آخرین خبراخبار استان ها

فرودگاه سقز بعد از 20 سال انتظار افتتاح شد

فرودگاه شهدای سقز با نشست هواپیمای دکتر سید «ابراهیم رئیسی» در باند فرودگاه رسما افتتاح و رویای 20 ساله سقزی ها برای تحقق بهره برداری از این فرودگاه با نشست و برخاست واقعی هواپیما محقق شد.

به گزارش پایگاه خبری ماد _ “اسماعیل زارعی کوشا” صبح امروز جمعه دوازدهم آبان ماه ۱۴۰۲ در مراسم افتتاح فرودگاه سقز گفت : طرح احداث فرودگاه شهدای سقز در دهه 70 مصوب و سال 1382 مطالعات و عملیات اجرایی آن آغاز شده ،اما بیشتر از منابع داخلی برای اجرای آن استفاده شده است.

وی اعتبار هزینه شده برای ساخت فرودگاه سقز را 500میلیارد تومان عنوان کرد و افزود: ارزش فعلی این طرح مهم هوایی 2000 میلیارد تومان است که در نقش مهمی در تسهیل امداد رسانی در مواقع بحران، پرکردن خلا پروازی شمال غرب کشور مابین کرمانشاه و ارومیه دارد.

استاندار کردستان ادامه داد: این پروژه در سال 1400 به صورت ناقص افتتاح شد و بدون برج مراقبت و حتی سالن، تنها حدود 63 درصد پیشرفت داشت؛ اما در یک سال گذشته این پروژه با تزریق اعتبارات ویژه و اهتمام دولت به 100درصد رسید.

زارعی کوشا تصریح کرد: در طول هفت ماه اخیر برج مراقبت با تمام تجهیزات ایمنی و پروازی، محصور کردن فرودگاه، جداسازی باند پرواز و محوطه، تجهیز سالن ترمینال، بخشی از محوطه سازی، تکمیل ساختمان پلیس، تکمیل نگهبانی، انتقال سوله اصلی به منطقه، تامین ماشین آتش نشانی انجام و تمام تجهیزات منتقل شده است.

نماینده عالی دولت در کردستان یادآور شد: طول باند فرودگاه 2.7 کیلومتر است و با توجه به اینکه فرودگاهی بین سنندج و ارومیه وجود ندارد، اگر شعاع 200 کیلومتری برای شهر سقز ترسیم کنیم، حدود 1.5 میلیون نفر می توانند از این فرودگاه استفاده کنند که شامل جنوب آذربایجان غربی، بوکان، مهاباد، سقز، بانه، دیواندره، تکاب و شاهین دژ است.

زارعی کوشا با بیان اینکه این فرودگاه نقش بی بدیلی در توسعه منطقه شمال کردستان وآذربایجان غربی با کارکرد تجاری، بازرگانی و مسافربری دارد؛ اضافه کرد: با توجه به مناطق آزاد تجاری بانه و مریوان این فرودگاه نقش مهمی در توسعه اقتصادی منطقه دارد.

وی با اعلام اینکه کردستان جزو معدود استان‌هایی است که 2 فرودگاه دارد؛ ابراز امیدواری کرد با تکمیل کریدور شمال- جنوب شاخص راه زمینی نیز به مثابه راه ریلی و هوایی در کردستان افزایش یاید.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا