سنت و شیعه همچنان بر طبل جدایی می زنند، احکام ما در این موضوع روشن است، چنانچه رهبری توهین به بزرگان اهل سنت را حرام شرعی دانسته اند.

وی گفت: خراسان رضوی تقریبا استانی ترکیبی است و باید فرمانداران به صورت ویژه در این موضوع پیگیری کنند و نسبت به آن حساسیت داشته باشند.

مدیر کل انتخابات و تقسیمات کشوری استانداری خراسان رضوی نیز در این نشست آموزشی گفت: تاکنون جلسات متعدد آموزشی برای مجموعه فرمانداری ها برگزار شده و این جلسات ادامه خواهد داشت.
امیر فریدنیا افزود: چهار دوره آموزشی انتخاباتی برای فرمانداران، ۲ دوره برای معاونان سیاسی فرمانداران و ۲ دوره نیز برای بخشداران تاکنون برگزار شده است.

دوازدهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و ششمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری یازدهم اسفند امسال در کشور برگزار خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا