آخرین خبراقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

آژانس بین‌المللی انرژی: تولید نفت ایران در ۶ ماه اخیر ۳۵۰ هزار بشکه در روز افزایش یافت

آژانس بین‌المللی انرژی با اذعان به رنگ باختن تحریم‌های نفتی آمریکا علیه ایران نوشت: به رغم تحریم‌های سخت مالی، تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۰ هزار بشکه و از ابتدای سال جاری میلادی ۳۵۰ هزار بشکه افزایش داشته است.

به گزارش ماد، آژانس بین‌المللی انرژی در بخشی از گزارش جدید خود تحت عنوان “نفت ۲۰۲۳” به بررسی وضعیت صادرات نفت ایران پرداخته و نوشته است: ایران همچنان بازیگر بالقوه مهمی در بازار نفت جهان است. اگر تحریم‌ها علیه ایران رفع شود این کشور می‌تواند تولید نفت خود را به تدریج تا ۹۰۰ هزار بشکه در روز افزایش دهد و به ظرفیت فعلی خود یعنی ۳.۸ میلیون بشکه در روز برساند.

مذاکرات برای احیای برجام از سپتامبر ۲۰۲۲ به این سو متوقف شده است اما اخیراً گزارش‌هایی منتشرشده که از احتمال رفع برخی تحریم‌ها علیه ایران حکایت دارد.

این نهاد بین‌المللی در ادامه گزارش خود به رنگ باختن تحریم‌های نفتی ایران به‌ویژه در دولت سیزدهم اشاره کرده و نوشته است: به رغم تحریم‌های سخت مالی، تولید روزانه نفت ایران در سال ۲۰۲۲ حدود ۱۳۰ هزار بشکه افزایش یافت و به ۲.۵ میلیون بشکه در روز رسید. جریان صادرات نفت ایران به چین در ارقامی قابل توجه ادامه دارد و ایران از سه‌ماهه سوم سال میلادی گذشته روزانه حدود یک میلیون بشکه نفت به این کشور صادر می‌کند.

درنتیجه افزایش صادرات و بالا رفتن مصرف داخلی، تولید نفت ایران در می ۲۰۲۳ به ۲.۹ میلیون بشکه در روز رسیده است.

بر اساس این گزارش ایران در سال ۲۰۲۱ به طور متوسط ۲.۴۲ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرده که این رقم در سال ۲۰۲۲ با افزایش ۱۳۰ هزار بشکه‌ای به ۲.۵۵ میلیون بشکه در روز رسیده و از ابتدای سال جاری میلادی تاکنون (حدودا ۶ ماه اخیر) با رشد ۳۵۰ هزار بشکه‌ای به ۲.۹ میلیون بشکه در روز بالغ شده است. بر این اساس از سال ۲۰۲۱ تولید روزانه نفت ایران ۴۸۰ هزار بشکه معادل ۲۰ درصد افزایش یافته است.

آژانس بین‌المللی انرژی در ادامه گزارش خود چشم‌انداز رو به رشدی را برای صادرات نفت ایران ترسیم کرده و نوشته است: ما معتقدیم ایران همچنان می‌تواند شبکه گسترده نفت خود را زنده نگه دارد و اگر تحریم‌ها برداشته شود قادر خواهد بود با سرعت تولید و صادرات نفت خود را افزایش دهد.

این گزارش به یکی از آثار مثبت تحریم‌ها بر بخش نفت ایران اشاره کرده و نوشته است: کاهش تولید، شرکت ملی نفت ایران را واداشته تا برخی چاه‌های فراساحلی که هزینه تولید بالایی داشتند را ببندد و عملیات تعمیر و نگهداری در میادین سالخورده نفتی را آغاز کند. توقف تولید از میادین سالخورده برای این میادین مفید است زیرا امکان می‌دهد دوباره فشار درون این میادین افزایش یابد و بهره‌برداری دوباره از آن‌ها آسان‌تر شود.

در مورد تلاش‌های ایران برای افزایش ظرفیت تولید نفت باید گفت این تلاش‌ها تا حد زیادی به دلیل کاهش صادرات نفت از سال ۲۰۱۸ و فقدان سرمایه‌گذاری خارجی ناشی از تحریم‌ها به مشکل خورده است. اما تهران بر توسعه میادین نفتی کارون غربی آزادگان شمالی و جنوبی، یاران، و یادآوران تمرکز کرده تا بتواند تولید نفت خود را در آینده یک میلیون بشکه در روز افزایش دهد.

تحریم‌ها نتوانسته ایران را متوقف کند و این کشور انتظار دارد ظرفیت تولید نفت در میدان آزادگان جنوبی که در مرز عراق قرار دارد را تا دو برابر به ۳۲۰ هزار بشکه در روز در سال ۲۰۲۳ افزایش دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا