علم و تکنولوژيعلمی و فناوری

رییس جهاد دانشگاهی اعلام کرد:
بهره برداری از مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی تا اوایل سال ۱۴۰۳

رییس سازمان جهاد دانشگاهی گفت: مرکز ملی تحقیقات مغز وابسته به پژوهشگاه رویان موسوم به «نخستی سانان» تا اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می‌رسد.
به گزارش ماد حسن مسلمی نائینی به اهمیت مغز به عنوان یکی از مهم ترین و پیچیده ترین عضو بدن انسان اشاره کرد و اظهار داشت: هوش انسان حاصل تکامل چندین هزار ساله مغز است و عناصری همچون تفکر، ادراک، حافظه، احساس و تصمیم‌گیری را شامل می شود و این توانمندی به طورحتم انسان را از سایر موجودات متمایز کرده است.

وی افزود: از طرفی امروزه هوش مصنوعی در دنیا با قدرت پردازش و تحلیل داده‌ها، اتخاذ تصمیم های مبتنی بر شواهد، اتوماسیون فرایندهای تکراری و توانایی ارتقای بهره وری در انواع حوزه ها به خصوص صنعت موردتوجه قرار گرفته و در تحولات آینده فناوری و اقتصاد موثر خواهد بود.

رییس جهاد دانشگاهی ادامه داد: بر همین اساس یک مرکز ملی و مجهز مطالعاتی و تحقیقاتی می تواند محلی برای جذب و بهره مندی همه دانشمندان، محققان دانشگاهی و مراکز علمی و علاقمندان داخلی و حتی خارجی حوزه مغز و هوش مصنوعی باشد.

مسلمی نائینی تاکید کرد: به طور حتم مطالعات مقایسه ای حوزه هوش مصنوعی متشکل از ماشین و رایانه با هوش انسانی و توانمندی های مغز در حال حاضر یکی از بخش های جذاب در دنیای علم و فناوری است و مطالعات و تحقیقات دقیق در این بخش به خصوص ساخت ربات های فناورانه ای که از مغز دستور می گیرند، منوط به برخورداری از یک مرکز جامع تحقیقاتی پیشرفته است.

رییس جهاد دانشگاهی در ادامه تصریح کرد: مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی از نظر فناوری و علمی نخستین مرکز تحقیقاتی در این بخش در کشور و حتی منطقه خواهد بود و تنها چند کشور در دنیا از این مرکز بهره مند هستند.

مسلمی نائینی یادآور شد: مرکز ملی تحقیقات مغز وابسته به پژوهشگاه رویان جهاد دانشگاهی موسوم به نخستی سانان از سال ۱۳۹۷ در نزدیکی پارک فناوری پردیس تهران در حال احداث است و این مرکز مطالعاتی اواخر امسال یا حداکثر اوایل سال ۱۴۰۳ به بهره برداری می رسد.

به گزارش ماد، مرکز ملی تحقیقاتی مغز جهاد دانشگاهی جزو دهمین مرکز در دنیا است که با ۳۰۰ میلیارد تومان هزینه در زمینی به مساحت ۶ هزار متر مربع در پارک فناوری پردیس در شرق تهران در حال احداث است. راه‌اندازی این مرکز تحول بزرگی در حوزه علوم شناختی و مغز و اعصاب در کشور ایجاد می کند.

نخستی سانان نوعی میمون هستند که مغز آنها از نظر بیولوژیکی شبیه انسان است. پیش بینی شده است در این مرکز ۵۰۰ قلاده میمون نگهداری شود تا شرایط نقشه برداری از مغز میمون‌ها و ایجاد شرکت‌های دانش بنیان در حوزه علوم مغز و اعصاب فراهم شود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا