آخرین خبراقتصادیاقتصادی

مرکز پژوهش‌های مجلس گزارش داد؛
«شاخص امنیت سرمایه‌گذاری» بهار ۱۴۰۲، بهترین وضعیت سه سال گذشته

مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی اعلام کرد: شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ مناسب‌ترین وضعیت را در سه سال گذشته داشته است.

به گزارش ماد از وزارت اقتصاد، بررسی گزارش اخیر مرکز پژوهش های مجلس در خصوص پایش امنیت سرمایه گذاری به تفکیک استان ها و حوزه های کاری در بهار ۱۴۰۲ نشان می‌دهد که شاخص امنیت سرمایه گذاری در بهار سال جاری نه تنها نسبت به دو فصل پیش از آن بهبود داشته، بلکه از مناسب‌ترین وضعیت در سه سال گذشته برخوردار بوده است.

این گزارش با عنوان «پایش امنیت سرمایه‌گذاری به تفکیک استان‌ها و حوزه‌های کاری، بهار ۱۴۰۲» بیست‌ودومین سنجش پی‌درپی و فصلی «شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ایران» است که با استفاده از آمارهای رسمی منتشر شده و در دسترس و نیز ارزیابی ۵۶۲۲ فعال اقتصادی نمونه از میان فعالان اقتصادی همه استان‌های کشور بوده است.

این گزارش، وضعیت امنیت سرمایه‌گذاری در بهار سال ۱۴۰۲ را با ۳۸ مؤلفه، هفت نماگر به تفکیک ۳۱ استان و ۹ حوزه کسب‌وکار نشان می‌دهد. در این گزارش آمده است که شاخص کل امنیت سرمایه‌گذاری در ایران که با استفاده از دو مجموعه داده‌های پیمایشی و آماری تهیه می‌شود در بهار ۱۴۰۲ با کمّیت ۵.۷۳ از ۱۰ (۱۰ بدترین حالت) سنجیده شده‌است.

مقدار عددی این شاخص در مطالعه فصل قبل (زمستان ۱۴۰۱) ۶.۱۰ و در پاییز ۱۴۰۱، ۶.۸۲ بوده که نشان می‌دهد کمّیت عددی امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ نسبت به فصل قبل از آن، با توجه به ارزیابی فعالان اقتصادی مشارکت‌کننده در فصل بهار به مقدار قابل‌توجهی مناسب‌تر ارزیابی شده است.

در این گزارش مطرح می‌شود که عامل اصلی روند بهبودی شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲، به میزان زیادی مناسب‌تر ارزیابی شدن مؤلفه‌های پیمایشی از سوی فعالان مشارکت‌کننده در پایش بوده است؛ به دلیل اینکه در بهار سال ۱۴۰۲ با نوسانات شدید نرخ ارز در بازه زمانی سنجش، مواجه نبوده‌ایم و شاخص تورم مصرف‌کننده نیز چندان دچار افزایش نبوده است لذا مؤلفه‌های آماری نیز در بهار ۱۴۰۲ با کمّیت عددی ۴.۱۹ وضعیت مناسب‌تری نسبت به زمستان ۱۴۰۱ (۴.۴۱) از خود نشان داده‌اند، لیکن به‌دلیل وزن بیشتر مؤلفه‌های پیمایشی در شاخص امنیت سرمایه‌گذاری، نتیجه نهایی سنجش در بهار ۱۴۰۲ به‌گونه‌ای بوده که شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در این فصل مناسب‌ترین وضعیت را در سه سال گذشته از خود بروز داده است.

در این گزارش بیان می‌شود که پس از تلفیق داده‌های آماری و یافته‌های پیمایشی، به‌ترتیب استان‌های چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد و خوزستان نامناسب‌ترین و استان‌های هرمزگان، گلستان و خراسان‌شمالی مناسب‌ترین وضعیت را از دیدگاه فعالان کسب‌وکار از منظر شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در بهار ۱۴۰۲ کسب کرده‌اند.

درحالی‌که در پایش زمستان ۱۴۰۱ نامناسب‌ترین استان‌ها چهارمحال و بختیاری، خوزستان و تهران و مناسب‌ترین استان‌ها نیز هرمزگان، سمنان و مازندران بوده‌اند. این گزارش ادامه می‌دهد که براساس نتایج این مطالعه، در بهار ۱۴۰۲ از بین ۹ حوزه فعالیت اقتصادی مورد سنجش در این پایش، فعالان اقتصادی در حوزه کاری «ارتباطات، توزیع و… (حمل‌ونقل، انبارداری، عمده‌فروشی و خُرده‌فروشی)» نامناسب‌ترین حوزه کاری ارزیابی شده‌است.

حوزه کاری «زراعت، باغداری و جنگل‌داری» نیز برای دومین فصل متوالی در جایگاه دومین حوزه نامناسب قرار گرفته است درحالی‌که در پایش فصل زمستان ۱۴۰۱ حوزه کاری «صنعت (شامل کلیه صنعت و موارد مرتبط با ساختمان)» و «زراعت، باغداری و جنگل‌داری» هم‌زمان نامناسب‌ترین وضعیت را در میان تمام حوزه‌های کاری به خود اختصاص داده‌بودند.

در بهار ۱۴۰۲ مناسب‌ترین ارزیابی در میان ۹ حوزه کاری را نیز فعالان حوزه کاری معدن به‌جز نفت و گاز به خود اختصاص داده است.در این گزارش بیان شده‌است که در پایش بهار ۱۴۰۲ وضعیت شاخص امنیت سرمایه‌گذاری در ادامه فصل گذشته روند رو به بهبودی را نشان‌می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا