آخرین خبرگردشگری

واگذاری ۳۶ بنای تاریخی به مردم برای سرمایه‌گذاری

مدیرعامل و رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی گفت: در ۶ ماه اخیر، ۳۶ بنای تاریخی برای احیا در ۱۲ استان توسط مردم جذب و ۲۷۰ میلیارد تومان در آنها سرمایه‌گذاری شده است.

به گزارش ماد، شهاب طلایی شکری روز یکشنبه-۱۲ آذرماه- در نشست خبری در عمارت مسعودیه، درباره فعالیت‌های صندوق توسعه، احیا و بهره برداری از بناهای تاریخی اظهارداشت: بسته‌های مزایده استانی را فعال کرده‌ایم و از این به بعد مزایده در استان انجام می‌شود. استان‌ها از ابتدا تا انتهای مشارکت مردم در جریان امور واگذاری بناها هستند. این رویه در استان اصفهان و زنجان انجام شده و ادامه پیدا می‌کند.

وی گفت: در سرمایه‌گذاری که برای احیای بناهای تاریخی پیش قدم می‌شود در تمام مراحل چه آنجا که درگیر شهرداری‌ها هست چه مکاتباتی که باید با استان‌ها انجام دهد در کنار سرمایه گذار هستیم و مطالبات آنها را از دستگاه‌های مختلف پیگیری می‌کنیم.

طلایی افزود: همکاری با دستگاه‌هایی مختلف در حال انجام است بیش از سه هزار بنا در اختیار دستگاه‌ها و مؤسسات دولتی قرار دارند که صندوق تعامل خوبی را با این دستگاه‌ها آغاز کرده که در یک ماه آینده نتیجه این همکاری با یکی از دستگاه‌ها که بناهای تاریخی دارد، رسانه‌ای می‌شود.

مدیرعامل صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: صنایع دستی در قانون حمایت از هنرمندان به وظایف صندوق اضافه شده است جلسات متعددی با معاون صنایع دستی برگزار کردیم که از موازی کاری‌هایی که بعدها به وجود می‌آید جلوگیری شود و کاری را انجام دهیم که با هماهنگی معاونت صنایع دستی باشد تا بتواند هم افزایی ایجاد کند.

وی اظهارداشت: از ابتدای تأسیس صندوق ۱۰۸ بنا به صورت واقعی واگذار شده است یعنی سالی هشت بنا اما در ۶ ماه اخیر ۳۶ بنا در ۱۲ استان کشور توسط مردم جذب سرمایه شده است و مردم ۲۷۰ میلیارد تومان در این بناها سرمایه‌گذاری می‌کنند.

طلایی گفت: ۱۹۲ شهر در کشور دارای بافت تاریخی است و صندوق باید بتوانند برای بناهای دولتی و مالکیت خصوصی ابتکار عمل به خرج دهد. برای ساماندهی این بناها طراحی را داریم و می‌توانیم برای بناهای با مالکیت خصوصی ورود کنیم.

وی افزود: بحث تعیین تکلیف بناهایی که در دوران کرونا مشمول استمهال شده بودند را پیگیری کردیم. ۴۲ بنا را تعیین تکلیف کردیم یا اجاره دوران کرونا بخشیده یا این دوران به زمان بهره برداری آنها اضافه شد. بناهایی که به بن‌بست خورده بودند، هم تعیین تکلیف شدند. امیدواریم بتوانیم امسال ۲۰ بنا را افتتاح کنیم.

رئیس هیئت مدیره صندوق احیاء و بهره‌برداری از بناها و اماکن تاریخی و فرهنگی بیان کرد: این صندوق با رویکردی که دارد به دنبال حفاظت پایدار است اما در سال‌های قبل شناسایی بیشتر روی ثبت بوده است.

هیچ بنای تاریخی فروخته نمی‌شود

طلایی در ادامه این نشست که به مناسبت هجدهمین سالروز تأسیس صندوق برگزار شده بود، گفت: ۵۰ بنا در حال بهره برداری و ۵۰ بنای دیگر در حال احیا و مرمت هستند. با ادارات کل استان‌ها مذاکره می کنیم حدود ۸۰ بنا در فهرست مزایده قرار گیرد. استان‌هایی که تاریخی هستند بناهای بیشتری برای واگذاری دارند. این بناها تعیین «نفیس بودن» شده اند.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی گفت: نفیس بودن یک بنا به این معنی نیست که مردم را از مشارکت محروم کنید. بلکه نفیس بودن را به این معناست که دیگر هیچ کاری نکنیم آنچه در قانون آمده موضوع (ممنوعیت) فروش آنهاست نه اینکه اصلاً در آن بناها کاری نشود و احیا نکنیم. ما هیچ کدام از بناها را نمی‌فروشیم.

وی افزود: مشروح قانون اساسی این نیست که مشارکت مردم را برای بهره برداری یا مرمت نگیرید. آنها براساس شاخص‌هایی که نخبگان قبول دارند ثبت ملی شوند همه این بناها نفیس هستند. بنای نفیس با ضوابط خودش می‌تواند مشارکت مردم را برای احیا داشته باشد.

طلایی بیان داشت : نحوه واگذاری و تعامل با سرمایه گذار عمارت مسعودیه آینه عبرتی برای همه سرمایه گذاران است. گاهی فشارهای ما به دلیل دوست داشتن میراث فرهنگی است ولی اینها باعث موانع و مشکلات برای سرمایه‌گذار است و آنها را اذیت می کند.

وی افزود:گاهی هم می‌بینیم که صندوق بنایی را واگذار کرده اما استان تحویل نداده است. در حال حاضر ۵ بنا در استان محروم وجود دارد که به سرمایه گذار تحویل داده نشده است. در حالی که مزایده برگزار شده به همین دلیل باید مزایده‌ها تفویض اختیار استانی شود.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیا بیان داشت: شهرداران مکلف به عمل به به قانون هستند، ‌ اما گاهی برخی شهرداران به قانون عمل نمی‌کند و سرمایه گذار درگیر نهادهای دیگر می‌شود این وظیفه ماست تا امنیت سرمایه گذار را تأمین کنیم. همچنین باید نرخ‌های واقعی سرمایه گذاری را بررسی کنیم این موضوع با مسئول حقوقی صندوق مذاکره شده است. ما برای هزینه‌های غیرقابل پیش بینی باید چاره اندیشی کنیم. کمیته فنی بررسی می‌کند هزینه‌هایی که سرمایه گذار کرده و مشمول تورم شده را صورت وضعیت می‌کند و ممکن است در اجاره بهای آن بنا لحاظ شود. رویکرد ما این نیست که درآمدهای صندوق را افزایش دهیم اما هدف اصلی ما احیای بناهای تاریخی است .

طلایی بیان کرد: بخش زیادی از بناهای تاریخی برای سازمان اوقاف است شاید دغدغه‌ای که ما داریم الزاماً اولویت اوقاف نباشد اگر در بنایی مرمت اشتباه انجام شده باشد شورای فنی مرمت باید نظر دهد و به حالت قبل برگردد. سعی می‌کنیم بناهایی واگذار شود که دعوای حقوقی نداشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: «خانه صنایع دستی» و «خانه فرهنگ( از جمله کاربری‌های مختلفی است که برای بناهای تاریخی در نظر گرفته شده است، قبلاً به حمام هم کاربری پذیرایی داده اند، اما اکنون کاربری‌ها متفاوت شده است. کاربری‌ها صرفاً موضوع اقامتی پذیرایی نیست، بلکه طیفی از آنها مورد بحث قرار می‌گیرد در این باره اداراتکل میراث فرهنگی استانی نیز صاحب رأی هستند.

وی درباره اینکه چه زمانی صندوق احیا عمارت مسعودیه را تخلیه خواهد کرد گفت: پیگیر هستیم برای صندوق، جایی را بگیریم تا کل عمارت مسعودیه در اختیار سرمایه‌گذار قرار گیرد. ما اگر امروز یک بنای جدید را پیدا کنیم از مسعودیه بیرون می‌رویم. اما ترکیه و اولویت ما این است که در منطقه ۱۲ در بافت تاریخی تهران بمانیم.

مدیرعامل صندوق حفظ و احیا گفت: مدیران استان‌ها باید احصا کنند که کدام بناهای ثبتی در اختیار دستگاه‌های دولتی است. همچنین وزیر میراث فرهنگی به دستگاه‌ها مکاتبه کرده که مشخص کنند چه برنامه‌ای با بناها دارند. البته بخش زیادی از بناها، مالکیت خصوصی دارند.

وی درباره فعالیت‌های صندوق در حوزه صنایع دستی هم گفت: از سال ۹۶ تا به حال به وظایف صندوق، موضوع صنایع دستی هم اضافه شده ولی هیچ وقت ندیدیم که یک نفر بیاید در این حوزه کار کند. ما در ۶ ماه اخیر ساختار صندوق متناسب با اهداف جدیدش که صنایع دستی است را تعریف کردیم و تا آخر سال به تأیید هیأت امنا خواهد رسید. ساختار فعلی صندوق جایی برای صنایع دستی ندارد.

طلایی درباره اینکه نحوه ورود صندوق احیا به حوزه بناهایی که مالکیت خصوصی دارند، توضیح داد: یک بنایی متعلق به بخش خصوصی بوده و براساس شاخص‌هایی که داشته آن را ثبت کرده ایم ولی به بعد از ثبت فکر نکرده ایم حتی مالک را رها کردیم.

وی تصریح کرد:،صندوق حفظ و احیای بناهای تاریخی براساس اختیارات قانونی که دارد می‌تواند برای مالکان طرحی داشته باشد. ارائه طرح‌های تهیه مرمت، بسته‌های سرمایه گذاری و کاربری، حتی انتقال به غیر از جمله کمک‌هایی است که صندوق براساس اختیارات قانونی می‌تواند انجام دهد. صندوق درگیر بناهایی با مالکیت وزارت میراث فرهنگی بوده است ولی می‌توانیم به حوزه بخش خصوصی هم ورود کرده و به مالکان در نگهداری این بناها کمک کنیم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا