علم پزشکیعلم و تکنولوژيعلمی و فناوری

برای اولین بار
اطلس کامل سلولی مغز پستانداران تهیه شد

یک گروه بین‌المللی از محققان برای اولین بار موفق به تهیه اطلس کامل سلولی مغز یک پستاندار شده‌اند. این پیشرفت می‌تواند موجب ابداع درمان‌های دقیق برای اختلالات مغزی شود.

به گزارش ماد از «نوروساینس نیوز»، این اطلس به عنوان نقشه‌ای برای مغز موش عمل می‌کند که نوع، موقعیت و اطلاعات مولکولی بیش از ۳۲ میلیون سلول را توصیف کرده است و اطلاعاتی درباره اتصالات بین این سلول ها ارائه می‌دهد.
موش متداول‌ترین مدل آزمایشی از میان مهره‌داران (vertebrate) در تحقیقات علوم عصبی (نوروساینس) است و این نقشه سلولی راه را برای شناخت گسترده‌تر مغز انسان – که می‌توان گفت نیرومندترین رایانه در جهان است – هموار می‌سازد.
این اطلس سلولی همچنین پایه و اساسی به منظور ابداع نسل جدیدی از درمان‌های دقیق برای اختلالات مغزی فراهم می‌کند.
این یافته‌ها توسط ابتکار «برین» BRAIN Initiative در موسسه ملی سلامت (آمریکا) تامین اعتبار شده و در قالب ۱۰ مقاله در نشریه «نیچر» انتشار یافته است.

«جاشوا ای. گوردن» مدیر موسسه ملی سلامت عقلی می‌گوید: اطلس مغز موش موجب شده که سلول های مغزی پستانداران بطور بی‌سابقه‌ای مورد توجه و تمرکز قرار بگیرد و به پژوهشگران جزئیات مورد نیاز آنها برای شناخت کارکرد و بیماری‌های مغز انسان را می‌دهد.

این اطلس سلولی انواع سلول ها در هر منطقه از مغز موش و سازماندهی آنها در داخل آن مناطق مغز را توصیف می‌کند. این اطلس علاوه بر این همچنین یک کاتالوگ با جزئیات از رونویسی (transcriptome) سلول – مجموعه کامل بازخوانی ژن درون یک سلول – فراهم می‌کند که حاوی دستورالعمل‌هایی برای ساختن پروتئین‌ها و سایر محصولات سلولی است.

اطلاعات ساختاری، رونویسی و اپی‌ژنتیک (epigenetic) این اطلس در کنار هم یک نقشه بی سابقه از سازمان و تنوع سلولی در مغز موش فراهم کرده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا