بین المللخبر یک

با موافقت کشورهای عربی سوریه به اتحادیه عرب باز می گردد

سوریه به اتحادیه عرب بازمی گردد

در پایان جلسه سرنوشت‌ساز شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در قاهره، آنها موافقت خود را با بازگشت سوریه به این اتحادیه پس از ۱۲ سال اعلام کردند.
به گزارش ماد، خبرنگار شبکه سعودی العربیه در این باره اعلام کرد: وزرای خارجه اتحادیه عرب طی یک جلسه مشورتی پشت درهای بسته درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب پس از غیبت ۱۲ ساله، توافق کردند.
شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب در پایان نشست خود با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد: وزرای خارجه با اتخاذ تصمیم شماره «8914» رسما موافقت کرد که شرکت هیات‌های دولت سوریه در جلسات اتحادیه از هفتم ماه مه از سرگرفته شود.

برپایه این گزارش، وزیران خارجه اتحادیه عرب همچنین بر تعهد خود به حفظ حاکمیت، تمامیت ارضی و ثبات سوریه بر اساس منشور اتحادیه عرب و اصول آن تاکید کردند.

حاضران در این نشست همچنین بر اهمیت تداوم و تشدید تلاش‌های اعراب برای کمک به سوریه در راستای خروج آن از بحران و کاهش درد و رنج ملت این کشور تاکید کردند.
در ادامه این بیانیه از احمد ابوالغیط، دبیرکل اتحادیه عرب درخواست شد که اجرای مفاد تصمیم شماره 8914 را پیگیری کرده و درباره تحولات آن به شورای وزیران خارجه اتحادیه عرب اطلاع رسانی کند.
در همین راستا، احمد الصحاف، سخنگوی وزارت خارجه عراق گفت: در نشست وزرای خارجه عرب بر سر بازگشت سوریه به کرسی خود در اتحادیه عرب توافق شد.
وی تصریح کرد: دیپلماسی گفت‌وگو و تلاش‌های یکپارچه کردن اعراب که توسط عراق اتخاذ شد، تاثیری واقعی برای بازگرداندن سوریه به اتحادیه عرب داشت.
در همین حال، سامح شکری، وزیر خارجه مصر نیز در جریان نشست وزرای خارجه اتحادیه عرب درباره سوریه گفت: همه مراحل بحران سوریه ثابت کرده است که راه حل نظامی برای آن وجود ندارد.
شکری گفت: تنها راه حل بحران سوریه، راه حل سیاسی با مالکیت انحصاری سوریه بدون دیکته‌های خارجی است.
وی همچنین تاکید کرد که همه اشکال تروریسم باید در سوریه از بین برود. این درست نیست که یکی از برادران امت عربی پناهنده، آواره یا متاثر از تروریسم و جنگ باشد.
وی افزود: ما در تلاش برای ادامه گام‌ها در جهت اجرای نتایج نشست اردن درباره سوریه و حمایت جامعه بین‌المللی از آن هستیم.
وزیر خارجه مصر در ادامه گفت: ما یک مسؤولیت تاریخی داریم که در کنار ملت سوریه باشیم تا به آنها کمک کنیم صفحه غم انگیز تاریخ خود را ببندند.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا