آخرین خبرعلم و تکنولوژيعلمی و فناوری

تصویربرداری پیشرفته راه را برای درمان پوکی استخوان و سرطان هموار می‌کند

فناوری جدید تصویربرداری استخوان‌ها نشان می‌دهد که سلول‌های تجزیه‌کننده و جاذب استخوان در توده‌های متمایز جمع می‌شوند. این تصویربرداری می‌تواند اطلاعاتی جدید برای درمان پوکی استخوان و سرطان در اختیار پزشکان قرار دهد.
به گزارش ماد از «یورک‌الرت»، استخوان ممکن است چنین به نظر برسد که گویی یک ساختار سخت و بدون حیات است اما اکنون به لطف یک شیوه تصویربرداری نوآورانه ابداع شده در موسسه تحقیقات پزشکی «گاروان»، سلول‌های درون استخوان با جزئیات بی‌سابقه‌ای تصویربرداری شده اند.
این روش جدید به محققان اجازه می‌دهد تا سلول‌های درون استخوان موش‌ها را مطالعه کنند و به تجسمی نه تنها از بخش های مجزا بلکه کل طول یک استخوان برسند. این محققان با در اختیار داشتن سطح جدیدی از جزئیات تجسمی یا بصری کشف کردند که استخوان‌شکن‌ها یا «اوستوکلاست‌ها» (osteoclasts) – سلول هایی که بافت استخوان را تجزیه می‌کنند – در برخی از بخش های استخوان در مقایسه با بخش های دیگر فعال‌تر هستند.
این دانش می تواند برای ابداع درمان های جدید پوکی استخوان (osteoporosis) و درمان سلول های سرطانی خفته مورد استفاده واقع شود. سلول های سرطانی خفته می توانند برای سال ها در استخوان مخفی بمانند تا زمانی که توسط اوستوکلاست‌ها مجددا فعال شوند.
پروفسور «تری فان» ایمنولوژیست در بیمارستان «وینسنت» سیدنی استرالیا و از مولفان اصلی این گزارش تحقیقی منتشر شده در نشریه «پروتکل‌های طبیعت» می‌گوید: روش ما یک پنجره بی‌سابقه برای نگاه به درون چگونگی شکستن استخوان توسط سلول ها در اختیار ما قرار داده و راه جدیدی برای تحقیق درباره پوکی استخوان و عود (بازگشت/ relapse) سرطان در استخوان به ما ارائه می دهد.

تصویربرداری پیشرفته راه را برای درمان پوکی استخوان و سرطان هموار می‌کند
وی افزود: ما سرانجام می توانیم از فرآیندهای درون استخوان تصویربرداری کنیم. ما فکر می‌کردیم که این فرآیندها در حال روی دادن هستند اما تا الان فراتر از محدوده‌های تکنیک‌های میکروسکوپی متعارف بودند. ما تازه در حال فهم پیامدهای این فناوری جالب و مهیج هستیم.
اوستوکلاست‌ها نقشی حیاتی برای حفظ وضعیت طبیعی و فرآیندهای ترمیمی استخوان دارند اما زمانی که دچار بیش‌فعالی باشند، می‌توانند موجب تجزیه بیش از حد شوند که با عنوان پوکی استخوان شناخته می‌شود.
دکتر «نایان دگر» از دست‌اندرکاران این مطالعه تحقیقی می‌گوید: داخل یک استخوان زنده یک «فضای تاریک» قرار دارد که مطالعه آن دشوار است. ما برای مطالعه بیماری هایی مانند پوکی استخوان و عود مجدد سرطان نیاز داشتیم که یک فناوری برای نگاه به درون بافت استخوان ایجاد کنیم.
فناوری جدید می‌تواند برای تصویربرداری از فرآیندهای سلولی که تاکنون در استخوان پنهان بود، استفاده شود.
این محققان می گویند که روش جدید آنها همچنین می تواند برای تحقیق درباره سلول های سرطانی که در دوره درمان سرطان به درون استخوان مهاجرت می‌کنند و برای سال ها در آنجا خفته باقی می مانند، مورد استفاده قرار گیرد.
به گفته پروفسور فان، توانایی مشاهده ارتباط سلول‌ها و مولکول‌ها در داخل استخوان، برای اینکه شاید روزی بتوان آنها را هدف قرار داد، می‌تواند یک ابزار جدید برای درمان بیماری‌های مرتبط با استخوان باشد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا