آخرین خبربین المللخبر ویژهخبر یکسیاست کلانسیاسی

امضای قرادادهای نفتی با کشورهای آمریکای لاتین در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است

امضای قرادادهای نفتی با کشورهای آمریکای لاتین در خنثی‌سازی تحریم‌ها موثر است
عضو کمیسیون انرژی مجلس گفت: تجهیز پالایشگاه و امضای قراردادهای نفتی در کشورهای حوزه آمریکای لاتین می تواند در خنثی سازی تحریم های اعمالی غرب علیه ایران موثر باشد.

به گزارش ماد، حسین حسین زاده در مورد دستاوردهای سفر رئیس جمهور به آمریکای لاتین در حوزه اقتصادی و انرژی بیان داشت: سال گذشته وزیر نفت بازدیدهای عملیاتی و میدانی از پالایشگاه‌های ونزوئلا انجام داد یکی از پالایشگاه‌های که کمتر از ظرفیت خود کار می‌کرد پالایشگاه ال پالیتو (El Palito) مستقر در ایالت کارابوبو بود که پس از بررسی و اعزام کارشناسان مختلف از سوی وزرات نفت به ونزوئلا طی مدت یکسال ساخت قطعات و طراحی فنی و مهندسی این پالایشگاه انجام شد.

عضو کمیسیون انرژی مجلس بیان داشت: بعد از بررسی‌های انجام شده دو کشتی حامل قطعات پتروشیمی به ونزوئلا ارسال شد و با همت و توان مهندسین ایرانی کار این پالایشگاه به اتمام رسید و این اقدام در سفر اخیر رئیس جمهور به آمریکای لاتین مورد توجه قرار گرفت.

نماینده مردم لارستان در مجلس بیان داشت: این اقدام دولت سیزدهم یکی از راه‌های خنثی کردن تحریم‌هاست و نشان می‌دهد که ایران، در حوزه دیپلماسی انرژی، سیاسی و اقتصادی با کشورهای مختلف جهان بویژه با آمریکای لاتین که در خط مقابله با امپریالیسم هستند به خوبی عمل کرده است و این اقدام می‌تواند به پیشبرد سیاست‌های ایران در منطقه و جهان کمک کند.

حسین زاده دیپلماسی انرژی را یکی از نقاط قوت ایران عنوان کرد و گفت: دولت سیزدهم از این ظرفیت و پتاسیل به خوبی استفاده کرده و با تجهیز پالایشگاه و امضای قراردادهای نفتی در کشورهای آمریکای لاتین در ساخت و تعمیر، صدور خدمات مهندسی و ارسال تجهیزات و خوراک موفق عمل کرده است.

وی با قدردانی از اقدامات جواد اوجی، وزیر نفت و کارکنان این وزارتخانه اظهار داشت: آنها در دوردست‌ها در حال صدور خدمات فنی و مهندسی هستند و می‌توانند در رشد و توسعه اقتصاد کشور تأثیر بگذارند.

حسن زاده تصریح کرد: دولت سیزدهم هم با تقویت دیپلماسی و ارتقا روابط راه تعامل را با همه کشورها اعم از آمریکای لاتین، آفریقا و آسیا در پیش گرفته است و این آمادگی را دارد که اگر طرف مقابل صادقانه عمل کند، وارد همکاری شود چون جمهوری اسلامی ظرفیت خوبی در تمامی حوزه‌ها انرژی دارد و می‌تواند به دیگر کشورها کمک کند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با اشاره به قراردادهای نفتی ایرن و ونزوئلا تصریح کرد: به تازگی شرکت ایرانی در قالب قراردادی تعمیر بخشی از واحدهای یک مجتمع آمونیاک ونزوئلا را انجام خواهد داد و با شراکت در فروش محصولات این مجتمع بازپرداخت سرمایه گذاری انجام خواهد شد چون ایران در حوزه انرژی نزدیک به ۱۲۰ سال تجربه موفق دارد و می‌تواند در اجرایی این گونه پروژه‌ها به خوبی عمل کند.

نماینده مردم لارستان در مجلس اقدامات مهندسان ایرانی در صنعت ونزوئلا را نشان دهنده اقتدار حقانیت و توانمندی کشور دانست و گفت: شرکت‌های دانش بنیان در حوزه تکنولوژی و نفتی علیرغم تحریم‌ها از رشد خوبی برخوردار بوده است و نگاه مسوولان کشور ما به این موضوع همه جانبه بوده است و امیدوارم که دستاوردی خوبی برای کشور به همراه داشته باشد.

حسین زاده سفر آیت الله رییسی به حوزه آمریکای لاتین را مهم ارزیابی کرد و افزود: ایران کشوری قدرتمند است که از اعمال تحریم‌ها هراسی ندارد و با تقویت روابط خود به دنبال حل مشکلات است که امیدواریم بزودی گشایش‌های اقتصادی حاصل شود و این تعاملات بین المللی و دیپلماسی قوی اقتصادی و سیاسی بتواند در حل این مشکلات موثر باشد.

به گزارش ایرنا، آیت‌الله «سید ابراهیم رئیسی» ۲۲ خرداد در راستای تعاملات بین‌المللی و به‌منظور تداوم سیاست تقویت روابط با کشورهای همسو و دوست و ارتقای سطح همکاری‌های اقتصادی، سیاسی و علمی، به دعوت رسمی همتایان خود در صدر یک هیات عالی‌رتبه عازم آمریکای لاتین شد تا مهمان رهبران ونزوئلا، نیکاراگوئه و کوبا باشد.

در سفر آیت‌الله رئیسی به منطقه آمریکای لاتین به منظور ارتقای سطح روابط و گسترش تعاملات، چندین سند همکاری در حوزه‌های مختلف بین مقامات ایرانی و این ۳ کشور به امضا می‌رسد که در این بین ۱۹ تفاهم نامه‌های همکاری در حوزه‌هایی همچون «ارتباطات و فناوری اطلاعات، انرژی، بیمه، حمل و نقل دریایی، آموزش عالی، کشاورزی، دارویی و پزشکی، تبادلات فرهنگی و همچنین توسعه همکاری‌های معدنی» بین تهران و کاراکاس به امضا رسید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا