آخرین خبراقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

وزیر صنعت، معدن و تجارت: صنایع ایرانی دنبال سهم مناسب از بازارهای بین‌المللی باشند

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه تولید در صنایع، صرف عرضه در داخل یا نهایت صادرات به کشوری شبیه به خودمان، قابل قبول نیست، تاکید کرد که صنایعی را ارج می‌نهیم که بتوانند جای خود را در دنیا پیدا کنند؛ صنایع ما باید دنبال سهم مناسب از بازارهای بین‌المللی باشند.

به گزارش ماد، عباس علی آبادی در مراسم معارفه سرپرست جدید ایمیدرو که امروز (شنبه) در محل این سازمان و با حضور مدیران معدنی و صنایع معدنی برگزار شد، تصریح کرد: اگر صنعتی در کشور فعالیت می‌کند که خودرو تولید می‌کند و به دست مردم داخل یا نهایت در کشوری شبیه به همین جا عرضه می‌کند، برای ما قابل قبول نیست. ما باید در بین بهترین‌های دنیا قرار بگیریم؛ چراکه لایق چنین جایگاهی هستیم؛ همانطور که در ساخت توربین گازی، جزو بهترین‌ها هستیم و ثابت کرده‌ایم که می‌توانیم.

وزیر صنعت، معدن و تجارت ضمن اشاره به تحولات سریع برای پیشرفت صنایع در جهان، اظهار کرد: صنایع داخلی بایستی دنبال سهم مناسب از بازارهای بین‌المللی باشند؛ صنایعی را ارج می‌نهیم که بتوانند جای خود را در دنیا پیدا کنند؛ در حالی دنیا در حال ایده‌پردازی برای انقلاب صنعتی ششم است که ما همچنان با بهره‌وری بسیار پایین در کشور، درگیر مشکلات هستیم و هنوز در انقلاب صنعتی اول به سر می‌بریم.

مشکلات، حاصل رقابت دولت و بخش خصوصی است

وی با بیان اینکه در کشور، بهره‌وری وجود ندارد و این یک نقص بزرگ است، افزود: ما باید نیروی کار ایرانی را ارزش بدهیم و حق و حقوق آن را به طور کامل پرداخت کنیم. دولت به جای تصدی‌گری باید به سمت حکمرانی برود و مشکلات موجود به دلیل رقابت دولت با بخش خصوصی بوده است.

وزیر صمت ضمن تاکید بر حرکت به سوی دانش بنیان‌ها برای کنترل انرژی، گفت: صادر کردن مس و آلومینیوم به صورت خام، صادرات ثروت کشور است که ارزشمند نیست.

علی‌آبادی خاطرنشان کرد: ما باید به سمت برقی شدن حرکت کنیم؛ اینکه در حال حاضر بر روی گیربکس اتوماتیک سرمایه‌گذاری می‌کنیم، خطای راهبردی است؛ چراکه دنیا اکنون دیگر این را کنار گذاشته و به سمت برقی شدن حرکت کرده است.

وی تاکید کرد: توسعه پایدار زمانی اتفاق می‌افتد که به سمت محصولات صادرات محور حرکت کنیم و صنایع باید بتوانند ارز خود را تامین کنند؛ این جز با رویکرد صادرات محور بودن محقق نخواهد شد آن هم صادرات براساس مزیت‌های کشور نه صادراتی که انرژی‌بر هستند.

وزیر صمت به صراحت اعلام کرد: ما با واردات مخالف نیستیم، اما واردات باید برای تنظیم‌گری باشد آن هم کالاهایی که در کشور مزیت آن را نداریم.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا