آخرین خبراقتصادی

خسارت سنگین صنایع کشور به خاطر قطعی برق و گاز

به گزارش ماد به نقل از هفته نامه صنعت،به گفته شهباز حسن‌پور در این جلسه مقرر شد تصمیمات عاجل برای تأمین انرژی مورد نیاز کشور اتخاذ شود. متأسفانه خسارت‌های هنگفتی به صنایع کشور به دلیل قطعی‌های بی مورد برق و گاز وارد شده است و علت اصلی این مسئله آن است که پیش از قطع شدن برق و گاز، اطلاع رسانی نمی‌شود.

در حالی که سرمایه گذاری در صنایع حیاتی کشور نظیر نفت، گاز و تولید برق به مقدار قابل ملاحظه ای کاهش یافته که تابستان امسال برق بسیاری از صنایه برای تامین نیازهای خانگی قطع شد و در فصل سرما نیز این صنایع کشور بودند که با قطع شدن گاز، تاوان عدم سرمایه گذاری در این صنایع را پرداخت کردند.

شرکت فولاد سبزواد که آهن اسفنجی تولید می کند و در منطقه محروم سبزوار قرار دارد از جمله کارخانجاتی است که بر اثر ناتوانی دولت در تامین گاز کارخانجات، فعلا از مدار تولید خارج شده است.

نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: در تابستان معمولاً شاهد قطعی برق هستیم و در زمستان هم قطعی گاز را در برخی از نقاط کشور داریم. این اتفاقات باعث بروز مشکلات عدیده‌ای برای تولیدکنندگان شده است و نمایندگان مجلس به صورت جدی در جلسه غیرعلنی مجلس خواستار رفع این مشکل و مدیریت صحیح انرژی و سوخت کشور شدند.
نماینده مردم سیرجان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برخی از کارخانجات بر اثر قطعی گاز و برق دچار ورشکستگی شدند. به تصریح حسن پور وزرای نفت و نیرو راهکار صرفه جویی را برای گذر از بحران ارائه دادندموضوعی که باز هم نشان دهنده، ناتوانی در پیش بینی مصرف است.
وی با یاداوری وعده وزراء برای  افزایش تولید برق و گاز گفت: وزرا در زمان رأی اعتماد وعده‌های اساسی برای رفع مشکلات کشور به ویژه در حوزه انرژی داده بودند که الان باید آن برنامه‌ها را عملیاتی کنند. مطالبه ما آن است که افزایش تولید انرژی به ویژه برق و گاز در دستورکار دولت قرار گیرد، چرا که عدم تولید برق و گاز مشکلاتی را برای مردم و به ویژه واحد‌های تولیدی ایجاد کرده است.

دولت اما انگار مسیر خودش را دارد، قطعی برق و یا گاز پر مصرف ها، چند روز پیش شرکت گاز استان یزد، گاز ادارات خود را قطع کرد، اقدامی که اگر پوپولیستی نباشد، دستکم نشانه ناتوانی مدیریتی است، مدیری که نتواند مجموعه خود را مدیریت کند و فقط هنر قطع کردن دارد، نمی تواند، مروج مصرف بهینه باشد

راه میانبر

وزارت نفت البته مسیر تعمیرات را برای جبران کمبود گاز پی گرفت، مدیرعامل شرکت ملی مناطق نفت‌خیز جنوب در این باره گفت: با تلاش‌های شبانه‌روزی کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری و کمک‌های مجموعه مدیریت تعمیرات ستاد مناطق نفت‌خیز جنوب در 45 روز گذشته، تعمیرات اساسی ان‌جی‌ال 1000 به پایان رسید و گاز وارد شبکه سراسری شد.

دانشی  با اشاره به اینکه این اقدام جهادی در کمترین زمان ممکن و در چهار جبهه انجام شد، ادامه داد: اورهال ان‌جی‌ال 1000 در ابتدا در دستور کار قرار گرفت و در مسیر آن تعویض خطوط لوله‌ و بازسازی ایستگاه مجتمع تفکیک نیز با موفقیت به پایان رسید.

دانشی افزود: در چند سال گذشته به تعمیرات اساسی مجتمع و ایمن سازی این خطوط توجه نشده بود که با اجرای این طرح‌ها شاهد پایداری تولید و انتقال گاز با هدف تامین بخشی از سوخت زمستان کشور خواهیم بود

اما از دیگر سو، علاوه بر افزایش تعرفه به اصطلاح پر مصرف ها، راهکاری که برای دولت تولید درامد می کند، تعرفه گاز بدمصرف ها بین 3 تا 4 برابر افزایش می یابد.

به گزارش صنعت، با ابلاغ  آیین نامه های اجرایی تعرفه های مصرف گاز در دوره سرما سال 1400 توسط معاون اول رئیس جمهور، از این پس کسانی که بیشتر از سقف تعیین شدهريال مصرف گاز داشته باشند تا 400 درصد اضافه پرداختی نسبت به قبل خواهند داشت.

هیئت وزیران در جلسه مورخ 26 آبان 1400، به پیشنهاد مشترک وزارتخانه های نفت و نیرو و به استناد بند (ی) تبصره (8) ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور، آیین نامه اجرایی مربوط به تعیین تعرفه های مصارف گاز در دوره سرما سال 1400 را به تصویب رساند.

به موجب این آیین نامه، نرخ تعرفه های مصارف خانگی گاز تعیین و از تاریخ یکم آذر ماه 1400 لازم الاجراست. همچنین ماه های سرد سال از تاریخ 16 آبان ماه لغایت 31 فروردین ماه سال بعد و ماه های گرم سال از یکم اردیبهشت ماه لغایت 15 آبان ماه هر سال تعیین می گردد. نرخ های یاد شده بدون احتساب مالیات و عوارض دریافتی توسط شرکت ملی گاز ایران به موجب قوانین می باشد.

به موجب این آیین نامه، در صورتی که مشترکان صنعتی گاز طبیعی با مصرف (5000) مترمکعب در ساعت و بالاتر با درخواست شرکت ملی گاز ایران در دوره زمانی (16) آبان ماه تا (15) اسفند ماه هر سال، حداقل برای 5 روز متوالی، مصرف خود را به میزان 30 درصد نسبت به روزهای مشابه قبل کاهش دهند، متناسب با میزان کاهش مصرف گاز، مشمول تخفیف معادل 10 درصد گازبهای صورتحساب دوره خواهند شد.

مدیر امور گازرسانی شرکت ملی گاز در این خصوص گفت: در پله دوازدهم مبلغ هر مترمکعب گاز به 1995 تومان رسیده که نسبت به پله اول که 414 تومان است حدود 4 برابر تفاوت دارد.
نورموسوی ادامه داد: در کشور 5 اقلیم بندی داریم که بر اساس آن در اقلیم یک که سردترین منطقه کشور است، شرایط آسان‌تر در نظر گرفته شده است.
این مقام مسئول تصریح کرد: در اقلیم یک مشترکان تا 500 متر مکعب مصرف، بدون تغییر تعرفه گاز هستند، تعرفه گاز در اقلیم 2 تا 450 مترمکعب مصرف و در اقلیم 3 تا 400 متر مکعب مصرف بدون تغییر خواهد ماند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا