آخرین خبراقتصادیاقتصادیبین المللخبر ویژهخبر یک

معاون مپنا بیان کرد:
توانمندی ایران برای احداث نیروگاه در کشورهای همسایه

معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه صنعتی مپنا گفت: ایران توانمندی زیادی برای ساخت نیروگاه در کشورهای همسایه دارد.

به گزارش ماد، سید عبدالرحیم کاظمی روز پنجشنبه در حاشیه سومین روز بیست و سومین نمایشگاه بین المللی صنعت برق در جمع خبرنگاران افزود: ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت بالقوه برای احداث نیروگاه در کشورهای همسایه ما وجود دارد که به این معنی است در مورد یک ظرفیت ۶ میلیارد دلاری صحبت می کنیم.

وی ادامه داد: گروه مپنا به صورت کلی در صادرات خدمات فنی و مهندسی به کشورهای منطقه تمرکز دارد و تا امروز نیز تجارب و همکاری های زیادی در زمینه صنعت برق با کشورهای منطقه داشته است.

معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه مپنا تصریح کرد: آن چیزی که می تواند می تواند در صادرات خدمات فنی و مهندسی امیدوار نگه دارد، تقاضایی است که برای احداث نیروگاه در منطقه و در کشورهای همسایه وجود دارد و این ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی شامل نیروگاه های حرارتی، تجدیدپذیر، زغال سنگ سوز می شود.

کاظمی در خصوص چالش های توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی برق گفت: آن چیزی که اکنون مانع توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی و استفاده از این ظرفیت است، همان موانعی است که همواره سال ها گریبانگیر صادرات خدمات فنی و مهندسی بوده، از جمله نبود منابع مالی لازم برای سرمایه گذاری، مشکلات ارتباطات بانکی، مباحث مربوط به انتقال پول، صدور ضمانت نامه ها و تمام موضوعاتی که پایداری یا ثبات در صادرات را دچار نوسان می کند.

وی ادامه داد: مباحثی در خصوص ارز و ملاحظات مربوط به بازگشت ارز همه و همه بحث پایداری در صدور خدمات فنی و مهندسی را دچار مشکل می کند.

این کارشناس انرژی گفت: پایداری امکانی است که صادرکننده به دنبال آن است؛ چرا که متعاقب پایداری، امکان برنامه ریزی برای صادرکننده فراهم می شود و برنامه ریزی است که صادرکننده را به موفقیت می رساند، وقتی در یک محیط با تغییرات بالا حرکت می کنیم، امکان برنامه ریزی وجود ندارد.

وی افزود: امید است آن بخشی که در کنترل سیاست گذاری های کلان داخل کشور خودمان است، بتواند سریع تر حل شود؛ به هر حال بخشی از مشکلات تحت کنترل نیست و به محدودیت های تحمیلی به کشور بازمی گردد.

کاظمی گفت: هزینه های رقبای ما در صادرات خدمات فنی و مهندسی که از کشورهای دیگر منطقه از جمله ترکیه به مناقصات ورود می کنند، به مراتب از ما کمتر است. در چنین شرایطی باید به فکر کاهش مشکلاتی که می توان از داخل کشور برای ایجاد ثبات و به تبع آن برنامه ریزی آن است، باشیم و به دنبال این امر هستیم.

معاون بازاریابی و فروش بخش برق گروه مپنا با بیان اینکه در خصوص ظرفیت ۱۰ هزار مگاواتی در سه سال آینده صحبت می کنیم که ظرفیت بزرگی است، گفت: یکی از راهکارهای اجرایی، استفاده از زیرساخت های تهاتر است.

وی افزود: ایجاد یک شرکت متمرکز برای پیدا کردن ظرفیت ها و فراهم کردن بستر تهاتر با کشورهای مختلف با یافتن مدل تجارت با آن کشور، برای تسهیل فعالیت شرکت ها، یک الگوی موفق است که در کشورهای آفریقایی برای فعالیت شرکت های چینی این الگو پیاده سازی شده و می توان با فراهم سازی این بستر، شاهد رشد صادرات خدمات فنی و مهندسی و حتی صادرات در دیگر بخش ها به کشورهای منطقه باشیم.

کاظمی تاکید کرد: این مدل در صورت پیاده سازی، گشایش بزرگی به خصوص در کشورهای منطقه که عمدتا از نظر تأمین منابع مالی دچار محدودیت هایی هستند مثل افغانستان و پاکستان، ایجاد خواهد کرد و شتاب صادرات خدمات فنی و مهندسی را به یک باره چند برابر می کند.

وی ادامه داد: امروز در بسیاری از حوزه ها محدودیت تکنولوژی ساخت نداریم و بسیار خوب پیش رفته ایم، اما آن چیزی که ما را بخش توسعه صادرات خدمات فنی و مهندسی با مشکل مواجه کرده، بیشتر بحث مربوط به مبادلات مالی است که با الگوی پیشنهاد شده، این مشکل هم قابل رفع است.

بیست و سومین نمایشگاه تخصصی بین‌المللی صنعت برق ایران، روز سه شنبه ( ۲۳ آبان ۱۴۰۲ ) با حضور « علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو و با مشارکت ۴۷۴ شرکت داخلی و ۱۱۰ شرکت خارجی از ۱۲ کشور و نخستین جشنواره و فن‌بازار صنعت برق ایران با حضور ۲۵۹ مرکز علمی و شرکت دانش‌بنیان در نمایشگاه بین المللی تهران آغاز به کار کرد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا