آخرین خبرسلامت

۲۵ درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی هستند

یک متخصص فیزیوتراپی با عنوان این مطلب که بیشترین فشار به ستون فقرات در وضعیت نشستن اتفاق می‌افتد، گفت: از هر ۴ دانش آموز ایرانی، یک نفر دچار ناهنجاری‌های اسکلتی-عضلانی است.

به گزارش ماد، کامران عزتی افزود: یک دانش آموز حدود ۶ ساعت پشت نیمکت می‌نشیند و ممکن است باعث انحراف و کجی ستون فقرات او شود.

وی ادامه داد: نشستن طولانی مدت، بد نشستن، خم شدن روی نیمکت و وضعیت‌های مشابه دیگر می‌تواند فشار روی ستون فقرات را افزایش داده و منجر به دردهای عضلانی-اسکلتی دانش آموز گردد.

عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی گیلان، در ادامه به ارائه نکات ساده به منظور پیشگیری از بروز ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی پرداخت و گفت: بهتراست دانش آموز به صورت طولانی در یک وضعیت ثابت ننشیند و به طور مداوم حداقل هر نیم ساعت یک بار وضعیت نشستن خود را تغییر دهد.

وی افزود: قوز پشتی یا کیفوز یکی از ناهنجاری‌های شایع در سنین نوجوانی است که برای رفع این مشکل حتماً بهتر است به صندلی تکیه داده و از خم شدن به جلو اجتناب کنید.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی گیلان با عنوان این مطلب که توصیه و انجام چند حرکت نرمشی ساده در ساعت زنگ تفریح می‌تواند از بروز بسیاری از ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی در دانش آموزان جلوگیری کند، گفت: برای تسهیل این امر نصب پمفلت ها و پوسترهای آموزشی واضح و ساده ضروری به نظر می‌رسد، تا دانش آموزان با مشاهده و مطالعه آن‌ها بتوانند حرکات را یاد گرفته و انجام دهند.

وی ادامه داد: کم تحرکی عامل بسیاری از بیماری‌ها در قرن حاضر است، بنابراین انتخاب ورزش مورد علاقه دانش آموزان و تشویق معلمین و والدین آنها می‌تواند راهکار مناسبی برای پیشگیری از بروز چنین اختلالاتی باشد.

عزتی افزود: با توجه به آشنایی و علم فیزیوتراپیست ها نسبت به ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی، انجام چکاپ با ابزارهای مربوط، امری است که می‌توانند در تشخیص و درمان این ناهنجاری‌ها کمک نماید.

به گفته وی، بهترین سن برای بررسی و درمان این اختلالات بین ۷ تا ۲۰ سالگی است.

این فیزیوتراپیست، خواستار توجه والدین و معلمین به وضعیت بدنی دانش آموزان شد و افزود: طبق آمارهای موجود، ۲۵ درصد دانش آموزان ایرانی دچار ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی هستند.

وی به تفکیک ناهنجاری‌های عضلانی-اسکلتی در بین دانش‌آموزان پرداخت و گفت: ۱۳ درصد دچار قوزپشتی، ۵۸ درصد سر به جلو، ۲۰ درصد کف پای صاف، ۳۲ درصد قوس کمری، ۱۰ درصد زانوی پرانتزی یا ضربدری و حدود ۴ درصد نیز دچار اسکلیوز یا انحراف جانبی هستند.

عزتی در پایان گفت: بروز این ناهنجاری‌ها علاوه بر ایجاد دردهای مداوم و آزاردهنده باعث کوتاهی قد، بدشکلی بدن و اختلالات قلبی عروقی می‌گردد که می‌توان با انجام توصیه‌های ساده از وقوع آن جلوگیری نمود.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا