سلامتکرمانشاه

همکاری رسانه ها موجب کاهش تلفات و خسارات در دو موج اخیر کرونا شد  

به گزارش مادنیوز ، دکتر قباد محمدی اظهار کرد: با اطلاع رسانی و آگاهی بخشی خوب رسانه ها درصد بالای جمعیت کشور ترغیب به تزریق واکسن شدند و همین امر موجب افزایش ایمنی جامعه و کاهش فوتی های کرونا شد.

 

یکی از رسالت های مهم امروز رسانه  “جهاد تبیین” است، این جهاد باید در تمامی حوزه ها از جمله بهداشت و درمان صورت گیرد و مردم باید بدانند که در این حوزه پیش از انقلاب در چه وضعیتی قرار داشته ایم و امروز در چه شرایطی هستیم.

 

ایران از دورانی که عمدتا پزشکان هندی و پاکستانی در آن فعالیت داشتند، امروز به دورانی رسیده که نه تنها کشورهای منطقه بلکه کشورهای اروپایی خواهان حضور پزشکان ایرانی در کشورهایشان هستند و این نشان از کیفیت بالای دانشگاه های علوم پزشکی کشور در تربیت پزشکان دارد.

 

امروزه وضعیت بهداشت و درمان کشور به حدی رسیده که کمتر بیماری خواهان سفر به کشورهای اروپایی جهت درمان است و از طرفی خیل بسیاری از بیماران در کشورهای منطقه جهت درمان به ایران مراجعه می کنند.

 

این میزان پیشرفت ظرف حدود چهار دهه فعالیت حاصل روحیه خودباوری است که امام راحل (ره) در میان مردم ایران به وجود آورد.

 

دولت سیزدهم برنامه های بسیار خوبی در حوزه بهداشت و درمان دارد و  طرح “جوانی جمعیت” یکی از مهمترین این برنامه ها می باشد.

 

واقعیت این است که امروز بحث سالمندی جمعیت کشور در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد، طوری که ظرف ۱۰ تا ۱۵ سال آینده درصد قابل توجهی از جمعیت کشور سالمند خواهند بود و این امر آینده کشور را به خطر می اندازد.

 

در همین راستا دولت سیزدهم یکی از اولویت های خود را بحث جوانی جمعیت قرار داده و در همین راستا برنامه های خوبی برای درمان زوجین نابارور در پیش گرفته و هزینه های درمان ناباروری عملا رایگان شده است.

 

در کنار این گونه اقدامات، موضوع مهم فرهنگسازی است، چرا که خانواده هایی که از نظر اقتصادی وضعیت بسیار خوبی دارند، تعداد فرزندانشان نسبت به سایر خانواده ها کمتر است .

 

این امر نشان می دهد که بیش از مسائل اقتصادی، این مسائل فرهنگی است که موجب کاهش تعداد فرزندان در خانواده های ایرانی شده و این امر نیازمند تلاش مضاعف رسانه هاست که به میدان آمده و در این زمینه فرهنگ سازی کنند.

 

طرح “دارویار” یکی دیگر از طرح های مهم  دولت در حوزه بهداشت و درمان است، این طرح در یک ماه گذشته اجرایی شده و طی این مدت کوتاه توانسته تا حد زیادی جلوی قاچاق دارو از کشور را بگیرد.

 

در این طرح ارز ۴۲۰۰ تومانی که موجب ایجاد فساد و قاچاق در حوزه دارو شده بود حذف و همین امر موجب شد که جلوی قاچاق داروهایی که با این نوع ارز خریداری و به خارج از کشور قاچاق می شد، گرفته شود.

 

دولت پس از حذف این ارز در حوزه دارو، قیمت داروهایی که در نسخه پزشک درج شود را با همان قیمت قبلی و حتی پایین تر از آن در اختیار بیماران قرار می دهد، اما داروهای آزاد با قیمت بالا به فروش می رسد.

 

 راه اندازی درمانگاه بیماران CF در کرمانشاه تا یک ماه دیگر

اقدام مهم دیگر دولت بحث تسویه بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی است، بعد از حدود ۳۰ یا ۴۰ سال این اولین باری است که بدهی دانشگاه ها به شرکت های دارویی صفر می شود و در دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه هم در همین هفته دولت، ۲۵۰ میلیارد تومان از بدهی های ما را پرداخت کرده است.

 

این اقدام دولت ضمن کمک به دانشگاه ها، موجب رونق فعالیت کارخانجات و شرکت های دارویی می شود و با توجه به اینکه بسیاری کشورها طالب داروهای ایرانی هستند، این امر می تواند موجب رونق صادرات و افزایش ارزآوری برای کشور شود.

 

همچنین تکمیل پروژه‌های نیمه تمام از دیگر  اقدامات مهم  دولت در حوزه بهداشت و درمان است ، در این زمینه هزار میلیارد تومان برای استان در سفر هیات دولت مصوب شده که با گذشت مدت کوتاهی از سفر ۳۰ درصد آن به استان تخصیص شده است.

 

خوشبختانه تکمیل پروژه های بیمارستانی و درمانی در اولویت کار دولت قرار دارد و پروژه هایی در سفر مصوب شده که سالها آرزوی کرمانشاهیان بوده و در چند سال اخیر به دلیل عدم اعتبار متوقف مانده بودند.

 

در حال حاضر بیش از ۱۰۰ کودک مبتلا به CF در استان شناسایی شده که خوشخبتانه خدمات خوبی برای آنها در دست اقدام داریم و ظرف یک ماه آینده درمانگاه بیماران CF در محل کلینیک بوستان افتتاح می شود و از هفته گذشته هم داروی این بیماران تماما رایگان شده است.

 

حضور یک فوق تخصص ریه اطفال برای درمان کودکان CF در استان ضروری است، متاسفانه فارغ التحصیلان این رشته بسیار اندک هستند و سالانه یک یا دو نفر فارغ التحصیل در این رشته داریم، اما به جد پیگیریم که بتوانیم یکی از پزشکان این رشته را به استان بیاوریم.

 

در حال حاضر در بیمارستان های استان کمبود سرم  نداریم و عمده کمبود سرم مربوط به بخش سرپایی است.

 

در این زمینه هم خوشبختانه دولت واردات سرم را در دستور کار قرار داده، چرا که پیش از این واردات این محصول ممنوع بود و با انجام این وادرات به نظر می‌رسد به زودی کمبود ها در این زمینه مرتفع شود.

 

در حال حاضر یکی دو محموله وارد کشور شده است که سرم های مورد نیاز برای آماده سازی استان جهت مراسم اربعین هم از آن تامین شده است.

 

اقدامات لازم در حوزه بهداشت و درمان استان در آستانه برگزاری مراسم اربعین انجام شده و در این زمینه ۱۳۰ دستگاه آمبولانس و اتوبوس آمبولانس در مسیر تردد زوار مستقر شده است.

 

همچنین تمامی بیمارستان های استان از ۱۵ شهریور به حالت آماده باش درآمده و تجهیزات و نیروی انسانی و متخصص بیمارستان قصرشیرین تقویت شده است.

 

دو بیمارستان صحرایی در قصرشیرین و مرز خسروی برپا شده است و قرنطینه مرزی هم ایجاد شده و تجهیزات لازم برای غربالگری موارد مبتلا به کرونا و وبا در مرز مستقر شده است.

 

همچنین با توجه به گرمای هوا تجهیزات درمانی برای درمان بیماران گرمازده هم در مرز مستقر شده است.

 

گفتنی است در پایان این نشست از جمعی از اهالی رسانه استان تجلیل شد

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا