بین الملل

در پی اظهارات غیرمسوولانه، جنگ طلبانه و تحریک آمیز جیک سالیوان هشدار ایران به هرگونه اشتباه محاسباتی یا اقدام ماجراجویانه درپی اظهارات تحریک‌آمیز آمریکا

جمهوری اسلامی ایران در نامه ای به سازمان ملل، اظهارات جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا را غیرمسوولانه، تحریک آمیز، جنگ طلبانه و ناقض قوانین بین المللی و منشور ملل متحد اعلام کرد و نسبت به هرگونه اشتباه محاسباتی یا اقدامات ماجراجویانه احتمالی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای خود هشدار داد.

به گزارش ماد، امیر سعید ایروانی سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل روز سه شنبه به وقت محلی در نامه ای به شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل متحد در مورد اظهارات تهدید آمیز جک سالیوان، مشاور امنیت ملی آمریکا نوشت: می‌خواهم توجه شورای امنیت را به نقض دیگری از مقررات حقوق بین الملل توسط ایالات متحده آمریکا علیه ایران جلب کنم. جک سالیوان، مشاور امنیت ملی رئیس جمهور آمریکا در اظهارات اخیر خود در مؤسسه واشنگتن در تاریخ ۴ می ۲۰۲۳، تلویحاً جمهوری اسلامی ایران را به استفاده از زور علیه تأسیسات صلح آمیز هسته ای آن از طریق حمایت آمریکا از به اصطلاح به رسمیت شناختن آزادی عمل رژیم اسرائیل تهدید کرده است.

در نامه سفیر ایران آمده است: بدون شک، این اظهارات غیرمسوولانه، تحریک آمیز و جنگ طلبانه، قوانین بین المللی و منشور ملل متحد، به ویژه بند ۴ ماده ۲ را نقض می کند. علاوه بر این، چنین اظهاراتی نه تنها دلالت بر همدستی ایالات متحده در هر گونه اقدامات تروریستی یا تجاوزکارانه رژیم اسرائیل علیه جمهوری اسلامی ایران، از جمله علیه تأسیسات هسته ای صلح آمیز آن دارد، بلکه پذیرش مسئولیت از سوی آمریکا به دلیل نقش آن در کمک، تسهیل و حمایت از عملیات تروریستی و خرابکارانه اسرائیل علیه مقامات، دانشمندان، مردم و تأسیسات صلح آمیز هسته ای ایران می باشد. بنابراین، مطابق حقوق بین الملل، آمریکا مسئول عواقب چنین اقدامات خلاف بین المللی می باشد.

سفیر و نماینده دائم ایران در سازمان ملل در این نامه نوشته است: جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده است که دستیابی به فناوری هسته‌ای منحصراً برای اهداف صلح‌آمیز است و هرگز به دنبال ساخت سلاح هسته‌ای نبوده و نخواهد بود. این ادعا که آمریکا اجازه نخواهد داد که ایران به سلاح هسته ای دسترسی پیدا کند، تحریف واقعیت و تلاش مزبوحانه ای دیگری از سوی آمریکا برای پیشبرد منافع سیاسی این کشور است. آمریکا باید از تبلیغ ادعاهای نادرست و اطلاعات دروغ در مورد برنامه صلح آمیز هسته ای ایران متوقف کند.

در این نامه تصریح شده است: جمهوری اسلامی ایران ضمن هشدار به هرگونه اشتباه محاسباتی یا اقدامات ماجراجویانه احتمالی علیه برنامه صلح آمیز هسته ای خود ، حق ذاتی و مشروع خود را طبق حقوق بین الملل برای اتخاذ کلیه اقدامات لازم برای حفاظت و دفاع از شهروندان، منافع، تاسیسات و حاکمیت خود در برابر هرگونه تجاوز، از جمله هر گونه اقدامات تروریستی، نظامی یا خرابکارانه محفوظ می دارد.

به گزارش ماد، جیک سالیوان هفته گذشته در موسسه ” واشنگتن برای سیاست خاور نزدیک” در سخنانی گفت: آمریکا همچنان به دنبال راه‌حل دیپلماتیک درباره برنامه هسته‌ای ایران است. ما اقدام لازم را اتخاذ خواهیم کرد تا اطمینان حاصل کنیم که ایران به سلاح هسته‌ای دست پیدا نخواهد کرد.

این اظهارات سالیوان ر حالی است که ایران همواره تاکید کرده است که در پی دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید با بیان اینکه برنامه هسته‌ای ایران به صورت چشمگیری توسعه یافته است مدعی شد: ما برای ایران روشن کرده‌ایم که این کشور هرگز اجازه تولید بمب هسته‌ای را نخواهد داشت.

این مقام ارشد دولت بایدن گفت: «آمریکا همچنان مصمم به استفاده از راه‌حل‌های دیپلماتیک در رابطه با برنامه هسته‌ای ایران است اما هممزمان آزادی عمل اسرائیل مقابل تهدید هسته‌ای جمهوری اسلامی را به رسمیت می‌شناسد.»
علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران نیز در واکنش به اظهارات مشاور امنیت ملی آمریکا در حساب کاربری خود نوشت: جیک سالیوان گفته: در صورت اقدام ایران برای ساخت بمب هسته‌ای، آمریکا آزادی عمل اسرائیل برای مقابله با آن را به رسمیت خواهد شناخت. این اعتراف یعنی مسئول همه اقدامات تروریستی رژیم صهیونیستی علیه افراد و تاسیسات اتمی ایران تاکنون آمریکا بوده و خواهد بود و طبعا باید تبعاتش را بپذیرد.
ناصر کنعانی سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز در واکنش به این اظهارات جیک سالیوان گفت: ایشان خوشبختانه به سیاست کاملاً اشتباه دولت آمریکا در خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام اعتراف کرد. درباره فعالیت‌های هسته‌ای صلح آمیز ایران ایشان اظهارات مغایر با فعالیت‌های هسته‌ای ایران دارد و اظهارات ایشان با گزارش‌های عدیده آژانس (۱۵ گزارش آژانس) سازگاری ندارد.
او افزود: درباره اظهارات نسنجیده و تحریک آمیز ایشان مبنی بر به رسیمت شناختن آزادی عمل رژیم صهیونیستی برای مقابله با برنامه‌های هسته‌ای ایران دلیل دیگری است که متأسفانه دولت آمریکا مسئولیت ناشی از اقدامات مخرب رژیم صهیونیستی در منطقه و مشخصاً در ارتباط با ایران را به نحو مستقیم و غیرمستقیم تقبل می‌کند. دولت آمریکا باید متوجه مسئولیت قانونی و حقوقی اینگونه اظهارات باشند.

کنعانی همچنین تأکید کرد: فعالیت‌های هسته‌ای ایران صلح آمیز است و عضو آژانس و ان.پی.تی هستیم و فعالیت‌های ایران تحت نظارت آژانس در حال انجام است. ادعاهای بی اساس درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران را نمی‌پذیریم. ایران در ارتباط با هیچ گونه تعرضی نسبت به منافع، امنیت و دارایی‌های خود مسامحه نخواهد کرد و در قبال هرگونه اقدام متجاوزانه‌ای به صورت قاطع و پشیمان کننده پاسخ خواهد داد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا