آخرین خبر

استفاده از کارت‌های سوخت شخصی دو برابر شد

عضو هیات مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی، اعلام کرده است که ساماندهی کارت‌های عرضه سوخت جایگاه‌ها، با هدف تشویق مردم به استفاده از کارت‌های سوخت شخصی صورت می‌گیرد و افزوده که با ساماندهی کارت‌های عرضه سوخت جایگاه‌ها، احتمال سوء‌استفاده از این کارت‌ها نیز از بین می‌رود.

براساس بند (ح) تبصره ۱۴ قانون بودجه سال‌جاری، استفاده ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های گازوئیل‌سوز از کارت‌های سوخت شخصی الزامی بوده تا طبق این قانون، مردم تشویق شوند که از کارت سوخت خود استفاده کنند، زیرا وقتی مردم از کارت آزاد جایگاه‌ها استفاده می‌کنند، نه تنها نوع خودرو مشخص نیست بلکه نمی‌توان اطلاعات دقیقی نیز برای مدیریت مصرف بنزین به دست آورد.

در شرایط فعلی، کارت‌های اضطراری جایگاه‌ها با نخ به نازل‌ها متصل هستند که قرار شده به ازای هر سکو، دو کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار داده شود و کسانی هم که به هر دلیلی کارت سوخت شخصی در اختیار نداشتند، بتوانند از کارت جایگاه استفاده کنند.

سعید مداح مروج، مدیر هماهنگی و نظارت بر عملیات شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی در گفت‌و‌گو با «ایران»، درباره اجرای بند (ح) تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال اذعان داشته است که در گام نخست ساماندهی کارت‌های جایگاه‌های عرضه سوخت، اجرایی خواهد شدکه یکی از اهداف اجرایی کردن آن، مدیریت مصرف بوده زیرا در کشور در زمینه تولید سوخت مشکلی وجود ندارد.

برآورد شده که میانگین تولید بنزین در کشور طی ماه گذشته ۱۱۷ میلیون لیتر بوده، هر چندکه هنوز میانگین مصرف بنزین به ۱۱۰ میلیون لیتر در روز نرسیده است.

از افزایش روزافزون تعداد خودروهای تولیدی، ضعف در کیفیت خودروها در کنار عقب‌ماندگی شبکه حمل‌ونقل عمومی به عنوان دلایل تأثیرگذار بر افزایش مصرف سوخت در کشور یاد می‌شود.

در حال حاضر ۲۹ میلیون دستگاه خودرو در چرخه حمل‌و نقل کشور وجود دارد که ورود سالانه یک میلیون دستگاه خودرو به چرخه حمل‌ونقل کشور، معادل یک میلیارد لیتر مصرف بنزین است و این به‌معنای ساخت پالایشگاهی با ظرفیت پالایش روزانه ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار بشکه‌ خواهد بودکه احداث آن حداقل چهار تا پنج سال زمان می‌برد.

جلیل سالاری، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران گفته است که متأسفانه مصرف بنزین به ‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد، در حالی که در سال ۱۴۰۱ افزایش ۲۰ درصدی در مصرف بنزین داشتیم، امسال هم نسبت به پارسال افزایش ۱۱ درصدی داریم و افزوده که پیش‌بینی شده بود مصرف بنزین‌ ۷ تا ۱۰ درصد افزایش یابد، در حالی که افزایش مصرف در استان‌هایی مانند زاهدان به ۴۶ درصد رسید، در استان فارس ۲۵ درصد، در استان‌های کردستان و قم رقم مصرف از ۳۰ تا ۵۰ درصد افزایش یافت، در استان‌های شمالی و جنوبی، شرق و غرب کشور هم به‌طور میانگین از ۱۱ تا ۴۶ درصد افزایش مصرف وجود دارد.

عضو هیأت مدیره شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با بیان اینکه هیچ محدودیتی در بخش صدور کارت سوخت المثنی وجود ندارد، تأکید کرد که مدت زمان صدور کارت المثنی برای متقاضیان کمتر از یکماه است.

ساماندهی کارت‌های جایگاه‌های عرضه سوخت در شرایطی مطرح شده که رضا نواز، سخنگوی صنف جایگاه‌داران کشور در گفت‌وگو با تسنیم، اعلام کرده است که طی چند روز گذشته همزمان با کاهش کارت‌های آزاد در جایگاه‌های سوخت، استفاده مردم از کارت سوخت شخصی هنگام سوختگیری به ‌نرخ آزاد دو برابر شده که نشان‌دهنده همکاری خوب مردم است.

مدیر سامانه هوشمند سوخت هم گفته است که قانون ساماندهی کارت‌های سوخت، با هدف دقیق‌تر شدن داده‌های مربوط به مدیریت مصرف بنزین و جلوگیری از قاچاق سوخت انجام می‌شود.

محمد صادقی با اشاره به اجرای بند (ح) تبصره ۱۴ قانون بودجه امسال مبنی بر الزامی شدن استفاده ۹۰ درصد خودرو‌های بنزین‌سوز و ۹۵ درصد خودرو‌های گازوئیل‌سوز از کارت‌های سوخت شخصی گفته است که هدف از این اقدام، توزیع نظام‌مند سوخت و اولین قدم این است که مردم از کارت سوخت شخصی خود استفاده کنند.

این مقام مسئول مزیت اجرای این قانون را، دقیق‌تر شدن داده‌های مدیریت مصرف سوخت دانست و گفت: وقتی در حوزه تحلیل داده‌ها به آمار‌ها و داده‌های سالم نیاز داریم مردم باید از کارت سوخت خود استفاده کنند تا این هدف محقق شود.

صادقی همچنین با تأکید بر اینکه در شرایط فعلی، کارت‌های اضطراری جایگاه با نخ به نازل‌ها متصل هستند، ادامه داد: قرار است به ازای هر سکو، دو کارت سوخت در اختیار جایگاه‌داران قرار داده شود و کسانی که به هر دلیلی کارت سوخت شخصی در اختیار نداشتند، بتوانند از کارت جایگاه استفاده کنند.

مدیر سامانه هوشمند سوخت، با اشاره به اینکه طرح آزمایشی ساماندهی کارت‌های سوخت در برخی جایگاه‌ها موفق بوده، گفت: تقسیم‌بندی استانی در این طرح نداریم و ملاک ما، پرفروش یا کم‌فروش بودن جایگاه‌ها است؛ یعنی جایگاهی که مراجعه‌کننده بیشتری دارد، کارت اضطراری بیشتری در اختیار خواهد داشت و اگر تقاضای مردم بیشتر باشد، امکان افزایش تعداد کارت‌های اضطراری به ازای هر سکو نیز افزایش می‌یابد.

وی با تأکید بر اینکه برنامه‌ای برای تغییر نرخ سوخت وجود ندارد، گفت: مردم همچنان می‌توانند از ۶۰ لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی و ۱۵۰ لیتر بنزین ۳۰۰۰ تومانی در هر ماه استفاده کنند و اگر کافی نبود، از کارت جایگاه‌داران استفاده کنند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا