آخرین خبرانتظامی ، امنیتیخبر ویژهخبر یک

دریادار سیاری:یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در جهان هستیم

معاون هماهنگ‌کننده ارتش، با تاکید بر اینکه در آینده در مقابل با تهدیدات دچار غافلگیری فناورانه نخواهیم شد، گفت: یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در جهان هستیم و با نگاه به آینده پهپادهای مورد نیاز را تأمین کنیم و پهپادهای ما کاملاً بومی است.

به گزارش ماد از پایگاه اطلاع‌رسانی ارتش، امیر دریادار حبیب‌الله سیاری در برنامه گفت‌وگویی با اشاره به دستاوردهای رزمایش مشترک پهپادی ۱۴۰۲ ارتش، گفت: علت محرمانگی رزمایش این است که در محیط رزمایش تجهیزات متعددی را به کار می‌گیریم که خیلی‌ها نباید اخبارش پخش شود، زیرا ممکن است مورد سوءاستفاده دشمنان قرار گیرد.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: بنابراین فقط آنچه که می‌توانیم به معرض نمایش بگذاریم و در دید عموم قرار دهیم، این‌ها را در صحنه می‌آوریم. اما در صحنه رزمایش آن چیزی را هم که نباید گفته شود، امتحان می‌کنیم، بنابراین به خاطر این موضوع بحث محرمانگی وجود دارد که نمی‌توانیم همه مسائل را توضیح دهیم و همه اتفاقاتی که می‌افتد و همه تجهیزاتی که مورد آزمایش قرار می‌گیرند، به همین جهت جنبه محرمانگی پیدا می‌کند.

دریادار سیاری درباره علت برگزاری رزمایش در این مقطع زمانی، گفت: در سطح نیروهای مسلح و ارتش جمهوری اسلامی ایران در طول سال به منظور ارتقای مهارت برای بالا بردن توان رزمی و در انتها بالا بردن توان بازدارندگی کشور مقابل هرگونه تهدید رزمایش‌های متعددی برگزار می‌کنیم.

وی ادامه داد: در تخصص‌های مختلف و در مقاطع مختلف زمانی رزمایش‌هایی به مرحله اجرا در می‌آید. در ارتش، رزمایش در سطح نیروها، لشکرها، قرارگاه‌های منطقه‌ای، مناطق دریایی، هوایی به صورت تخصصی انجام می‌شود، بعد در شکل نیرو شکل می‌گیرد و در سطح نیرو رزمایش برگزار می‌شود، جمع‌بندی‌ این نیروها را تحت عنوان رزمایش مشترک در ارتش انجام می‌دهیم.

در پایان سال رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش برگزار می‌شود

دریادار سیاری اضافه کرد: به عنوان مثال، در یک ماه قبل رزمایش تخصصی جنگ الکترونیک داشتیم که جمع‌بندی رزمایش‌ها این بود که در سطح نیروهای چهارگانه ارتش به اجرا درآمده بود. الآن رزمایش پهبادی را پشت‌ سر گذاشتیم، اضافه بر همه این‌ها، رزمایش‌های مختلف جمع می‌شود و در انتهای سال رزمایش بزرگ ذوالفقار ارتش را به مرحله اجرا در می‌آوریم که آنجا کلاً توان رزمی ارتش تا جایی که می‌شود نشان داد به معرض نمایش گذاشته می‌شود و ارزیابی بزرگی را از خودمان انجام می‌دهیم.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در مورد ویژگی رزمایش پهپادی، گفت: ما برای پهپاد رزمایش جداگانه‌ای در نیروها داریم و جمع‌بندی آن را در سطح ارتش انجام می‌دهیم و جمع‌بندی را در رزمایش مشترک ذوالفقار نشان می‌دهیم. با این حال برای ما حائز اهمیت است، چرا که اگر در جنگ‌های اخیر نگاه کنید، متوجه می‌شوید پهپاد جزو تجهیزاتی است که توانمندی خودش را به معرض نمایش گذاشته و اثرگذاری خودش را در پیروزی در میدان نبرد به معرض نمایش گذاشته است، در دنیا هم به این موضوع توجه خاصی شده است. باز نگاه کنیم متوجه می‌شویم میزان پیشرفت پهپاد در چند سال گذشته تا امروز جهشی بوده است، یعنی هر روز شاهد یک نوع پهپاد با ویژگی‌های جدید هستیم.

دریادار سیاری تأکید کرد: بررسی و پژوهش می‌کنیم، سلاح‌هایی که امروز باید به تجهیزات‌مان اضافه شود تا جوابگوی مقابله با هرگونه تهدید در آینده باشد چیست تا غافلگیر نشویم، یکی از این موارد پهپاد است که الحمدالله در سطح نیروهای مسلح و در ارتش به اهمیت موضوع پی برده شده و در دستورکار قرار گرفته است و نسبت به تولید پهپاد با همکاری وزارت دفاع، تولید مهمات و لوازم پهپادها و تجیهز کردن آن‌ها به انواع سامانه‌های مختلف مثل جنگ الکترونیک کار پیش می‌رود و در رزمایش‌ها آزمایش می‌کنیم و توانمندی‌مان را مورد ارزیابی قرار می‌دهیم.

پهپادهای ما کاملاً بومی است

دریادار سیاری ادامه داد: ما نگاه به آینده داریم که بتوانیم با توجه به نیاز آینده، پهپادهای مورد نیاز را تأمین کنیم. در بحث تولید، پهپادهای ما کاملاً بومی است، یعنی نمی‌توانم بگویم حتی یک درصد آن‌ها خارجی است و تماماً بومی است؛ در نیروهای مسلح، ارتش و نیروهای چهارگانه ارتش و صنایع وزارت دفاع با کار مشترک ساخته می‌شود.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تصریح کرد: به طور قطع شرکت‌های دانش‌بنیان در همکاری برای ساخت پهپاد بسیار مؤثر هستند، هم پهپاد و هم مهمات پهپاد، این مسئله حائز اهمیت است، زیرا جمع این‌ها، توان پهباد را بالا می‌برد که همه اینها بومی است و در داخل کشور ساخته می‌شود؛ شرکت‌های دانش‌بنیان به این موضوع بسیار علاقه‌مند هستند، قشر جوان برای جذب ارتش و وزارت دفاع بسیار علاقه‌مند هستند و به این کار می‌پردازند و پرداخته‌اند.

سیاری اظهار کرد: امروز ادعا می‌کنیم یکی از قدرت‌های برتر پهپادی در جهان هستیم و این توانمندی وجود دارد، زیرا انواع پهپادهایی که ساخته شده این را نشان می‌دهد ما چه پهپادهایی در اختیار داریم.

وی اضافه کرد: پهپاد با موضوع شناسایی، توانمندی رزمی و انهدامی داریم و این پهپادی است که می‌تواند موشک حمل کند، پهپادی که می‌تواند بمب حمل کند و پهبادی داریم که می‌تواند سامانه اخلالگری با خود داشته باشد و حتی پهپادی داریم که می‌تواند اهداف را در روی زمین شناسایی و یا در هوا شناسایی، رصد و کنترل کند، در دریا هم به همین ترتیب، می‌تواند از روی شناور پرواز کند، در آسمان بالای دریا حضور داشته باشد، هدفش را در دریا پیدا و بنا به دستور به هدف حمله کند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در همین زمینه ادامه داد: پهپاد با این ویژگی‌ها به دست توانمند جوان ایرانی در نیروهای مسلح ارتش و سطح کشور ساخته شده است، این نشان می‌دهد که توانمندی ما در بحث دانش ساخت پهپاد بسیار بالا است و روی لبه دانش حرکت می‌کنیم و به طور قطع می‌توانیم نیازمندی آینده را تأمین کنیم.

دریادار سیاری تصریح کرد: این اتفاق زمانی می‌افتد که در همه ابعاد با تحریم روبه‌رو هستیم، اما از آنجایی که خواستن، توانستن است و تکیه بر قشر جوان می‌تواند ما را به نتیجه برساند با فکر باز، ذهن روشن، عشق و علاقه و انگیزه با همه تحریم‌هایی که وجود داشته است، دست توانمند جوان ایرانی امروز این را برای ما به نتیجه رسانده است.

وی در مورد رونمایی و تست پهپادهای جدید در رزمایش اخیر، گفت: همه پهپادهایی که قدیمی‌تر بودند و در رزمایش قبلی پهباد هم که در سال گذشته انجام شد، مورد ارزیابی قرار گرفتند، اما به طور قطع پهپادهایی که امسال مورد ارزیابی قرار گرفتند، توانمندی‌اش با نوع خودش در سال قبل متفاوت است. مثلاً در مداومت پرواز ممکن است متفاوت باشد، شاید آن ۵ ساعت پرواز می‌کرد، اما الآن ۱۰ ساعت پرواز می‌کند. یا مثلاً سقف پرواز، ارتباطاتش، ارتباطاتی که ایستگاه زمینی می‌تواند با پهپاد داشته باشد در چه بردی، چه میزان برد آن افزایش داشته است. چه نوع سلاحی می‌تواند با خود حمل کند. چند سلاح می‌تواند با خود حمل کند. دقت سلاح‌هایش چقدر است، یا همه این‌ها مسائلی است که در هر پهپادی که ما اسماً مورد ارزیابی قرار می‌دهیم، با گذشته متفاوت است. مثلاً پهپاد ابابیل و پهپاد کمان.

مأموریت پهپاد کمان ۱۹ انجام اخلال راداری و ارتباطی هواپایه است

دریادار سیاری در مورد ویژگی‌های پهپاد کمان ۱۹، گفت: حجم و وزن پهپاد کم است، اما دستگاه‌هایی روی آن نصب شده که توانمندی انجام مأموریت‌های محوله را به خوبی دارد. مأموریت پهپاد کمان ۱۹ انجام اخلال راداری و ارتباطی هواپایه است و این در رزمایش امسال رونمایی شد و مورد ارزیابی قرار گرفت.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش افزود: ابابیل، کمان، کرار، مهاجر انواع و اقسام پهپادهایی است که در رزمایش اخیر مورد ارزیابی قرار گرفت و از قدیم تا به حال هم بوده‌اند، منتهی هرکدام از این‌ها که نام‌شان را می‌آورم نسبت به گذشته تفاوت‌هایی دارد، حتی اگر ظاهرش تغییر نکرده باشد، اما نرم‌افزاری و امکاناتش به‌گونه‌ای تغییر کرده که نسبت به گذشته کاملاً متفاوت است.

وی در مورد ویژگی‌های پهپاد کرار، گفت: کرار به موشک مجهز است، موشک هوا به هوا و قادر است اهدافش را در آسمان پیدا و دنبال کند، قفل راداری روی آن داشته باشد و اهداف را با موشک مورد اصابت قرار دهد. این یک دستاورد بسیار ارزشمندی است که در این رزمایش پهپادی به معرض نمایش گذاشته شد و اگر دشمنان نسبت به این حساس هستند، می‌شود گفت که حق دارند؛ دستیابی به این دانش توسط سازندگان این پهپادها با وجود همه تحریم‌ها موفقیت بسیار بزرگی است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش همچنین در مورد اهدافی که پهپادها آن‌ها را از بین بردند، گفت: اگر من بخواهم تاکتیک‌ها را بیان و به این اهداف اشاره کنم در تاکتیک‌هایی که استفاده کردیم در این رزمایش امسال در شب به صورت گسترده عمل کردیم. حدود ۱۰۰ تمرین پیش‌بینی کرده بودیم، ۲۰۰ فروند پهپاد رزمی و شناسایی و جنگاور و در شب نقش‌های متعددی تمرین در شب را انجام دادیم که توانایی ما را ارتقا می‌دهد. در بحث پرواز جمع تمرینات متفاوتی داشتیم.

عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم
دریادار سیاری ادامه داد: عملیات در فضای جنگ الکترونیک‌ طوری است که این عملیات قادر است ارتباطاتی را از بین ببرد و سیستم ناوبری را مختل و مشکلاتی ایجاد کند، اما عملیات‌مان را در فضای جنگ الکترونیک به خوبی انجام دادیم، عملیات به شکل ۳۶۰ درجه را به خوبی انجام دادیم و به صورت انبوه اقدمات را انجام دادیم یعنی پروازهای پهبادی جمع، انبوه، ۳۶۰ درجه در فضای جنگال با ویژگی‌هایی که مهمات این‌ها داشت، یعنی زدن اهداف نقطه‌ای روی زمین و هوا و مورد اصابت قرار دادن اهداف شناور در دریا انجام شد.

وی همچنین درباره اهدافی که پهپادها به آن‌ها حمله کردند، گفت: پهپاد کرار جسم کوچکی دارد و یک موشک هم حمل می‌کند و می‌خواهد یک هواپیما را بزند اما هدفی که به او می‌دهیم یک هواپیما با حجم کوچک و سطح مقطع راداری کم است، چرا که وقتی بتواند هدف کوچک را بزند، حتماً اهداف بزرگتر با سهولت بیشتری مورد اصابت قرار می‌گیرند، همین اتفاق روی زمین افتاده است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تأکید کرد: اگر بخواهید هدفی را با مقیاس یک متر در یک متر مورد اصابت قرار دهید، به راحتی می‌توان اهداف بزرگتر را نیز نابود کرد، ما اهداف را روی زمین با ابعاد بسیار کوچکی در نظر گرفته‌ایم، مثلاً ساختمان فرماندهی همه را با ابعاد کوچک در نظر گرفتیم.

اهدافی که مورد اصابت قرار دادیم، به مراتب از ابعاد هدف اصلی کوچکتر بود

دریادارسیاری اضافه کرد: اهدافی که مورد اصابت قرار دادیم، به مراتب از ابعاد هدف اصلی کوچکتر بوده است. دقت، نقطه‌زنی پهبادها و دقت در هدف‌گیری آن‌ها را به خوبی نشان می‌دهد. در شناسایی نیز این مسائل بود، پهپادی که بالای سر شناور آمریکایی رفت، درست بالاسر ناوشکن آمریکایی بود، شناورهای فرامنطقه‌ای زمانی که در منطقه هستند، هرگونه وسیله پروازی به آن‌ها نزدیک شود در فاصله ۵ مایلی به آن تذکر می‌دهند، اما چطور پهپاد ما می‌تواند پرواز کند و درست بالای سر ناوشکن حضور پیدا کند و تصاویرش را منتشر کند!؟ پهپاد ما عمودپرواز است که خودِ این نیز نیاز به دانش بالایی دارد و نیاز به باند ندارد، برد و مداومت پروازی زیادی هم دارد.

وی در مورد سازماندهی رزمایش گفت: قسمتی از توان نیروی پهپادی، پدافند ارتش، نیروی هوایی و نیروی دریایی ارتش و جنگال راهبردی ارتش را در این رزمایش مشترک به کار گرفتیم، یعنی خواستیم به طول کامل معنای مشترک بودن جلوه کند. اهداف متعددی برای رزمایش در نظر گرفتیم. بیش از ۹۰ تا ۹۵ درصد به اهداف‌مان رسیدیم. منطقه رزمایش بیش از نیمی از جغرافیایی جمهوری اسلامی را پوشش داد، به علاوه شمال اقیانوس هند.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش تصریح کرد: تعداد پهپادها ۲۰۰ فروند پهپاد شناسایی رزمی در انواع مختلف در این رزمایش شرکت کردند. تفاوت‌هایی که این رزمایش با رزمایش‌های قبلی داشت و نشان از رشد جهشی پهپادها بود و آن این است که در نوع و ساخت پهپادها و نوع تجهیزات‌شان و دقت سلاح‌های‌شان، تفاوت‌های اساسی با رزمایش‌های قبلی وجود داشت.

سیاری در مورد دستاوردهای رزمایش پهپادی اخیر، اظهار کرد: یکی از این دستاوردها، دسترسی به همه اهداف پیش‌بینی شده در این رزمایش بود. مهارت‌ها را بالا بردیم، اطمینان‌مان را از کارآیی پهبادها ارتقا دادیم، اما مهم‌ترین دستاورد این است که تمام دست‌اندرکاران ساخت پهپاد کارکنان فنی، کسانی که می‌سازند و پشتیبانان به اعتماد به نفس رسیدند که آنچه ساختند، بسیار ارزشمند است.

معاون هماهنگ‌کننده ارتش در پایان خاطرنشان کرد: هر تهدیدی وجود داشته باشد، پهپادهای ما جوابگو است، این اعتماد به نفس متعلق به جوان ما است. اعتماد به نفس جوانان ما آنقدر زیاد است که به جرأت می‌گویم در آینده در مقابل با تهدیدات دچار غافلگیری فناورانه نخواهیم شد، این بزرگترین دستاوردی است که در رزمایش به دست‌ آوردیم و با همین اعتماد به نفس در رزمایش آتی دستاورد بیشتری خواهیم داشت.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا