آخرین خبرعلم و تکنولوژيعلمی و فناوری

اصلاح ژنتیکی برای کاهش جمعیت حشرات

شورای دانشگاهیان کانادا با انتشار گزارشی ضمن تاکید بر لزوم توسعه تحقیقات در مورد اصلاح ژنتیکی برای مبارزه با حشرات بیماری‌زا، خواستار بررسی جوانب مختلف استفاده از این فناوری جدید شد.

به گزارش ماد به نقل از «تایمز کولونیست»، دانشمندان در حال شناخت استفاده از ژنتیک آفات و بیماری‌های حشرات بر ضد خود حشرات هستند و از این طریق با تغییر ژنوم این دشمنان آشنا، راه های جدیدی در اختیار کشاورزان و پزشکان برای مبارزه با آنها قرار می‌دهند.

این حوزه علمی نوظهور و رو به رشد، امیدواری‌های جدیدی برای مقابله با بیماری‌های قدیمی مانند مالاریا ایجاد کرده است. همچنین در حالی که حشره‌کش‌های آشنا تاثیر خود را از دست می‌دهند و نگرانی‌های تغییرات آب و هوایی هم مطرح شده است، این تحقیقات علمی جدید می تواند ابزارهای جدیدی فراهم سازد.

اما در عین حال نگرانی‌هایی نیز درباره این فناوری جدید وجود دارد. یک گزارش جدید از «شورای دانشگاهیان کانادا» حاکی است که سوالاتی درباره تاثیرگذاری و همچنین ایمنی و مناسب بودن این ابزارهای جدید باقی است؛ اینکه آیا استفاده از «ویرایش ژن» در محیط طبیعی مناسب است و ویرایش ژن چه جایگاهی در میان ابزارهای کنترل حشرات خواهد داشت؟

این گزارش که هفته گذشته توسط نهادهای بهداشت و سلامت در کانادا منتشر شده، آغاز فرآیندی است که مولفان آن امیدوارند یک گفت و گوی فوری و اندیشمندانه درباره نقش احتمالی یک راه کاملا جدید در مبارزه با حشرات مزاحم باشد.

این گزارش خاطرنشان می‌کند: ابزارهای ژنتیکی کنترل حشرات نه تنها به علت تاثیر بالقوه بر اکوسیستم‌ها بلکه به علت ایجاد چالش‌هایی برای ارزش‌های اجتماعی و فرهنگی موثر در تصمیم‌گیری ها درباره استفاده از این ابزارها، می‌تواند رابطه ما با محیط زیست را بطور قابل ملاحظه‌ای تغییر دهد.

«مارک بلمونت» بیولوژیست از دانشگاه «مانوتوبا» کانادا و از مولفان این گزارش گفت: کنترل ژنتیکی حشرات بنا به چند علت مد نظر قرار گرفته و در دست بررسی است. حشره‌کش‌های سنتی در حال از دست دادن تاثیر خود هستند.

وی افزود: تغییرات آب و هوایی نیز فشارهایی را وارد کرده است و ما زمستان های واقعا سردی را داریم که فرصت عالی برای کنترل حشرات است. اکنون شاهد تغییر بزرگی هستیم؛ دوره‌های سرما خیلی دوام ندارد یا کاملا در حال ناپدید شدن هستند که در نتیجه آن جمعیت حشرات به سرعت تغییر می‌کند.

به گفته بلمونت، این روش اصلاح ژنتیکی همچنین مصرف مواد شیمیایی را کاهش می دهد و بر خلاف حشره‌کش‌ها این روش بسیار هدفمند بر ضد یک گونه خاص از حشرات استفاده می شود. پاسخ ژنتیکی به این چالش‌ها ممکن است از دو مسیر انجام شود. می‌تواند ژنوم را تغییر داده و موجب عقیم شدن حشره بشود یا عامل دیگری را تغییر دهد بطوری که موفقیت حشرات برای بقا در سرمای زمستان کاهش یابد.

«بن متیوز» از مولفان این گزارش نیز می گوید: انسان ها قرن ها در حال تغییر دادن روش زندگی حیوانات از طریق پرورش دادن گزینشی بوده اند. اما این روش جدیدی است و به گمانم ما در حال انجام کاری کاملا متفاوت هستیم.

«رابرت اسلاتر» استاد سیاست عمومی در دانشگاه «کارلتون» و رئیس هیات تالیف این گزارش نیز گفت: پشه‌های اصلاح شده ژنتیکی همین الان در حال آزمایش شدن در آفریقا بر ضد مالاریا هستند، جایی که این بیماری سال گذشته نزدیک به ۶۲۰ هزار قربانی گرفت. این میزان تلفات به خوبی انجام تحقیقات در این زمینه را توجیه می کند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا