آخرین خبرکرمانشاهکرمانشاه

مدیرعامل آبفا کرمانشاه: آبرسانی به مرز سومار ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: عملیات آبرسانی به مرز و شهر سومار در راستای اجرای طرح جهاد آبرسانی به روستاهای دارای تنش آبی استان کرمانشاه ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

رضا داودی افزود: جهت تامین آب مرز و شهر سومار که ۱۲ کیلومتر از هم فاصله دارند، ۱۷ هزار متر لوله‌گذاری انجام شده است.

وی اظهار کرد: در این پروژه علاوه بر لوله گذاری، تعمیر و بازسازی مخزن سه هزار متر مکعبی قصرشیرین و نصب دستگاه RO جهت رفع کدورت نیز انجام شده است.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان کرمانشاه گفت: علاوه بر موارد ذکر شده، خط انتقال قدیمی مخزن قصرشیرین به شهر سومار هم در حال بازسازی است که با تکمیل این عملیات شهر سومار، بازارچه مرزی و ۶ روستای مسیر شهر تا بازارچه هم با جمعیتی در حدود ۲۰۰ خانوار از آب شرب سالم و پایدار بهره‌مند خواهند شد.

داوودی گفت: هم اکنون آب شرب بازارچه سومار از بهسازی چشمه آن منطقه و با نصب دستگاه RO تامین می شود.

آبرسانی به مرز سومار ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد

به گزارش ایرنا، قصرشیرین در غرب کرمانشاه بیش از ۲۷ هزار نفر جمعیت دارای ۲ بخش مرکزی و سومار و بیش از ۱۸۶ کیلومتر مرز با عراق دارد که دارای ۲ مرز رسمی خسروی و پرویزخان است.

بخش سومار در فاصله ۹۰ کیلومتری شهر قصرشیرین واقع شده است و با عراق ۸۶ کیلومتر مرز دارد که این بخش دارای ۲ شهر سومار و نفت شهر و ۱۳ روستا است.

سومار در فاصله پنج کیلومتری شهر قرار دارد و فاصله این شهر با گیلانغرب ۶۷ کیلومتر است که در آن سوی مرز و در عراق، نزدیک ترین شهر به سومار، شهر مندلی از توابع فرمانداری بلدروز است.

بخش سومار که یکی از بخش های مرزی و مهم از لحاظ موقعیت استراتژیک است پیش از جنگ ایران و عراق نزدیک به هفت هزار نفر جمعیت داشته و با شروع جنگ تحمیلی و اینکه از خطوط مقدم جبهه های غرب کشور بوده ساکنان آن به تدریج شهر را ترک می کنند و برخی نیز با وجود جنگ همچنان در این بخش مرزی اقامت داشتند.

قبل از جنگ تحمیلی شهر سومار ۲ هزار و نفت شهر پنج هزار نفر جمعیت داشتند که پس از پایان جنگ تحمیلی به دلیل شرایط موجود و حضور نیروهای نظامی و میادین مین بازگشت مردم به این ۲ شهر میسر نبود اما با تلاش های انجام شده میادین مین این منطقه پاکسازی شده و شرایط برای بازگشت مردم به تدریج در حال فراهم شدن است.

در سال ۱۳۵۹ سومار هدف بمباران شیمیایی قرار گرفت و در زمان جنگ ایران و عراق به تصرف نیروهای عراقی درآمد. از جمله عملیات‌های جنگی انجام‌شده در این منطقه عملیات مطلع‌الفجر بود.

سومار کم جمعیت‌ترین شهر ایران و از شهرهای تابعه شهرستان قصر شیرین است که بین ۲ استان کرمانشاه و ایلام است که به لحاظ آب و هوایی سومار دارای آب و هوایی ملایم در زمستان و گرمای بسیار طاقت فرسا در تابستان است و یکی از مناطق مستعد کشاورزی و دامپروری و محصولات باغی مرکبات، خرما و انگور آن بسیار معروف است.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا