آخرین خبراجتماعیخبر ویژهخبر یکدولت

ازحرف تا عمل؛
فاصله پر نشدنی مناسب سازی حقوق بازنشستگان

بازنشستگان کشوری با یک میلیون و ۶۳۰ هزار نفر مطالبه جدی خود را همسان‌سازی یا متناسب‌سازی حقوق می‌دانند موضوعی که بارها از سوی مدیران این صندوق برای اجرایی شدن آن تاکید شده اما مهمترین مساله تأمین بار مالی آن با حدود ۹ هزار میلیارد تومان برای این موضوع و برخی دیگر از مطالبات بازنشستگان است.
بازنشستگان از چندین سال گذشته تاکنون برای متناسب‌سازی حقوق خود چه با دیگر بازنشستگان و چه با شاغلان صندوق بازنشستکی خواسته و مطالبه جدی خود مطرح می‌کنند و سال‌هاست که موضوع همسان‌سازی در دستور کار مسئولان قرار دارد اما هنوز به طور کامل اجرایی نشده است.

اخیرا از سوی مسئولان صندوق بازنشستگی اعلام شده است که برای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان به ۹ همت (۹ هزار میلیارد تومان) اعتبار نیاز است که تخصیص این میزان اعتبار با همکاری جدی دولت و مجلس شورای اسلامی نشانه اراده این نهادها برای اجرایی شدن این موضوع است.

برای موضوع همسان‌سازی از سال ۹۶ تاکنون اقداماتی صورت گرفته است و باید با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی این خواسته بازنشستگان محقق شود

با توجه به شرایط اقتصادی بسیاری از بازنشستگان برای تأمین معیشت و بهبود وضعیت زندگی خود همچنان به دنبال اجرای طرح متناسب‌سازی هستند تا از این طریق بخشی از نیازهای مالی ماهانه خود را تأمین کنند زیرا آنها این موضوع را خواسته به حق خود می‌دانند و خواستار اجرای دقیق آن از سوی صندوق بازنشستگی کشوری هستند.

موضوع متناسب‌سازی حقوق اگرچه از سوی صندوق بازنشستگی دنبال می شود اما تا زمانی که اعتبار موردنیاز آن تأمین نشود امکان اجرایی نخواهد داشت، زیرا برای موضوع همسان‌سازی از سال ۹۶ تاکنون اقداماتی صورت گرفته است و باید با تلاش دولت و مجلس شورای اسلامی این خواسته بازنشستگان محقق شود.

به باور برخی بازنشستگان متناسب‌سازی حقوق می‌تواند شکاف حقوقی بین بازنشستگان و شاغلان را به حداقل برساند زیرا بسیاری از بازنشستگان با ۳۰ سال تجربه فعالیت در عرصه کاری امروز منتظر حاصل این فعالیت‌های خود در دوران جوانی هستند. اما این حقوق کفاف زندگی امروز را نمی‌دهد و نیازمند بازنگری در حقوق و اجرای درست طرح متناسب‌سازی است.

زندگی بازنشستگان حاصل ۳۰ سال تلاش در عرصه‌های کاری به عنوان تجربه‌ای برای جوانان امروز در حوزه کسب و کار، آموزش، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی است و باید امروز آنان تضمین کننده‌ای برای آینده‌شان باشد و اگر وضعیت بازنشستگان روز به روز بهتر شود به طور یقین جوانان نیز برای فردای خود تلاش بیشتری از خود نشان خواهند داد.

چه اقداماتی برای اجرای متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان انجام شده است؟

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری که موضوع متناسب‌سازی حقوق را به عنوان یکی از مطالبات جدی این جامعه هدف می‌داند، اینگونه درباره اقدامات صورت گرفته در این زمینه توضیح داده و گفت: مرحله اول همسان‌سازی حقوق بازنشستگان تحت پوشش در واقع در سال ۹۶ آغاز شده و از طریق سازمان برنامه و بودجه و این صندوق تا ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ براساس آمارها و مبالغ تخصیصی، انجام شده است.
متناسب‌سازی حقوق از مطالبات جدی و به حق بازنشستگان است و باید اجرا شود. تلاش می‌کنیم با در اختیار داشتن ۹ هزار میلیارد تومان، مشکلات بازنشستگان را حل و مطالبات آنها را پرداخت کنیم.
نعمت‌الله ترکی ادامه داد: در مجموع ۹ هزار میلیارد تومان در بودجه ۱۴۰۱ برای این طرح در نظر گرفته شده بود که دولت سهام شرکتی را برای این موضوع به صندوق واگذار کرد که در تلاش هستیم با نقد شدن این سهام متناسب‌سازی را عملیاتی کنیم.

وی اضافه کرد: متناسب‌سازی حقوق از مطالبات جدی و به حق بازنشستگان است و باید اجرا شود به همین منظور تلاش می‌کنیم با در اختیار داشتن ۹ هزار میلیارد تومان، بتوانیم مشکلات بازنشستگان در راستای موضوع متناسب‌سازی را حل و مطالبات آنها را پرداخت کنیم.

ترکی با اشاره به اینکه تا ۶ ماهه اول سال ۱۳۹۹ این مطالبات بازنشستگان پرداخت شده است، اظهار داشت: اما پس از این تاریخ در سال ۱۴۰۰ اگر فردی بازنشسته شده براساس قوانین و مقررات جاری که نیاز به همسان‌سازی نداشته همانند دیگر افراد در حال دریافت حقوق هستند.

برخی بازنشستگان همچنان مطالباتی دارند

ترکی ادامه داد: اما یک عده‌ای از جمله بازنشستگان وزارت آموزش و پرورش، قضات و مقامات در حوزه کشوری به عنوان بخش اعظمی هستند که مطالباتی از ۶ ماهه دوم سال ۹۹، ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دارند که براساس جمع‌بندی صورت گرفته ۹ هزار میلیارد تومان شده است.

وی اضافه کرد: در سال ۱۴۰۱ در قانون بودجه و ضوابط اجرایی ابلاغی تبصره ۲ بند «ی» عدد ۹ همت را اعلام کرده بودند اما تا پایان سال هم سهامی به عنوان نمونه از کارخانه آلومینیوم جنوب برای فروش این سهام به صندوق داده شد تا برای اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق و دیگر مطالبات بازنشستگان پرداخت کنیم اما هنوز سهام آن به فروش نرسیده است.

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری افزود: درخواست ما از سازمان برنامه و بودجه این بود که این سهام را کنار گذاشته یا به مجموعه و شرکت دیگر واگذار کنید و سهام دیگری را به صندوق اعلام کنند قابلیت عرضه و فروش داشته باشد تا ۹ همت را در اختیار داشته و موضوع متناسب‌سازی حقوق و مطالبات بازنشستگان را اجرایی کنیم.

وی تصریح کرد: اکنون با سازمان برنامه و بودجه در حال پیگیری این موضوع هستیم و به همین منظور کمیته مشترکی میان صندوق بازنشستگی کشوری و سازمان برنامه و بودجه ایجاد شده است.

ترکی ادامه داد: همچنین از طریق سازمان برنامه و بودجه هم این موضوع در حال پیگیری است تا بحث احکام را جاری کرده و معوقات در سال ۱۴۰۰ و ۶ ماهه دوم سال ۱۳۹۹ نیز از این طریق پوشش داده شود.

شهریور وضعیت همسان‌سازی تعیین تکلیف می‌شود

مدیرعامل صندوق بازنشستگی کشوری گفت: قرار است تا شهریور مطالبات مربوط به اجرای طرح متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان و البته در مرداد موضوع رتبه‌بندی معلمان و مطالبات فرهنگیان بازنشسته تعیین تکلیف و تسویه شود.

وی اظهار داشت: همچنین براساس برنامه‌ریزی‌های انجام شده اصلاحات و دریافتی ۶۸۲ هزار نفر در حوزه رتبه‌بندی جامعه بازنشستگان آموزش و پرورش انجام شده است. اما چند گروه از رتبه‌بندی معلمان با جمعیت حدود ۱۱۶ هزار نفر مربوط به سال ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هنوز و حدود ۸۰ هزار بازنشسته جدید در آموزش و پرورش باقی مانده است که امیدواریم بتوانیم مطالبات این افراد را هم پرداخت کنیم.

موافقت با دائمی شدن لایحه متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان

یکی از موضوعات مهمی که باعث امیدواری بیشتر بازنشستگان شده است این بود که اعضای دولت در جلسه روز نهم تیر سال جاری با لایحه دائمی شدن متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان موافقت کردند.

هیات وزیران با هدف استمرار متناسب‌سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان پس از پایان برنامه ششم توسعه و به منظور برقراری عدالت در نظام پرداخت و رفع دغدغه و بهبود معیشت بازنشستگان و مستمری بگیران، «لایحه دائمی شدن متناسب سازی حقوق بازنشستگان با شاغلان» را به تصویب رساند. ‌

این موضوع می‌تواند بخشی از مشکلات بازنشستگان را در راستای افزایش حقوق و متناسب شدن حقوق آنان با شاغلان در دستگاه‌های اجرایی را حل کند زیرا این هم یکی از مطالبات این جامعه هدف بوده است

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا