علم و تکنولوژيعلمی و فناوری

شناسایی جریان منحصربه‌فرد اطلاعات در مغز انسان

یک مطالعه جدید نشان داده است حرکت اطلاعات در مغز انسان مشابه مغز حیوانات دیگر نیست و این مساله می‌تواند آموزه‌هایی مهم درباره نحوه تکامل انسان‌ها داشته باشد.

به گزارش ماد از «ساینس الرت»، گروهی از محققان در موسسه فناوری فدرال سوئیس در لوزان از تکنیک‌های پیشرفته آنالیز داده و اسکن‌های ام آر آی کارکردی (fMRI) برای تحلیل فعالیت مغز در انسان، موش و میمون ماکاک (macaques) استفاده کردند.

این محققان با مقایسه «نقشه‌های ترافیک» مغز کشف کردند که مغز انسان از مسیرهای موازی متعدد برای انتقال اطلاعات از یک منطقه به منطقه دیگر استفاده می‌کند؛ در حالی که مغز موش و میمون تنها از یک مسیر استفاده می‌کند.

«الساندرا گریفا» مهندس بیومدیکال در موسسه فناوری لوزان گفت: چیزی که در این مطالعه جدید است، استفاده از داده‌های چندحالتی در یک مدل واحد با ترکیب دو شاخه از ریاضیات است.

به عنوان تشبیه می توان گفت ترافیک یا انتقال اطلاعات در مغز مانند حرکت ترافیک در یک جاده است که توقفگاه‌های متعددی در آن وجود دارد. به نظر می‌رسد مغز انسان طوری طراحی شده است که بطور همزمان از مسیرهای متعدد برای رساندن سیگنال ها به مقصد استفاده می کند.

محققان همچنین کشف کردند که این مسیرهای موازی همانند اثر انگشت منحصر به فرد هستند و مطالعه مسیر خاص جریان یافتن اطلاعات در مغز می‌تواند سیستم‌های عصبی منفرد (مربوط به هر فرد) را متمایز کند.

شناسایی جریان منحصربه‌فرد اطلاعات در مغز انسان

اینکه این کانال‌های متعدد چگونه بر پردازش فکر تاثیر دارند و چرا در انسان وجود دارد؛ در حالی که در حیوانات دیگر دیده نمی شود، خارج از حوزه کار این تحقیق است. با این حال محققان تصور می کنند بزرگ‌تر بودن مغز انسان وجود الگوهای ارتباطی پیچیده‌تر را ممکن کرده است. محققان همچنین می گویند این مساله می تواند سطحی از مقاومت را به مغز انسان افزوده باشد. اگر یک کانال یا مسیر آسیب ببیند یا مسدود شود در این صورت این امکان وجود دارد که اطلاعات از مسیر دیگری منتقل شود.

چنین تحقیقاتی در آینده می تواند به یافتن راه هایی برای ترمیم صدمات ناشی از جراحات مغز یا چگونگی محافظت در برابر اختلالاتی مانند زوال عقل یاری رساند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا