آخرین خبرگردشگری

به همت کتابخانه و موزه ملی ملک؛
نمایشگاه «بهار در گنج ملک» گشایش یافت

نمایشگاه «بهار در گنج ملک» با نمایش نوروز و بهار در گزیده آثار تاریخی و نسخه‌های خطی موجود در کتابخانه و موزه ملی ملک هم‌زمان با نوروز ۱۴۰۳ گشایش یافت.

به گزارش ماد، نمایشگاه بهار در گنج ملک از روز- ۵ فروردین ۱۴۰۳- میزبان دوستداران فرهنگ و تاریخ به ویژه گردشگران نوروزی است. کتابخانه و موزه ملی ملک، در دو بخش تالارهای موزه‌ای و کتابخانه‌ای، از روز یک‌شنبه تا پایان روز پنج‌شنبه نهم فروردین ۱۴۰۲ از ساعت ۱۰ تا ساعت ۱۷ (روز سه‌شنبه هفتم فروردین از ساعت ۱۰ تا ساعت ۲۱) میزبان پژوهشگران و دوستداران آثار تاریخی و فرهنگی به ویژه گردشگران و تهران‌گردان است.

گزیده آثار تاریخی و نسخه‌های خطی با موضوع نوروز و بهار در نمایشگاه «بهار در گنج ملک» به نمایش درآمده‌اند. از نمونه آثار این نمایشگاه می‌توان به اسطرلاب مسطح شمالی، قطعه خوشنویسی دعای تحویل سال به خط ام سلمه (دختر فتحعلی شاه قاجار)، تمبر یک ریالی یادبود نوروز ۱۳۴۳، تصویر بر تخت نشستن جمشید در نوروز برگرفته از شاهنامه حکیم ابوالقاسم فردوسی و تصویر کیومرس (کیومرث) برگرفته از نامه خسروان اشاره کرد.

همچنین نسخه‌های خطی تقویم‌الملوک، حافظ، زادالمعاد و نوروزنامه در کنار این آثار تاریخی، نماهایی جذاب از حضور نوروز و بهار طبیعت در تاریخ و فرهنگ این سرزمین به نمایش گذاشته‌اند.

تمبر یادبود نوروز ۱۳۴۳ در این نمایشگاه یکی از آثار ویژه به شمار می‌آید. پیشینه انتشار نخستین تمبرهای نوروزی در ایران به سال ۱۳۴۲ بازمی‌گردد. نخستین سری تمبرهای نوروز ۱۳۴۳ با نماد شکوفه بر دو زمینه جداگانه آبی و سبز با قیمت‌های ۱ ریال و ۵۰ دینار در ۱۲ اسفند ۱۳۴۲ منتشر شده است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا