آخرین خبرخبر ویژهخبر یک

قدرت جهت در برابر عدد

شریف خسروی
جنگ بی پایان و نا متقارن اسراییل و فلسطینی ها بازهم ادامه دارد، و هر بارپس از صلح های ناپایدار شعله ورتر از گذشته ادامه می یابد، قربانیان کودکان و زنان و اقشار آسیب پذیر فلسطینی و بخش هایی قابل توجه از جهان است، لعنت به جنگ که هم جان می گیرد و هم توان زندگان را.
بازار ایران متاثر از جنگ تازه اسراییل و غزه، جهتش تغییر کرده، تغییر جهتی که اعداد در ان خیلی مهم نیستند، مهم خود واکنش است، بورس ریزشی شد، دارایی های دارای قدرت نقد شوندگی بالا و در عین حال مصون در برابر نوسانات تورمی، قیمتشان به صورت محسوسی بالا رفت، طلا و دلار از آن جمله اند، چرا و چه باید کرد؟
1-به غیر از گمانه زنی ها درباره حمایت ایران از حماس که احتمالا تهدید منافع ایران را در پی داشته باشد، سیاست منطقه ای ایران هم شاید در این وضعیت بی تاثیر نبوده، کمتر کشوری از منطقه هست که رابطه حسنه پایداری با ایران داشته باشد و گاها پیمان هایی بین همسایگان شکل گرفته که اتفاقا ضد منافع ملی ایران است، مثلا همپیمانی اسراییل، آذربایجان، ترکیه و پاکستان، شورای همکاری خلیج فارس هم که جای خود دارد. رابطه ایران با نقاط قوت خود در کشورهای منطقه هم که در تراز یک سیاست مطلوب و موثر ارزیابی نمی شود، نمونه اش کردهاست که می توانند حافظ منافع ایران و اسباب تعادل بخشی در سیاست های منطقه ای برای جمهوری اسلامی ایران باشند.
2- اعمال سیاست موثر منطقه ای و بازیگری جهانی، پشتوانه قوی اقتصادی می خواهد، طی سالیان اخیر اقتصاد ایران در بستر بیماری افتاده، تب تورمش بسیار بالاست، بنیه تولیدش بسیار ضعیف، تا جایی که در کشوری که دارنده یکی از برزگترین ذخایر هیدروکربنی جهان است، زمستان ها گاز وجود ندارد و تابستان ها کمبود برق، که قربانی هر دوی این کمبودها نیز بخش تولیدی کشور است، نمی توان با جیب خالی میدانداری کرد، مهم نیست که امارهای دولتی وضعیت را مطلوب نشان می دهند، مهم ان است که احساس بیشتر مردم چیز دیگری است.
3-خط کشی داخلی بین نیروهای کشور عامل موجد دو بند بالاست. معمولا کشورها برای بهبود وضعیت خود در داخل و نیز جهان، نخبگان واقعی و هوش های برتر را به خدمت می گیرند، در ایران اما وضع به گونه ای دیگر است، دولت رییسی را نگاه کنید، با مدیران با تجربه چه کرده است؟ چه کسانی فرمان اجرایی کشور را در بخش های سیاسی، فرهنگی اقتصادی و … در دست گرفته اند، سطح توانمندی آنها چگونه است؟ آیا اینان می توانند تغییرات مطلوبی در وضعیت ایجاد کنند؟! دولت های قبل چگونه عمل می کردند، این رویه اخته کردن بخش مدیریت کشور که باید به پایان برسد؟!
4- و اما راه حل؛ ایران برای افزایش مقاومت در برابر تکانه های سیاسی، اعم از داخلی و خارجی، نیازمند نگاه به درون است، ما باید با خودمان اشتی کنیم، خودباوری ملی را افزایش دهیم و_ایران_ محور همگرایی قرار گیرد، در این صورت است که ایران قوی می تواند در عرصه بین المللی برای جنبش های ازادیبخش و مظلومان جهان موثر و مدافع واقع شود.

1402/07/20

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا