فرهنگ و هنرهنرهنر

از سوی انتشارات آکسفورد
واژه سال ۲۰۲۳ اعلام شد

انتشارات دانشگاه آکسفورد، ناشر فرهنگ لغت انگلیسی آکسفورد، طبق سنت هرساله، واژه سال ۲۰۲۳ را انتخاب کرد.

به گزارش ماد به نقل از یورونیوز، انتشارات دانشگاه آکسفورد هر سال کلمه یا عبارتی را انتخاب می‌کند که ۱۲ ماه گذشته را منعکس می‌کند و پتانسیل آن را دارد که اهمیت فرهنگی پایدار داشته باشد یا تصویری از تاریخ ارائه دهد. این انتشارات برای سال ۲۰۲۳ واژه «Rizz» را انتخاب کرده است.

«Rizz» یک کلمه پرکاربرد آنلاین، به عنوان سبک، جذابیت یا توانایی فرد برای جذب فردی دیگر تعریف می‌شود. اعتقاد بر این است که این کلمه شکل کوتاه‌شده کلمه کاریزماست که از قسمت میانی کلمه گرفته شده است. این واژه همچنین می‌تواند به عنوان یک فعل استفاده شود: «rizz up» به معنای جذب و اغوا کردن است.

انتشارات دانشگاه آکسفورد (OUP) در بیانیه‌ای اعلام کرد: «این واژه توسط کارشناسان زبان در انتشارات دانشگاه آکسفورد به‌عنوان نمونه جالبی از نحوه شکل‌گیری، شکل‌دهی و اشتراک‌گذاری زبان در جوامع پیش از به‌کارگیری گسترده، انتخاب شده است. به احتمال زیاد کلمات مشتق‌شده از رسانه‌های اجتماعی و فرهنگ اینترنتی در طول زمان در زبان روزمره استفاده خواهند شد».

این واژه در ژوئن سال جاری پس از این‌که «تام هالند» بازیگر آمریکایی در مصاحبه‌ای از آن استفاده کرد به سرعت به محبوبیت بیشتری در میان سخنوران دست یافت.

سال گذشته واژه سال آکسفورد «حالت گابلین» بود، یک اصطلاح عامیانه دیگر که «رفتار خودخواهانه، تنبل، شلخته یا حریصانه» را توصیف می‌کند.

در ماه نوامبر، سازندگان دیکشنری کالینز کلمه ۲۰۲۳ خود را «هوش مصنوعی» (Artificial Intelligence) اعلام کردند. شرکت ناشر آمریکایی مِریِم-وبسترز نیز «معتبر» (Authentic) را به عنوان واژه سال ۲۰۲۳ انتخاب کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا