پزشکی

زالی عنوان کرد؛
اجرای ۵۷ مدل برنامه سلامت و مراقبت خانواده در جهان

رییس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی، از اجرای ۵۷ مدل برنامه سلامت و مراقبت خانواده در کشورهای مختلف جهان خبر داد.

به گزارش مد علیرضا زالی، در نمایشگاه رسانه‌های ایران، به برگزاری همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک اشاره کرد و گفت: برگزاری «همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک» بر ۳ محور استوار است.

وی با بیان اینکه ستون فقرات ارائه مراقبت‌های بهداشتی در سال‌های اخیر بر یک نظام مترقی استوار شده است، افزود: مجامع بین‌المللی حوزه سلامت طی سال‌های اخیر تلاش خود در حوزه سلامت را به استقرار، تقویت و توسعه نظام مراقبت‌های اولیه سلامت معطوف کرده اند.

زالی با بیان اینکه نظام سلامت کشور از نظام مراقبت‌های اولیه برخوردار است، تصریح کرد: بخش عمده همایش بین‌المللی پوشش همگانی سلامت خانواده و نظام ارجاع الکترونیک مربوط به معرفی دستاوردهای نظام مراقبت‌های اولیه کشور می‌شود. ارائه خدمات سلامت کشور به نحوی است که حتی در دور افتاده‌ترین نقاط این سرزمین، همکاران نظام سلامت مشغول به ارائه خدمات هستند و این موضوع یک دستاورد بزرگ به حساب می‌آید.

وی درباره برنامه‌های سلامت و مراقبت خانواده گفت: بررسی‌ها بیانگر این است که حداقل ۵۷ مدل برنامه سلامت و مراقبت خانواده در کشورهای مختلف اجرا می‌شود. تعداد برنامه‌های مربوط به مراقبت خانواده بسیار زیاد است و شاید باعث تعجب جهانیان شود. جهان با توجه به ویژگی‌های فرهنگی، اقلیمی، توانمندی‌ها و زیرساخت‌های موجود در کشور خود نسبت به ارائه خدمات مراقبت سلامت خانواده اقدام می‌کنند. توجه به اینکه کشورهای دنیا با در نظر گرفتن ویژگی‌های خود نسبت به ارائه خدمات مراقبت سلامت خانواده اقدام می‌کنند باید گفت یک نسخه واحد برای ارائه این خدمات در سطح جهان وجود ندارد.

زالی ادامه داد: خدمات مراقبت‌های اولیه سلامت با پوشش خانواده‌ها دارای چالش‌هایی است. اگر بخواهیم این برنامه را به طور کامل و جامع در تمامی ابعاد جاری و ساری کنیم استفاده از ظرفیت بهورزان اهمیت دارد. ما با استفاده از ظرفیت بهورزان توانسته‌ایم طی سال‌های اخیر به موفقیت‌هایی در حوزه نظام سلامت نائل شویم.

وی افزود: معادل بهورزان در حوزه شهری را باید مراقبان سلامت در نظر گرفت. طی سال‌های اخیر، مراقبان سلامت بسیار افتخارآفرینی کردند و این موضوع در دوره کرونا به شدت احساس شد.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: ۲۴ کشور در همایش بین‌المللی سلامت خانواده شرکت می‌کنند. کشورهای شرکت کننده در این اجلاس بر اساس معیار منطقه‌ای، کشورهایی که مقام عالی وزارت و رئیس‌جمهور به آن سفر کرده‌اند و کشورهایی که دارای یک الگوی موفق در حوزه سلامت خانواده هستند، به این همایش دعوت شده‌اند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا