آخرین خبرگردشگری

مساجد تاریخی ایران ثبت جهانی می‌شود

وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی با بیان اینکه ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار گرفته است گفت: پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌ در فهرست جهان میراث ملموس در یونسکو تدوین می‌شود، مساجد و بقاع متبرکه میراث‌فرهنگی هستند و باید از آنها حفاظت کنیم.
به گزارش ماد سیدعزت‌الله ضرغامی در آیین اختتامیه اولین جشنواره سراسری سلاله که با حضور حجت‌الاسلام والمسلمین سیدمهدی خاموشی رئیس سازمان اوقاف و امورخیریه کشور و جمعی از مدیران این سازمان در محل سالن همایش هتل ارم تهران برگزار شد، اظهار داشت: جنبش غزه نقطه عطفی در تاریخ جنبش‌های اسلامی است. با مردم غزه همراه هستیم و برای آنها دعا می‌کنیم تا هرچه زودتر شاهد پیروزی آنها باشیم. این شهدا نشانه‌های هدایت هستند و زمانی که راه گم می‌شود، راه را نشان می‌دهند.
ضرغامی با اشاره به آیه‌ای از قرآن کریم که متففین (کم فروشان) را نکوهش می‌کند، افزود: متففین کسانی هستند که در وزن و میزان کم می‌گذارند. قرآن‌کریم به کم‌فروشان هشدار می‌دهد که کم‌فروش گمان این را نمی‌برد که روز حسابی هم هست. از این رو به تعبیر شهید مطهری انسان اگر حتی احتمال بدهد که روز قیامت وجود دارد، حواس خود را جمع می‌کند. از این آیه قرآن کریم این گونه نتیجه می‌گیرم که بر اساس اختیاراتی که در حوزه مدیریتی داریم، به خوبی استفاده نکردیم.
ضرغامی افزود: ظرفیت بقاع متبرکه بسیار بالاست و بسیاری از کارها را می‌توان ذیل بقاع متبرکه انجام داد. کسی که مسئولیت گرفت باید جواب بدهد. بعد از ثبت کاروانسراهای تاریخی، ثبت مساجد تاریخی در دستور کار قرار گرفته و پرونده مساجد تاریخی برای ثبت‌جهانی تهیه می‌شود. این مساجد و بقاع متبرکه میراث‌فرهنگی هستند و ما و شما باید آنها را حفظ کنیم.
وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی بیان کرد: بقاع در زندگی اجتماعی مردم نیز نقش دارند و باید بتوانیم نقش و جایگاه این بقاع را در زندگی مردم تبیین کنیم. برخی از بقاع خوب مدیریت شده است و محلی برای استراحت و اقامه نماز و انجام زیارت برای مردم و گردشگران است. اما بعضی از اماکن اینطور نیست و نیاز به رسیدگی دارد.
ضرغامی توضیح داد: یکی از موضوعات مهم رسیدگی به وضعیت سرویس‌های بهداشتی است و ما در وزارتخانه برای این موضوع ستاد تشکیل دادیم و این موضوع را به جد پیگیری می‌کنیم چون واقعا مهم است. با همه وجود می‌خواهم به موضوع سرویس‌های بهداشتی توجه کنید. در سفری به شمال کشور از یکی از بقاع متبرکه بازدید کردم. وضعیت مناسبی نداشت. برای همین به تولیت مراجعه کردم و پیشنهاد دادم که هزینه را پرداخت کنم تا وضعیت سرویس‌های بهداشتی را درست کنند. در سفر دو هفته گذشته به تاجیکستان از یک مسجد بازدید کردم. بسیار وضعیت مطلوبی داشت و مدیریت سطح بالا و لحظه‌ای داشت و امکان میزبانی از ۱۴۰ هزار نفر در این مسجد وجود داشت که بسیار مهم است.

ضرغامی اطلاع‌رسانی در محل بقاع متبرکه را نیز بسیار با اهمیت دانست و گفت: خواهش من این است که حداقل در فاصله نزدیک مساجد تاریخی و بقاع متبرکه تابلو نصب شود تا مردم از این اماکن بتوانند استفاده کنند. متاسفانه بسیاری از مساجد ما در ساعات مختلف شبانه‌روز بسته است.
وی افزود: هیچ هنری به دین، فرهنگ، تمدن، سبک زندگی و رفتار ایرانی اسلامی مانند صنایع‌دستی نزدیک نیست. فعالان زیادی در این حوزه داریم یکی از مشکلات آنها نداشتن محلی برای عرضه است. یکی از محل‌های خوب برای عرضه صنایع‌دستی بقاع‌متبرکه است.
وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خاطرنشان کرد: یکی از موضوعات دیگری که باید به آن توجه کرد این است که در توسعه بقاع متبرکه به حوزه میراثی باید توجه داشت و نظم میراثی بقاع به خوبی حفظ شود و از احداث بناها و الحاقات نامناسب خودداری شود.
اولین جشنواره سلاله به همت سازمان اوقاف و امور خیریه در قالب بررسی و قدردانی از فعالیت های فرهنگی، اجتماعی، قرآنی و مدیریتی آستان های مقدس امامزادگان و بقاع متبرکه به مناسبت گرامیداشت دهه کرامت و وقف برگزار شد. بیش از ۵۰۰۰ اثر از سوی بقاع متبرکه به دبیرخانه جشنواره ارسال شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا