آخرین خبراقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

ایجاد ۷۰۹ هزار شغل از ابتدای امسال تا کنون

– معاون توسعه کارآفرینی و اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ در ۲۱ استان خبر داد و گفت: کاهش نرخ بیکاری در تابستان ۱۴۰۲ و ایجاد ۷۰۹ هزار شغل از ابتدای امسال تا کنون نشان می‌دهد به هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲ نزدیک هستیم.

به گزارش ماد، «محمود کریمی بیرانوند» در مورد گزارش مرکز آمار ایران در مورد کاهش نرخ بیکاری تابستان امسال به ۷.۹ درصد، اظهار داشت: مطابق با آماری که مرکز آمار اعلام کرد نرخ بیکاری تابستان نسبت به نرخ بیکاری ۱۴۰۱، میزان یک درصد کاهش داشت که این مساله تداوم و استمرار کاهشی بودن نرخ بیکاری طی فصول مختلف در دولت سیزدهم را نشان می‌دهد.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری در بهار ۱۴۰۲ به نسبت بهار سال قبل کاهش یک درصدی را شاهد بودیم، افزود: در سال ۱۴۰۱ نرخ بیکاری به ۹ درصد رسید که این آمار کمترین میزان در ۲ دهه اخیر است. آمارها نشان می‌دهند که جهت‌گیری بازار کار در دولت سیزدهم کاملاً درست است و جان دوباره‌ای گرفته است که اعداد و آمار نیز بیانگر همین مساله است.

تحقق هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل در سال ۱۴۰۲

معاون وزیر کار درباره مهم‌ترین نکاتی که در تازه‌ترین آمار منتشر شده نرخ بیکاری تابستان ۱۴۰۲ وجود دارد، گفت: یکی از آن موارد ایجاد ۷۰۹ هزار شغل است که نشان می‌دهد ما به هدف‌گذاری ایجاد یک میلیون شغل کاملاً نزدیک هستیم.

کریمی بیرانوند ادامه داد: نکته بعدی این است که هم‌زمان با کاهش نرخ بیکاری، نرخ مشارکت اقتصادی نیز افزایش پیدا کرده است. کاهش نرخ بیکاری و در مقابل آن افزایش نرخ مشارکت، نشان از پویایی بازار کار دارد. نرخ بیکاری جوانان حدود ۳ درصد و نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان حدود ۱.۲ درصد کاهش پیدا کرده است.

کاهش ۱.۳ درصدی ایجاد اشتغال ناقص و ۱.۸ درصدی بیکاری زنان

وی ادامه داد: یکی از نکات مهم که پایداری بازار کار را نشان می‌دهد کاهش ۱.۳ درصدی ایجاد اشتغال ناقص است؛ همچنین اشتغال تمام‌وقت به ۷۲ درصد رسیده که تمام اینها بیانگر پایداری بازار کار است.

معاون اشتغال وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تصریح کرد: نرخ مشارکت اقتصادی زنان ۰.۹ درصد افزایش و نرخ بیکاری زنان ۱.۸ درصد کاهش پیدا کرده است؛ همچنین نرخ بیکاری در ۲۱ استان کشور طی تابستان ۱۴۰۲ کاهشی بوده است.

پیش‌بینی نرخ بیکار ۸ درصد برای سال ۱۴۰۲

کریمی بیرانوند تأکید کرد: کاهش شدن نرخ بیکاری و افزایشی شدن میزان نرخ مشارکت اقتصادی و اشتغال همگی نشان می‌دهد که مجموعه اقدامات تمامی دستگاه‌های دولت سیزدهم در ۲ سال گذشته، مهم و قابل توجه بوده است. از میان آنها می‌توان به تامین مالی ۱۵۰ هزار میلیارد تومانی تسهیلات برای رشته‌های مختلف در بازار کار، تعیین تعهدات استانی برای استانداران، مانع زدایی و تسهیل صدور مجوزهای کسب و اشاره کرد که همگی منجر به کاهش نرخ بیکاری در دولت سیزدهم شده است.

وی در خصوص اینکه نرخ بیکاری در پایان سال ۱۴۰۲ را چگونه ارزیابی می‌کنید، پاسخ داد: در بهار ۱۴۰۲ نرخ بیکاری ۸.۲ درصد و تابستان ۷.۹ درصد بوده و روند کاهشی را طی کرده است. اگر در فصل پاییز و زمستان هم بتوانیم همین روند را ادامه بدهیم، امیدواریم نرخ بیکاری پایان سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۱ کمتر شود و به کانال ۸ درصد برسد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا