آخرین خبراقتصادیاقتصادیخبر ویژهخبر یک

رئیس سازمان برنامه و بودجه عنوان کرد:
اولویت با طرح‌های با پیشرفت بیش از 50 درصد است

به گفته رئیس سازمان برنامه و بودجه، اولویت این سازمان در اختصاص بودجه به طرح‌های عمرانی، طرح‌های با پیشرفت بالای 50 درصد است.

به گزارش ماد، داود منظور رئیس سازمان برنامه و بودجه در صفحه مجازی خود نوشت: اولویت سازمان برنامه و بودجه اختصاص بودجه به طرح‌های بالای 50 درصد پیشرفت است و طرح‌های جدیدی کلنگ‌زنی نخواهد شد.

وی همچنین اعلام کرد:‌ در سال‌های گذشته طرح‌های زیاد عمرانی در کشور کلنگ‌زنی شدند که عمده آنها نیمه‌کاره مانده‌اند و اولویت امروز اختصاص بودجه به طرح‌های بالای 50 درصد پیشرفت است.

منظور همچنین گفت:‌اولویت سازمان برنامه تکمیل طرح‌های دارای پیشرفت فیزیکی بالاتر از 50 درصد و شروع طرح‌های صرفا حیاتی است. منابع مالی مورد نیاز از محل صرفه‌جویی در هزینه‌ها و خلق منابع جدید تأمین خواهد شد.

به گزارش ماد، با توجه به اینکه از منابع مختلف تا کنون اعلام شده است بیش از 400 هزار طرح نیمه‌تمام در کشور با پیشرفت‌های مختلف وجود دارد که اگر قرار باشد کل این طرحها به اتمام برسد،‌ بیش از 600 میلیارد دلار منابع لازم است. سیاست دولت اتمام طرح‌های نیمه‌تمام با پیشرفت‌های بالاست و منابع محدود دولت برای کلنگ‌زنی طرح‌های جدید اختصاص نخواهد یافت، البته در موارد استثنا که ضرورت یک طرح به صورت ملی احصا شود، طرح جدید شروع خواهد شد.

یکی از ویژگی‌های اقتصاد که توسط اقتصاددانان بر آن تأکید می‌شود بحث کمبود منابع و اختصاص منابع کمیاب به طرح‌های دارای اولویت و بهره‌وری بیشتر است.

به گزارش فارس، یکی از روش‌های تأمین منابع از محل مشارکت عمومی و خصوصی در انجام طرح‌ها است که در این زمینه با اهرم کردن منابع محدود دولتی با منابع بخش خصوصی و عمومی در طرح‌ها است که از جمله آن می‌توان به واگذاری طرح‌ها به بخش خصوصی و همچنین اجرای طرح‌های نیمه‌تمام در قالب مولدسازی و سودآور کردن طرح‌های نیمه‌تمام و واگذاری به بخش خصوصی اشاره کرد.

در قانون بوجه امسال هم در تبصره 19 بند ط آمده است، سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است تا پایان تیر سال ۱۴۰۲ گزارش اجرای طرح(پروژه)هایی که هزینه آنها از محل اعتبارات تملک دارایی­های سرمایه‌­ای دولت تأمین می شود، مشتمل بر مطالعات توجیهی (اولیه)، میزان پیشرفت عملیات و مشکلات اجرای طرحها و همچنین پیشنهادهای مشخص جهت رفع این مشکلات، مقایسه پیشرفت فیزیکی با برنامه گزارش جامع درباره عملیات انجام­ شده و کارهای ناتمام در دوره برنامه را تهیه و ضمن انتشار به کمیسیون‌های برنامه و بودجه و محاسبات، عمران، کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست و اقتصادی مجلس شورای اسلامی ارائه نماید. طرحهای نظامی، دفاعی و امنیتی از شمول این بند مستثنی است.

در ادبیات دینی هم آمده است،‌ حسن التدبیر ینمی قلیل المال و سوء التدبیر یفنی کثیره، مدیریت درست ،‌مال اندک را رشد می‌دهد و سوء مدیریت هم مال زیاد را به فنا می‌دهد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا