آخرین خبرخبر ویژهخبر یک

اقتصاد ایران گرفتار در گرداب دلار

شریف خسروی – مدیرمسوول

« هر روز بدتر از دیروز» البته که این سخنی از سر درد است و شاید ناامیدی از بهبود اوضاع اقتصادی، به نظر نگارنده کار به جایی رسیده که نوشتن و انذار دادن، تنها خود را خسته کردن است، یا دولت ناتوان از به سامان کردن اوضاع اقتصادی است و یا گوش شنوایی برای شنیدن نقدها و راه حل های دلسوزان ندارد.
شاید هم قصه چیز دیگری است، اکنون که مجلس مشغول بررسی بخش هزینه ای بودجه است، بزعم عده ای از نمایندگان و نیز کارشناسان اقتصادی، در بهترین حالت تنها 25 درصد بودجه در دیدرس نمایندگان ملت و کارشناسان برای بررسی قرار دارد، چرا؟ اگر موضوع صحت داشته باشد که احتمالا دارد، دولت از این پنهان کاری به دنبال چیست؟ مگر نه اینکه اگر بودجه شفاف باشد، بی شک در کنترل فساد، افزایش کارامدی اقتصادی و نیز کاهش هزینه ها موثر است، پس علت این پنهانکاری چه می تواند باشد؟!
اقتصاد ایران بخش عمده اش یا دولتی و یا شبه دولتی است و عموم کالاها و خدماتی هم که عرضه می شود، از سوی همین ها مدیریت می شود، از دیگر سو- و برخلاف آمارهای اعلامی که از سوی سفره های مردم مورد تشکیک جدی قرار گرفته است- شاهد افزایش قیمت ها در بازار هستیم در حالی که آمارها از رشد اقتصادی و کاهش تورم سخن می گویند!
میدانداری دلار
با توجه به عدم شفافیت اعلامی در بودجه های سنواتی، احتمالا دولت هزینه ها و یا خدای ناخواسته خاصه خرجی هایی دارد که نمی خواهد، ملت از آن آگاه شود، اگر آمارها درست هستند، چرا تورم در عمل صعودی و رکود در حال عمیق تر شدن است؟ و چراهای دیگر
بر اساس مشاهدات میدانی نگارنده و نیز بررسی قیمت ها، رابطه بین افزایش قیمت و نیز افزایش نرخ دلار کاملا مستقیم است، هرگاه نرخ دلار در برابر ریال افزایش می یابد، قیمت کالاها و برخی خدمات در ایران نه با تاخیر زمانی، که بلافاصله افزایش می یابد و حتی با کاهش قیمت دلار نیز کاهش متقابل اتفاق نمی افتد و چسبندگی نامیمون قیمت ها به سقف ادامه می یابد.
دلار دولتی
مدیریت بازار دلار و سایر ارزها با دولت است و سهم بخش خصوصی در آن اندک، حتی صادر کنندگان نیز باید دلار خود را تحویل دولت دهند، دولت مدعی است که وضعیت ارزی مطلوبی دارد، نفت هم به وفور می فروشد و ارز آن را هم به راحتی وارد کشورمی کند، پس اگر این اخبار درست باشد، دولت باید بتواند مدیریت بازار ارز را در دست داشته باشد، اما در عمل اتفاق دیگری می افتد، سیر حرکت دلار به گونه ای است که در طی کمتر از 3 سال قیمت ان نزدیک به 3 برابر می شود، دولت هم خود نرخ ارز برای واردات و ارز نیمایی را جهشی افزایش می دهد، در واقع دولت به عنوان تقریبا تنها فروشنده ارز-ددلار- دارد با این کالا کاسبی می کند، نرخ تبدیل را بالا می برد تا گران تر بفروشد، پولش کجا می رود، این را باید در همان قسمت 75 درصدی بودجه ناشفافی جستجو کرد که نمایندگان و کارشناسان گلو پاره می کنند.
راه حل:
دولت با مردم رو راست باشد، از بازار ارز بیرون برود و در عمل به دنبال بهبود زندگی مردم باشد، دستگاه های نظارتی گران فروشان را ادب کنند تا زندگی عامه مردم خرج اندکی فرصت طلب نشود.
1403/02/16

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا