آخرین خبرعلم پزشکیعلم و تکنولوژي

دستیابی محققان به دارویی شبیه واکسن برای جلوگیری از ابتلا به ایدز

– محققان یک شرکت داروسازی در انگلیس در حال توسعه دارویی شبیه واکسن با عملکرد طولانی مدت (Long Acting) هستند که فرد با یک‌بار استفاده در سال در برابر ویروس ایدز مصون می‌شود.

به گزارش ماد به نقل از تارنمای فاینَنشال تایمز (Financial Times یا FT )، شرکت داروسازی ویو هلث‌کر (ViiV Healthcare) شرکت تابعه شرکت داروسازی GSK در انگلیس است که در زمینه ساخت داروهای ضد ویروس اچ آی وی (HIV) فعالیت می‌کند،

شرکت داروسازی ویو هلث‌کر به تازگی اعلام کرد: دارویی شبیه واکسن که سالی یک بار برای پیشگیری از بیماری ایدز تجویز می‌شود، می‌تواند برای مدیریت بهتر ویروس ایدز استفاده شود. این دارو به احتمال زیاد پس از سال ۲۰۳۰ آماده و برای مقابله با بیماری استفاده می شود که تاکنون تقریباً ۴۰ میلیون نفر را در بیش از چهار دهه به کام مرگ کشیده است.

در حالی که هیچ واکسنی برای درمان ویروس اچ ای وی که می‌تواند منجر به ایدز شود، وجود ندارد، دارویی موسوم به پروفیلاکسی قبل از قرار گرفتن در معرض (PrEP) با ارائه محافظت از افرادی که ممکن است در معرض ویروس قرار بگیرند، نرخ انتقال را کاهش داده است.

بیشتر درمان‌های PrEP بر مصرف داروهای خوراکی روزانه هستند اما ظهور بالقوه یک داروی پیشگیری با ویژگی‌های یک واکسن می‌تواند به‌طور چشمگیری میزان مبتلایان را در سطح جهان کاهش دهد.

این توسعه‌دهنده داروی اچ ای وی، در حال تسریع تحقیقات روی VH۱۸۴ است، یک داروی ضد رتروویروسی که برای جلوگیری از عملکرد آنزیم اینتگراز طراحی شده است که کد ژنتیکی ویروس HIV را در DNA سلول میزبان وارد می کند.

کیمبرلی اسمیت رییس تحقیق و توسعه شرکت داروسازی ویو در مورد این دستاورد گفت: این محصول یک داروی طولانی اثر بوده که هر ۱۲ ماه یک بار تجویز می‌شود و به زودی قابل دستیابی است، نمی‌توانم بگویم چه زمانی این دارو در دسترس است، اما به احتمال زیاد در پایان این دهه عرضه این دارو امکان‌پذیر خواهد بود.

وی ادامه داد: گفت: این دارو نیمه عمر بسیار طولانی در مطالعات پیش بالینی نشان داده است. ما باید تعیین کنیم که آیا نیمه عمر بسیار طولانی در بدن انسان نیز رخ می‌دهد یا خیر.

داروهای طولانی عمل به صورت عضلانی تجویز می‌شوند و مواد شیمیایی را در مدت طولانی آزاد می‌کنند.

مگ دوهرتی رییس برنامه مبارزه با ایدز در سازمان بهداشت جهانی این محصول را بسیار هیجان‌انگیز توصیف کرد و گفت: تداوم اطمینان از اینکه این رژیم‌ها و رویکردهای جدید برای همه از جمله افرادی که در کشورهای با درآمد کم و متوسط زندگی می‌کنند، در دسترس باشند، مهم خواهد بود.

دسترسی به داروهای طولانی‌ عمل در کشورهای فقیر با نرخ بالای اچ‌آی‌وی، با وجود دریافت مجوز برای تولید ژنریک آنها، همچنان ناچیز است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا