آخرین خبراقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

شرط استفاده از کارت‌های اعتباری روسی در تجارت ایران

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه استفاده از کارت‌های پرداخت در تسویه حساب تاجران ایرانی با روسیه مشروط به تک نرخی شدن ارز در کشور است.

به گزارش ماد کامبیز میرکریمی، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه درباره امکان به‌کارگیری روش‌های جدید در تسویه‌حساب تاجران دو کشور گفت: تسویه حساب از طریق کارت‌های پرداخت ممکن و امکانات فنی آن فراهم است زیرا شبکه بانکی ایران و روسیه به یکدیگر متصل هستند.

وی افزود: روبل هم به عنوان ارزی قابل قبول شناخته شده و تاجران و گردشگران این واحد پولی را در معاملات خود استفاده می‌کنند، افزون بر اینها اقتصاد روسیه اقتصاد بزرگی است و کشورهای اقماری روسیه از روبل در سیستم بانکی خود استفاده می‌کنند. البته کارت پرداخت روسیه که به «میر» شهرت دارد نمی‌تواند جایگزین ویزاکارت و مسترکارت شود با اینکه معتبر است؛ این کارت پیش از این در ترکیه هم استفاده می‌شد که پس از تحریم‌ها استفاده از آن در این کشور متوقف شد والبته هنوز در ارمنستان کاربرد دارد.

میرکریمی ادامه داد: با این حال چالشی که در مورد استفاده از کارت‌های پرداخت در تبادلات تجاری بین ایران و روسیه وجود دارد این است ست که اعتبار موجود در این کارت‌ها در شرایط چندنرخی بودن ارز در ایران با کدام یک از نرخ‌های ارز کشور باید تبدیل شود؟

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و روسیه اظهار کرد: در صورت تغییر سیاست‌های بانک مرکزی می‌‌توان این مدل از تسویه‌حساب را اجرا کرد.

وی در مورد استفاده از ارزهای دیجیتالی مانند روبل دیجیتال و ریال دیجیتال در معاملات طرفین گفت: این موضوع فعلا در حد یک ایده است البته ارزهای دیجیتال مرسوم در حال حاضر به صورت محدود در تسویه‌حساب‌های تجار بخش خصوصی استفاده می‌شود.

وی در نهایت یادآور شد: تسویه حساب از طریق کارت‌های پرداخت یا ارزهای دیجیتال به این معنا نیست که تجار می‌توانند از عرضه ارز در سامانه نیما شانه خالی کنند و تعهدات ارزی به قوت خود باقی هستند

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا