آخرین خبرسلامت

توصیه محققان نروژی؛
کمی تحرک می تواند نشستن زیاد در طول روز را جبران کند

یک مطالعه جدید نشان می دهد که حتی کمی ورزش می تواند با مضرات نشستن در طول روز مقابله کند.

به گزارش ماد به نقل از هلث دی نیوز، به گفته محققان، نشستن طولانی مدت احتمال مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد، اما تنها ۲۰ تا ۲۵ دقیقه فعالیت بدنی در روز ممکن است این خطر را تعدیل کند.

«ادوارد ساگلو»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه UiT در نروژ، گفت: «اگر افراد، به هر دلیلی، در بیشتر ساعات روز بی تحرک باشند، فعالیت بدنی اندک خطر مرگ را به میزان قابل توجهی کاهش می‌دهد.»

این فعالیت حتی می‌تواند شامل ورزش‌هایی با شدت سبک مانند تمیزکاری باشد.

برای این مطالعه، ساگلو و تیمش داده‌های نزدیک به ۱۲۰۰۰ سالمند را بررسی کردند. آنها دریافتند که بیش از ۱۲ ساعت بی تحرکی در روز، شاید به دلیل تماشای تلویزیون یا نشستن پشت میز- خطر مرگ زودهنگام را افزایش می‌دهد، اما فقط در افرادی که کمتر از ۲۲ دقیقه ورزش متوسط در روز دارند.

ساگلو گفت: «افرادی که بیش از ۲۲ دقیقه فعالیت بدنی متوسط تا شدید در روز انجام می‌دهند، معادل دستورالعمل‌های ۱۵۰ دقیقه‌ای در هفته سازمان بهداشت جهانی، با وجود زمان کم تحرکی بیشتر، خطر مرگ افزایش نمی‌یابد.»

با این حال، این مطالعه نمی‌تواند ثابت کند که ورزش به تنهایی خطر مرگ زودرس را کاهش می‌دهد، فقط به نظر می‌رسد که یک ارتباط وجود دارد.

در بسیاری از کشورهای توسعه یافته، بزرگسالان ۹ تا ۱۰ ساعت را در حالت نشسته هستند و بیشتر در محل کار خود هستند. ساگلو گفت که راهبردهای زیادی برای کاهش زمان بی تحرکی به ویژه در محل کار امتحان شده است.

او خاطرنشان کرد که به عنوان مثال می‌توان به پیاده روی تند، راه رفتن با سرعت معمولی، دوچرخه سواری با سرعت عادی، انجام کار باغبانی یا بازی با بچه‌ها اشاره کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا