علم پزشکیعلم و تکنولوژيعلمی و فناوری

راه‌اندازی خط تولید صنعتی داروی فاکتور هشت به همت دانش‌بنیان‌ها

متخصصان یک شرکت دانش‌بنیان موفق شدند بعد از بومی‌سازی دانش فنی داروی فاکتور هشت نوترکیب، خط تولید صنعتی این دارو را راه‌اندازی کنند.

به گزارش ماد از معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، متخصصان یک شرکت دانش بنیان موفق شدند بعد از بومی سازی دانش فنی تولید داروی فاکتور -۸ نوترکیب خط تولید صنعتی این محصول راهبردی را راه اندازی کنند. از داروی فاکتور هشت برای درمان بیماران هموفیلی استفاده می‌شود. بیماری هموفیلی یک اختلال ژنتیکی است که بر توانایی بدن در انعقاد خون در هنگام خونریزی تاثیر می‌گذارد.

به همت متخصصان یک شرکت دانش بنیان فعال در حوزه تولید دارو مدتی است که این دارو در مشهد در حال تولید است. این شرکت در ایران اولین تولید کننده فاکتور هشت است. فاکتور هشت در جهان به دو صورت پلاسمایی و نو ترکیب تولید می‌شود.

به گفته کارشناسان، فاکتور هشتی که وارد کشور می‌شد پلاسمایی بوده است که از پلاسمای خون افراد سالم استخراج می‌شود و این خطراتی از جمله انتقال بیماری به همراه دارد. آنچه که در ایران تولید می‌شود شبیه به تولید طبیعی فاکتور هشت در بدن است که کمترین تحریک توسط بیمار را ایجاد می‌کند.

خودکفایی در تعمیر و نگهداری و به روز رسانی تجهیزات نیز بخش دیگری از اقدامات این شرکت دانش بنیان است. با افزایش تولید فاکتور هشت در ایران علاوه بر صرفه جویی ارزی مسیر صادرات هم هموارتر خواهد شد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا