آخرین خبرخبر ویژهخبر یککرمانشاه

وزیر تعاون ،کار و رفاه اجتماعی؛
کاهش نرخ بیکاری از مهمترین اقدامات دولت سیزدهم است

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از دو دهه نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصد شده است و در یکسال اخیر (تابستان ۱۴۰۱ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲) حدود ۹۰۷ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده و تعداد کل شغلی که در این مدت ایجاد شده بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار شغل بوده است

به گزارش خبرنگار ماد، سید صولت مرتضوی در جلسه کارگروه اشتغال استان کرمانشاه که شامگاه پنجشنبه یازدهم آبان در سالن شهدای دولت استانداری کرمانشاه برگزار شد از اقدامات و دستاوردهای دولت سیزدهم در زمینه‌های مختلف نام برد که تمجید مقام معظم رهبری را در هفته دولت به همراه داشته است و یکی از این اقدامات را کاهش نرخ بیکاری برشمرد.

 

وی گفت: بعد از دو دهه و دقیقاً پس از ۱۹ سال نرخ بیکاری کشور وارد کانال هفت درصد شد و در یکسال اخیر (تابستان ۱۴۰۱ تا انتهای تابستان ۱۴۰۲) حدود ۹۰۷ هزار شغل خالص در کشور ایجاد شده است و تعداد کل شغلی که در این مدت ایجاد شده بالغ بر یک میلیون و ۳۵۰ هزار شغل بوده است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعید ر ادامه گفت: کاهش ۱.۲ درصدی نرخ بیکاری فارغ‌التحصیلان، کاهش ۱.۸ درصدی نرخ بیکاری زنان، افزایش شش دهم درصدی نرخ مشارکت و افرایش اشتغال تمام وقت از دیگر آمارهای امیدوارکننده یکسال اخیر در حوزه اشتغال در دولت سیزدهم است.

 

وی گفت: این کاهش نرخ بیکاری مبتنی بر آمار بانک مرکزی و مرکز آمار ایران بوده است و افزایش نرخ بیمه اجباری سند پشتیبان این کاهش نرخ بیکاری است.

 

مرتضوی گفت: در دو سال گذشته شاهد افزایش بیمه اجباری بودیم و هر سال ۶۳۰ تا ۶۴۰ هزار بیمه شده اجباری جدید داشتیم و اگر این افزایش تعداد بیمه شده‌ها نبود برای پرداخت حقوق و مستمری در شش ماهه امسال زمین‌گیر می‌شدیم و خوشبختانه با این افزایش بیمه‌شدگان جدید که دولت و مجلس مطلع می‌باشند، ریالی از جایی قرض نگرفتیم.

 

وی گفت: از تابستان سال ۱۴۰۱ تا تابستان امسال یک درصد کاهش نرخ بیکاری داشتیم و نرخ مشارکت اقتصادی افزایش یافته است و کاهش بیکاری و افزایش نرخ مشارکت اقتصادی، نشانه رشد اقتصادی است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: بعد از یک دهه رکود شاهد رشد اقتصادی بودیم و این رشد یکی دیگر از دستاوردهای مهم اقتصادی دولت است و برای امسال نیز رشد اقتصادی شش درصدی هدف گذاری شده است.

 

وی گفت: یکی دیگر از اقدامات دولت مردمی سیزدهم، مهار تورم بود که وارد کانال ۳۹ تا ۳۸ درصد شده است و برای سال آینده نیز هدف گذاری تورم ۲۹ درصدی را داریم.

 

مرتضوی گفت: کاهش وابستگی اقتصاد کشور به دلار یکی دیگر از دستاوردهای دولت سیزدهم بوده است که باعث شده اقتصاد کشور از شرطی بودن خارج شود و اگر فاجعه غزه و شاخ و شانه کشیدن غرب در هر دولت دیگری بود، اکنون شاهد بالا و پایین رفتن سینوسی اقتصاد بودیم، اما اکنون همانگونه همه شاهد هستند هیچ مشکلی در اقتصاد کشور ایجاد نشده است.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: در عرصه سیاست خارجی توفیقات فراوانی در دولت سیزدهم کسب کردیم که حاصل آن ارتباط وسیع با همسایگان، حضور در مجامع بین‌المللی و منطقه‌ای، پذیرش عضویت ایران در شانگهای و بریکس و … بوده است.

 

وی گفت: یکی از اقدامات بزرگ دولت سیزدهم، شجاعت در اجرای جراحی بزرگ اقتصادی بود که این موضوع برای ثبات اقتصادی کشور ضروری بود و چاره‌ای جز اجرای آن وجود نداشت.

 

مرتضوی گفت: همه این اقدامات و دستاوردها نتیجه همراهی دولت و مجلس است و البته باید فرآیند تسهیلگری و حذف قوانین دست و پاگیر را در اولویت این همراهی قرار دهیم.

وی گفت: زیر ساخت‌ها در استان کرمانشاه و استان‌های زاگرس‌نشین از جمله کرمانشاه را باید تقویت کنیم تا نرخ بیکاری بالای آنها جبران شود و باید در اولویت سرمایه‌گذاری قرار گیرند و صندوق‌های سرمایه‌گذاری از جمله صندوق‌های زیر مجموعه وزارت کار نیز در این استان‌ها پای کار بیایند و سهمی در ایجاد اشتغال و تولید داشته باشند.

 

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: نرخ بیکاری کنونی کرمانشاه روند کاهشی داشته است و نرخ فعلی بیکاری این استان زیبنده مردم کرمانشاه نیست و این آمادگی را داریم با توجه به پیشنهاد نماینده مردم کرمانشاه، پروژه‌های مربوط به وزارت کار در استان کرمانشاه از جمله کاغذ غرب، اسیدسیتریک و … را به سرمایه‌گذاران بخش خصوصی واگذار و منابع آن را دوباره در کرمانشاه سرمایه‌گذاری کنیم.

 

وی گفت: کرمانشاه در حوزه‌های مختلف ظرفیت‌های فراوانی دارد که باید مورد استفاده قرار گیرد و لازمه این کار انسجام و پایداری مدیریت استان است که بتواند قدم در راه توسعه بگذارد.

 

مرتضوی در ابتدای سخنان خود از مظلومیت غزه گفت و از فجایع اخیر غزه و جنایات صهیونیست‌ها نام برد که میلیون‌ها تن بمب را بر سر مردم غزه در یک جغرافیای محدود فروریخته است و گفت: لعنت بر مجامع بین‌المللی و دولت‌های مرفه که نام و نشان مسلمانی را یدک می‌کشند، اما در برابر این جنایات ساکت هستند.

 

 

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا